معاون وزیر بهداشت پرمصرف‌ترین دارو‌های سال ۹۳را ۳گروه از داروهای OTC (بدون نسخه) برشمرد و گفت: استامینوفن و استامینوفن کدئین پرمصرف‌ترین داروهای کشور در سال گذشته بودند.

داروخانه

ديناروند همچنين به آنتي‌بيوتيك‌هايي مثل كپسول آموكسي‌سيلين و همچنين داروهاي ديابتي اشاره كرد و افزود: اگرچه كاهش آمار مصرف به نفع سيستم دارويي كشور است اما در برخي موارد اطمينان از مصرف آنها به نفع بيمار است. به‌عنوان مثال در مورد بيماران ديابتي بايد آنها را به مصرف مورد نياز كه بسيار بيشتر از آمارهاي كنوني خواهد بود ترغيب كرد.اما متأسفانه در مورد آنتي‌بيوتيك‌ها استفاده فراتر از حد منطقي است به‌گونه‌اي كه مصرف بالاي آنها موجب افزايش مقاومت ميكروبي و بي‌اثري 80درصدي در مقابل بيماري شده است. به بيان روشن‌تر 80درصد از بيماران از مصرف اين داروها نتيجه‌اي نمي‌گيرند.

دكتر رسول ديناروند با يادآوري اينكه دراستفاده از دارو هميشه بايد نسخه تجويز شده را تا آخر مصرف كرد تصريح كرد: هرچند برخي مردم تصور مي‌كنند با مصرف يك دوره و دريافت نتايج مثبت آن بايد مصرف را رها كنند اين باور اشتباه در حالي وجود دارد كه ممكن است به همين دليل سلامتي آنها در درازمدت به خطر افتد.

  • كاهش قيمت داروهاي بيماران خاص

رئيس سازمان غذا و دارو، هرچند افزايش قيمت داروهاي بيماران تالاسمي را طبيعي دانست اما از پيگيري اين موضوع تا اصلاح قيمت‌ها خبر داد. دكتر رسول ديناروند با بيان اينكه افزايش قيمت داروهاي بيماران تالاسمي موضوع جديدي نيست و مربوط به 2الي 3‌ماه گذشته مي‌شود، گفت: بحث افزايش قيمت نيست بلكه موضوع كاهش حمايت‌هاي بيمه‌اي‌ است كه در يكي، 2قلم از داروهاي مشابه توليد داخل اتفاق افتاده و ما در حال پيگيري اين موضوع هستيم تا بتوانيم آن را اصلاح كنيم.

وي همچنين برخي شايعات مبني بر كمياب شدن داروهاي بيماران ‌ام.اس در تهران را رد كرد و افزود: در مورد داروهاي بيماران‌ام. اس هيچ افزايش قيمتي وجود ندارد و در دسترسي به آنها نيز هيچ مشكلي نيست.

او شايعات درباره احتمال بروز بحران در برخي داروها را كذب دانست و توضيح داد: چنين بحثي اصلا صحت ندارد و هيچ بحران دارويي نخواهيم داشت. اگر بيمارستاني نيز با بحران دارويي مواجه شود، با مسئولان تأمين داروي آن برخورد خواهد شد.
رئيس سازمان غذا و دارو درباره ميزان يارانه دارو در سال‌جاري گفت: امسال ميزان يارانه دارو 10درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافته اما اميدواريم حمايت‌هاي وزارت بهداشت در زمينه دارو كاهش نيابد چرا كه با صرفه‌جويي در قيمت‌هاي دارويي مي‌توانيم كنترل لازم را انجام دهيم.

ديناروند گفت: كاهش10درصدي مابه‌التفاوت نرخ ارز كه در بسته حمايتي بيماران صعب‌العلاج ديده شده بود به وزارت بهداشت كمكي نكرد و ما را با مشكل مواجه كرد اما تلاش مي‌كنيم كه حمايت‌هاي ما كم نشود تا بيماران با مشكل مواجه نشوند. پوشش بيمه‌اي 300قلم داروي بيماران صعب‌العلاج در سال 94نيز ادامه دارد.

وي همچنين با تاكيد بر اينكه همواره راهي براي كاهش قيمت وجود دارد، گفت: بعد از تفاهم‌نامه با كشورهاي 1+5با هزينه‌هاي كمتري دارو‌هاي وارداتي تأمين خواهد شد. اميدواريم اين كاهش هزينه‌ها اتفاق بيفتد و در سال 94شاهد كاهش قيمت‌هاي داروهاي وارداتي باشيم. عواملي كه موجب مي‌شود قيمت‌ها افزايش پيدا كند، كنترل مي‌شود و اين امر روي توليد داخل هم تأثير‌گذار خواهد بود بنابراين توليد‌كنندگان نبايد انتظار افزايش قيمت داروهاي توليد داخل را داشته باشند.

کد خبر 292793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha