چین از ایران خواسته است تا در همکاری با شهرداری پکن به مرمت بافت تاریخی پایتخت آن کشور بپردازد.

آثار باستانی چین

پژوهشگاه ميراث فرهنگي صبح ديروز با انتشار اين خبر اعلام كرد كه اين درخواست در ديدار رايزن فرهنگي چين با سيدمحمد بهشتي رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي صورت گرفته است.

سيدمحمد بهشتي نيز در ديدار دووسيان كينگ با وي از همكاري با مؤسسات و دانشگاه‌هاي چين در حوزه‌هاي مرتبط ميراث فرهنگي استقبال كرده و در پاسخ به درخواست رايزن فرهنگي چين گفت: موضوع حفاظت از آثار تاريخي در ايران در 3سطح قانوني، ثبت ملي و جهاني آثار و حفاظت فني انجام مي‌شود.

رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي همچنين با اشاره به تمايل پژوهشگاه براي همكاري با هيأت‌هاي مختلف چيني ازجمله هيأت پژوهشي «غار دون هوانگ»، نمايش موقت ظروف سفيد آبي موزه ملي ايران در چين را يكي از زمينه‌هاي خوب همكاري‌هاي دوجانبه دانست.

بهشتي همچنين با اشاره به رابطه تاريخي ايران و چين از دوره اشكانيان گفت: وجود يافته‌هاي باستان‌شناسي در جزيره كيش حضور چيني‌ها در اين جزيره را اثبات مي‌كند و اين پژوهشگاه تمايل به همكاري در زمينه باستان‌شناسي زير آب با مراكز تخصصي چين دارد.

دووسيان كينگ در اين ديدار اعلام كرده است كه دغدغه كنوني چين و شهرداري پكن حفاظت و مرمت بخش قديمي شهر پكن است و معتقديم ايراني‌ها بسيار قوي عمل مي‌كنند.

وي همچنين با اشاره به تبادل فرهنگي موجود ميان چين و ايران با تأكيد بر ظروف سفيد آبي موجود در موزه ملي ايران اعلام كرد: گنجينه ظروف سفيدآبي موزه ملي ايران بزرگ‌ترين گنجينه موجود در دنياست.

وي گفت: سلسله تائينگ در چين فقط ظروف چيني سفيد رنگ توليد مي‌كرد. اما ايراني‌ها توانستند اين ظروف را به رنگ آبي درآورند و آن‌را دوباره به چين ببرند.

کد خبر 292689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha