همشهری آنلاین: هنگامی که اساسنامه گوگل در سال۱۹۹۶ به تصویب رسید بر برقراری سامانه اطلاعات جهانی و قابل دسترس بودن آن برای عموم تاکید شده بود.

google

این در حالی است که براساس نظر برخی منتقدان گوگل، این شرکت به شعار تبلیغاتی خود وفادار نمانده است، شعاری که توسط برخی مهندسان گوگل ابداع شده و می‌گوید: "ابلیس نباشید."

به گزارش يورونيوز گوگل که پروژه تحقیقاتی دو دانشجوی دکترا به نام‌های لری پیج و  سرگی برین در دانشگاه استنفورد بود خیلی زود به موتور جستجو در سراسر جهان تبدیل شد.

این شرکت به بیش از یک میلیون سرور مرکزی اطلاعات در سراسر جهان خدمات می‌دهد و پردازش بیش از یک میلیارد جستجوی اینترنتی در روز را بر عهده دارد. در اکتبر سال ۲۰۱۴ این شرکت دومین بنگاه اقتصادی جهان از لحاظ میزان سرمایه بود. گوگل با در اختیار داشتن ۱۰۷.۴ بیلیون یورو پس از رقیب خود اپل قر ار گرفت.

بیشترین درآمد گوگل، حاصل از تبلیغاتی است که این شرکت بنابر نوع جستجوی اینترنتی هر کاربر، در کنار نتیجه جستجو قرار می‌دهد.

رقبای این شرکت می‌گویند که نحوه پردازش اطلاعات به گونه‌ای است که تبلیغات مربوط به خدمات و محصولات مورد حمایت این شرکت در بالای دیگر محصولات وابسته به دیگر شرکت‌ها قرار می‌گیرد. به دلیل طرح این شکایت‌ها، گوگل در آمریکا و اروپا تحت نظر قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۱، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نزدیک ۹ میلیون مدرک و سند را بر اساس داده‌های شرکت‌هایی چون آمازون، تریپ ادوایزر و یلپ جمع آوری کرد. این شرکت‌ها گوگل را به سو استفاده از داده های صفحاتشان متهم می‌کردند.

در سال ۲۰۱۳، پس از بررسی‌های انجام شده، گوگل تبرئه شد. با این حال این شرکت پذیرفت تا در سیاست‌های تبلیغاتی خود اصلاحاتی را انجام دهد.

ماه آوریل گذشته، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد برخی از اعضا خواهان پیگیری قضایی گوگل بودند. بنا بر نظر این اعضا، شواهدی در دست بوده که نشان می‌داد گوگل از سیاست‌های ناعادلانه رقابتی بهره برده است.

با این‌همه گوگل در برابر چالشی تازه قرار گرفته است. این شرکت باید به اتهامات مطرح شده از سوی کمیسیون اروپا پاسخگو باشد.

کد خبر 292379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار