رشت - ایرنا: معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده و نماینده دولت در سفر به استان گیلان گفت: همدلی و همزبانی مد نظر رهبر معظم انقلاب را باید از خانواده‌ها آغاز کنیم.

moulaverdi

شهیندخت مولاوردی عصر چهارشنبه در کارگروه تخصصی امور بانوان گیلان با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی این شعار در خانواده ها افزود: باید پس از خانواده این همدلی به سطح جامعه، سپس دولت بین خودش و بعد با ملت و در نهایت با جهان این تعامل و همگرایی را ادامه دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت هم افزایی دستگاه ها برای اثربخشی در امور و پرهیز از موازی کاری اضافه کرد: برای شناسایی چالش ها و آسیب های استان ها و ارائه راهکار برای آنها گزارش های تمامی استان ها را مطالعه و بررسی، جمع بندی و طبقه بندی کرده و برای آنها راهکار ارائه می دهیم.

مولاوردی همچنین از نشست منطقه ای گیلان با استان های همجوار که از نظر آسیب های اجتماعی مشترک هستند، در آینده ای نزدیک خبر داد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: امسال سال خاصی است که از نظر زمان اجرای سند چشم انداز 20 ساله به نیمه راه رسیده ایم که باید ارزیابی کنیم چقدر با اهداف ترسیم شده فاصله داریم و باید چه کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به رسیدن به پایان برنامه پنجم توسعه و فراهم شدن مقدمات تدوین برنامه ششم اظهار کرد: یک برنامه جامع نگر تعریف خاصی دارد که برنامه ششم براساس افزایش تولید رقابتی مبتنی بر دانش و بهره وری در چارچوب اقتصاد مقاومتی و فرهنگ ایرانی و اسلامی در تعامل سازنده با جهان تدوین خواهد شد؛ که این فرصت مغتنمی است که بتوانیم مسائل مربوط به خانواده را در آن بگنجانیم.

وی از سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی به عنوان یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که در برنامه پنجم باید تدوین می شد؛ اما اقدامات آن از سال گذشته انجام شده و اخیرا پیش نویس آن آماده شده که باید بررسی کنیم به چه علت این سند کامل اجرایی نشده و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

مولاوردی تصریح کرد: باید بتوانیم برنامه توسعه ای متوازن منطقه ای داشته باشیم که مساله محور و پروژه محور باشد.

مولاوردی در ادامه همچنین با اشاره به تفاهم نامه های مختلف برای موضوعات گوناگون در حوزه بانوان گفت: باید در 14 محور در قالب تفاهم نامه وظایف خودمان را انجام دهیم و امیدواریم با پایش و نظارت صحیح اجرای آن را در استان ها مشاهده کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز در ادامه این نشست گفت: نقش زنان در تبیین اقتصاد مقاومتی با تقویت مشاغل خانگی ، آموزش صنایع تبدیلی و مهارت های بازار محور و جشنواره های عرضه محصولات را از جمله اقدامات یک سال گذشته این اداره کل در تحقق بسترسازی برای اشتغال بانوان بوده است.

ساحره میرسیدی با اشاره به مساحت گیلان و نسبت جمعیت با جمعیت بانوان استان افزود: گیلان با 14 هزار کیلومتر مربع یعنی 9 دهم از مساحت کل کشور ، بیست و نهمین استان کشور از نظر مساحت است.

وی با بیان این که گیلان از نظر جمعیتی دارای دو میلیون 480 هزار نفر است، گفت: از نظر جمعیت، استان یازدهم و سهم استان از نظر جمعیت کشور 3.3 است که تراکم جمعیت استان با 177 نفر در هر کیلومتر مربع در رتبه شوم کشوری بعد از تهران و البرز قرار گرفته و بعد خانوار ما در استان به سه و دو دهم رسیده است.

وی با بیان این که 50 و سه دهم درصد جمعیت گیلان را زنان تشکیل می دهند، به وضعیت بانوان استان در زمینه های مختلف اشاره و اظهار کرد: بانوان گیلانی از لحاظ شاخص باسوادی زنان و پوشش تحصیلی نسبت به کل کشور از وضعیت مطلوبتری قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین در خصوص تسهیلات دانشگاهی که امروزه یک حقوق اجتماعی تلقی می شود، شاخص میزان دانش آموختگان زن دانشگاه نیز وضعیت بهتری نسبت به کل کشور داریم.

وی تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان باتوجه به سابقه دیرینه این زنان در مشارکت های اقتصادی در حوزه های مختلف بالاتر از نرخ اقتصادی کل کشور است.

میرسیدی بیان کرد: همچنین در شاخص سلامت، زنان استان به لحاظ شاخص دسترسی به تسهیلات و امکانات بهداشتی و رضایت از زندگی در وضعیت مطلوب تری نسبت به کشور قرار دارد.

رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید، امروز (چهارشنبه) در پانزدهمین سفر استانی، به گیلان آمده اند و دیدار با روحانیون، علما، سرمایه گذاران ، برگزیدگان و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران از جمله برنامه های رییس جمهوری در این سفر بوده است.

کد خبر 292428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha