سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۴
۱ نفر

احمد حاجی‌شریفی: روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک و مزمن است که باعث تخریب غضروف و ایجاد ضایعات استخوانی می‌شود.

اين بيماري معمولا در سنين 30تا 50سالگي بروز مي‌كند و در زنان شايع‌تر است. رماتيسم به‌صورت قرينه‌ است، يعني اگر يك زانو يا دست درگير باشد، به‌احتمال زياد طرف مقابل نيز درگير مي‌شود. اين بيماري شروع آهسته يا ناگهاني دارد و با علائم درد، تورم، گرمي، محدوديت حركت و خشكي صبحگاهي مفاصل همراه است. درد مفاصل با استراحت و بي‌حركتي تشديد شده و به مرور زمان طي روز و با كار‌كردن و فعاليت آرام تسكين پيدا مي‌كند. التهاب مفصل به مرور زمان باعث تخريب غضروف مفصلي و ساييدگي استخوان و به‌دنبال آن تغيير شكل مفصل مي‌شود.

در بيماري آرتريت، بيشتر مفاصل‌‌ انگشتان و كف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌ دست، پا، مچ‌ پا و گاهي اوقات مهره‌هاي گردني درگير مي‌شوند. اين بيماري در سال‌هاي اخير بسيار شايع شده و افراد زيادي از آن رنج مي‌برند اما تنها با عمل به چند توصيه ساده مي‌توانيد از شر اين بيماري راحت شويد و از بروز آن جلوگيري كنيد.

طب سنتي اين پيشنهادها را مي‌دهد:
هر روز نيم مشت جعفري را در نيم ليتر آب بجوشانيد و تا گرم است آب آن را بخوريد.
هر 2ساعت به 2ساعت مقداري عسل را روي يك پارچه تميز ماليده و روي موضع بيماري بگذاريد، همچنين صبح ناشتا 2قاشق سوپ‌خوري عسل بخوريد.
زياد حمام و استخر (جكوزي) برويد. حمام درماني با آب گرم تاثير ارزشمندي براي رفع روماتيسم دارد.
به‌مدت 15روز، هر روز صبح ناشتا آب ليموترش تازه را با كمي آب مخلوط كرده، بخوريد و تا ظهر چيز ديگري ميل نكنيد.
2يا 3عدد سيب را با پوست به 4قسمت تقسيم كرده و در يك ليتر آب به‌مدت 15دقيقه بجوشانيد، بعد كمي عصاره شيرين‌بيان را به آن اضافه كنيد، سپس آب آن را صاف كرده و بنوشيد.
كمي سير كوبيده را با روغن زيتون مخلوط كرده و به موضع درد بماليد و ماساژ دهيد، پس از يك ساعت بشوييد و اين كار را در روز 4بار تكرار كنيد.
هر روز تخم‌كرفس را مثل چاي دم كرده و آبش را بنوشيد.
به مدت 21روز، هر روز كرفس را خرد كرده، بجوشانيد و آب جوشانده آن را بنوشيد تا روماتيسم به‌صورت كلي ريشه كن شود.
تره فرنگي تازه را دوبار بجوشانيد و هر بار آبش را دور بريزيد و خود آن را بخوريد.
هر روز 2ليوان آب انگور بخوريد، يك ليوان بين صبحانه و ناهار و يك ليوان بين ناهار و شام.

درد روماتيسم از رطوبت: اگر درد روماتيسم در اثر رطوبت باشد، براي درمان آن و تسكين درد بايد از عسل، مرباي بالنگ، زنجبيل، روغن زيتون، سوپ هويج و جعفري و خورشت كرفس زياد استفاده كنيد.
درد روماتيسم از حرارت بدن: اگر درد روماتيسم در اثر حرارت بدن باشد، براي برطرف كردن حرارت خون و برقراري تعادل خون، شربت آبليمو يا سكنجبين را با آب انار مخلوط كرده و بنوشيد.
درد روماتيسم از تنبلي كبد يا كليه: اگر درد روماتيسم به‌علت تنبلي كبد يا كليه باشد، بايد از بعضي خوراكي‌ها مثل پرتقال، نارنگي، آب انار، سيب درختي با پوست، انجير، موز، هويج فرنگي، چغندر، آب ترب، شلغم، آش آبغوره و عدس بيشتر استفاده كنيد.
درد روماتيسم كهنه و مزمن: اگر مبتلا به روماتيسم كهنه و مزمن هستيد بايد هميشه خود را گرم نگه داريد و از خوراكي‌هايي چون ليمو، انگور، گوجه فرنگي، مرباي به و بالنگ بيشتر استفاده كنيد و براي درمان آن پرهاي گل محمدي را با كمي عسل مخلوط كرده و صبح و ظهر و شب به اندازه يك‌عدد نخود از اين خمير را ميل كنيد.

کد خبر 292166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha