مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در تازه‌ترین توضیح ارائه شده، دکتر لوکا تورین از مرکز تحقیقاتی الکساندر فلمینگ آتن پیشنهاد کرده است که شاید نوسانات مولکولی عامل اصلی ایجاد رایحه مواد باشند.

رایحه

به طور ساده، بوی مواد زمانی ایجاد می‌شود که مولکول‌های آنها روی اعصاب بویایی بینی شما فرود می‌آیند. اما طبیعت دقیق اندرکنش میان این مولکول‌ها و اعصاب بویایی شما موضوع بحث و جدل دانشمندان است.

تا همین اواخر، دانشمندان باور داشتند همانند کلیدی که درون قفل جای می‌گیرد؛ زمانی‌که این مولکول‌ها به صورت فیزیکی با گیرنده‌های پروتئینی درون دیواره اعصاب بویایی جفت می‌شوند، رایحه مواد ایجاد می‌شود.

بر همین اساس، به نظر می‌رسید شکل مولکول‌ها تعیین کننده رایحه و بویی است که از آنها به مشام ما می‌رسد. اما این استدلال نمی‌توانست توضیح دهد چرا برخی مولکول‌ها با شکل مشابه می‌توانند رایحه‌ای کاملا متفاوت داشته باشند؛ درحالی‌که مولکول‌هایی با شکل کاملا متفاوت می‌توانستند رایحه یکسانی داشته باشند.

همین معما باعث شده است دانشمندان به دنبال توضیحات دیگری برای ساز و کار ایجاد رایحه مواد باشند.

در تازه‌ترین توضیح ارائه شده، دکتر لوکا تورین از مرکز تحقیقاتی الکساندر فلمینگ آتن پیشنهاد کرده است که شاید نوسانات مولکولی عامل اصلی ایجاد رایحه مواد باشند.

او با انجام آزمایشی که نشان می‌دهد دو مولکول با شکل کاملا یکسان اما با ارتعاشاتی مختلف می‌توانند رایحه‌های متفاوتی داشته باشند، ثابت کرد که همه چیز به شکل مولکول‌ها باز نمی‌گردد.

منبع:همشهري‌دانستنيها

کد خبر 292063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha