مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: صحرای نامیبیا منطقه‌ای است که به داشتن حلقه‌های جادویی شهرت دارد، حلقه‌هایی عجیب و خالی از بافت گیاهی که توسط رویش‌های گیاهی بیابانی احاطه شده‌اند و ناشناخته بودن منشا آنها را به افسانه‌هایی محلی تبدیل کرده‌است.

براساس گزارش ديسكاوري، محققان هنوز نمي‌دانند چه چيز عامل ايجاد اين بافت‌ها مي‌شود، اما يافته‌هاي جديد مي‌توانند به كشف منشا اين حلقه‌هاي جادويي بيانجامند، اگرچه اين يافته‌هاي جديد، معماي حلقه‌ها را پيچيده‌تر ساخته‌است. محققان دريافته‌اند الگوي اين حلقه‌هاي جادويي با الگوي سلول‌هاي پوستي برابري مي‌كنند.

صحرا

محققان ژاپني اين همخواني را بسيار عجيب و شگفت‌انگيز مي‌دانند، به ويژه اينكه از ديدگاه آنها، همخواني دو الگوي طبيعي در مقياس‌هايي تا اين‌حد متفاوت، اين پديده را رازآلوده‌تر مي‌كند.

دليل جلب توجه دانشمندان نسبت به اين دو الگو و انگيزه آنها براي مقايسه ساختار و الگوي چينش سلول‌هاي پوستي با اين حلقه‌ها، ويژگي‌هاي مشتركي بود كه در هردوي آنها وجود داشت،‌ براي مثال هردوي آنها، حلقه‌هاي جادويي و سلول‌هاي پوستي از چرخه حيات برخوردارند كه متشكل از تولد، رشد و مرگ است و هردوي آنها براي يافتن فضاي مناسب با محيط در رقابتند.

محققان با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي خطوطي را ميان اين حلقه‌ها ترسيم كرده و اين خطوط را با ديواره‌هاي سلول مقايسه كردند و در نهايت تعداد حلقه‌هايي كه يك حلقه را احاطه كرده‌بود،‌ يا حلقه‌هاي همسايه را محاسبه كردند.

نتايج نشان دادند بيشتر حلقه‌هاي جادويي و سلول‌هاي پوستي از 6 همسايه برخوردارند، و درصد همخواني تعداد همسايه‌هاي ديگر حلقه‌ها و سلول‌هاي پوستي نيز بسيار نزديك به يكديگر بودند. محققان اميدوارند از اين تحقيقات و تكنيك مقايسه و تحليل الگو‌ها بتوانند به تحقيق درباره وجود حيات بيگانه بپردازند.

کد خبر 292064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha