شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

کریستین ساینس مانیتور: روسیه مطمئن به‌خود و سرمست از رشد بی‌سابقه درآمدهای نفتی درحالی رزمایش مشترک نظامی‌اش با چین و دیگر اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای را آغاز کرد که مسکو در حال حرکت به‌سوی رسیدن به جایگاه نظامی اتحاد جماهیر شوروی و قرار گرفتن در زمره ابرقدرت‌های نظامی جهان است.

طرح هفت‌ساله و 200 میلیارد دلاری نوسازی ساختار ارتش روسیه که اوایل سال‌جاری میلادی به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رسید صرف خرید نسل جدید موشک‌ها، هواپیماها و شاید ناوهای هواپیمابر نسل جدید برای تجهیز ارتش سرخ شود.

نشانه‌هایی از رویکرد تازه ارتش روسیه را همین حالا هم می‌توان مشاهده کرد. جنگنده‌های روسیه گستره پاسداری از قملرو این کشور را تا فراسوی آتلانتیک و تا نزدیکی مرزهای آمریکا در آلاسکا گسترش داده‌اند تا برای اولین‌بار پس از جنگ سرد پایگاه‌های راداری ناتو و ایالات متحده به تکاپو درآیند.

سرگئی استر‌وکات، از کارشناسان روابط خارجی در روزنامه کامرسانت روسیه می‌گوید: دیپلماسی بین روسیه و غرب به شکل روبه تزایدی در سایه تحرکات نظامی مسکو قرار گرفته است وکاملا مشهود است که کرملین توجه بیشتری به ارتش نشان می‌دهد و تمایل به تأمین نیازهای نظامی افزایش یافته است.

پوتین روز پنج‌شنبه در کنار رهبران شش کشور عضو سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) در منطقه چلیابینسک روسیه نظاره‌گر برگزاری فاز نهایی رزمایش نظامی جاه‌طلبانه ارتش‌های کشورهای عضو بود که 6500 نیرو و یکصد هواپیمای رزمی در آن مشارکت داشتند.

علاوه بر رهبران کشورهای عضو سران کشورهای ناظر و اعضای احتمالی آینده مشتمل بر ایران، مغولستان، هند و پاکستان نیز در این مراسم حضور دارند.

در نشست روز پنجشنبه اعضای SCO در قرقیزستان بود که پوتین تأکید کرد روسیه به دنبال ایجاد یک بلوک نظامی به سبک دوران جنگ سرد نیست اما در عین حال اعتقاد دارد SCO می‌تواند با گسترش فعالیت‌هایش به ورای همکاری‌های اقتصادی صرف به سوی مشارکت نظامی و امنیتی برود.

تلاش‌های روسیه برای گسترش فعالیت‌های نظامی‌اش در تحولات اخیر کاملاً مشهود بود. ولادیمیر ماسورین، فرمانده نیروی دریایی ارتش روسیه اخیراً اعلام کرد مسکو به دنبال احداث پایگاه دریایی دائمی در دریای مدیترانه است.

او از عزم روس‌ها برای احیای حضور نظامی این کشور در مدیترانه سخن به میان آورد.در ماه ژوئیه بود که دو جنگنده TU95 روسیه به دنبال بروز بحران اخراج دیپلمات‌های مسکو از لندن با عبور از آب‌های بین‌المللی وارد حریم هوایی انگلیس شدند و آنقدر پیش رفتند که با حضور جنگنده‌های انگلیسی عاقبت به خروج از قلمرو این کشور رضایت دادند.

این‌ها همه نشانه‌هایی است که از جاه‌طلبی‌های نظامی جدید روس‌ها حکایت دارد و گویی این جاه‌طلبی می‌رود تا به عنصری پایدار در سیاست‌های کرملین تبدیل شود.

17 آگوست

کد خبر 29248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز