مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵
۰ نفر

عباس ثابتی راد: احداث کارخانه هاضم در شرق تهران، علاوه بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، گام تازه‌مدیریت شهری برای تولید بیوگاز و در راستای شعار آسمان آبی، زمین پاک است.

کارخانه هاضم

معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به اينكه كارخانه هاضم در شرق تهران درحال حاضر قابليت تبديل پسماند تر به بيوگاز را دارد گفت: بهره‌برداري از كارخانه هاضم از هر نظر در سطح خاورميانه بي‌نظير است. مجتبي عبداللهي با اشاره به اينكه با احداث كارخانه هاضم زنجيره بازيافت زباله در شهر تهران تكميل شده است، افزود:پس از پايان دفن غيربهداشتي زباله در آرادكوه و افتتاح كارخانه پردازش زباله و توليد كمپوست و پس از راه‌اندازي كارخانه تصفيه شيرابه زباله با ۳هكتار وسعت و ۲۰مخزن ۱۴هزار مترمكعبي كه باعث شد آب تصفيه‌شده اين شيرابه‌ها مجددا به چرخه مصرف بازگردد و براي آبياري فضاي سبز مورد استفاده قرار گيرد، بهره‌برداري از كارخانه هاضم توليد‌كننده برق، مثلث فعاليت شهرداري تهران در بخش پردازش زباله تكميل شد.

به گفته وي با احداث اين كارخانه قطعا در استان‌هاي ديگر شبيه‌سازي‌ و نمونه‌برداري از كارخانه توليد برق 3‌مگاواتي از زباله تهران صورت مي‌گيرد.معاون خدمات شهري شهرداري تهران همچنين با اشاره به ظرفيت توليد برق كارخانه هاضم تهران گفت: سامانه توليد انرژي از پسماندهاي شهري به روش هاضم در تهران كه نخستين سيستم بي‌هوازي مخصوص پسماندهاي ‌تر جامد شهري در كشور است در منطقه ۴با ظرفيت توليد ۲ مگاوات برق در دست بهره‌برداري است.

به گفته وي، اين كارخانه روزانه قادر به دريافت 300تن زباله مخلوط خواهد بود كه اين ميزان تا 500تن هم قابليت افزايش دارد و ميزان توليد برق در آن نيز 2مگاوات خواهد بود.عبداللهي با اشاره به استاندارد به‌كار رفته در اين كارخانه اظهار داشت: استاندارد مورد استفاده در اين پروژه استاندارد اروپا (CE- Community European) است. بيو گاز از فرايند تخمير پسماند خانگي و ضايعات كشاورزي و جنگل‌ها و صنايع به‌دست مي‌آيد و هم‌اكنون استحصال از اين گاز به روش علمي در بسياري از كشورهاي جهان مورد توجه جدي قرار گرفته است.استفاده از بيوگاز به‌دليل حفاظت از محيط‌زيست و همچنين صرفه‌ اقتصادي هم‌اكنون در دنياي صنعتي مورد توجه بسياري از كشورهاي جهان قرار گرفته و رويكرد نو به تجديد پذيري انرژي است.

  • توليد بيوگاز در جهان

اگرچه ايران در قرن شانزدهم ميلادي و توسط شيخ بهايي جزو پيشروترين كشورهاي جهان در استحصال از بيوگاز بود، اما در حال حاضر و با روش صنعتي‌سازي‌، استفاده از بيوگاز در ايران به روش جديد، با احداث كارخانه هاضم دوباره احيا شده است.براساس انجمن بيوگاز اروپا، تا پايان سال 2013در حدود 14هزار و 563كارخانه توليد بيوگاز در اروپا مشغول به فعاليت بودند كه قابليت توليد 7هزار و 857مگاوات برق را داشتند.

اين كارخانه‌ها در اغلب كشورهاي اروپايي احداث شده است و همه كشورهاي اروپايي در حال حاضر از بيوگاز به‌عنوان يك منبع انرژي در حال استفاده هستند. انجمن بيوگاز اروپا در ادامه گزارش خود اعلام مي‌دارد كه كشور آلمان با احداث بيش از 9هزار كارخانه بيوگاز و ايتاليا با داشتن بيش از هزار و 391كارخانه بيوگاز در زمره پيشرفته‌ترين كشورهاي توليد‌كننده بيوگاز در اروپا و جهان مشغول فعاليت هستند.كشور آلمان ازجمله كشورهاي پيشرو در استحصال بيوگاز بوده و درحال حاضر قابليت توليد 3هزار و 400مگاوات برق از طريق بيوگاز را داراست.

  • بيوگاز؛ حافظ محيط‌زيست

براساس آخرين گزارش سازمان ملل متحد، ايران يكي از 10 كشور عمده توليد‌كننده دي اكسيدكربن در جهان محسوب مي‌شود. اين در حالي است كه با احداث كارخانه‌هاي هاضم بخش عمده‌اي متان توليد شده بر اثر زباله‌هاي كشور، علاوه بر اينكه وارد جو نمي‌شود به مصارف توليد انرژي مي‌رسد. احداث كارخانه هاضم در تهران گام مهمي در جهت توسعه چنين اقداماتي در سطح كشور است. مجتبي عبداللهي از احتمال شبيه‌سازي‌ چنين كارخانه‌اي در ساير شهرهاي كشور به‌دليل رويكرد زيست‌محيطي استحصال بيوگاز خبر داده است.

کد خبر 292004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha