با ممانعت عربستان از فرود هواپیمای حامل زائران ایرانی در جده و بازگرداندن آن به ایران، پرونده احتمال لغو سفر عمره ایران وارد مرحله دیگری شد.

پس از آنكه تعرض 2مأمور فرودگاه جده به 2نوجوان ايراني با 10روز تأخير در رسانه‌ها منتشر شد و با تأخير بيشتر مورد توجه مسئولان بخش‌هاي مختلف قرار گرفت، حالا تهديد‌ها و احتمال‌ها درباره لغو اين سفر مستحبي افزايش يافته است. رئيس سازمان حج و زيارت كه در روزهاي نخست انتشار اين خبر موضع ملايم‌تري داشت و تنها بر پيگيري ماجرا تأكيد مي‌كرد، پنجشنبه هفته گذشته با انتشار نامه‌اي به وزير حج عربستان، تعلل بيشتر در اعلام موضع رسمي نسبت به اين حادثه تلخ را شرم‌آور و خلاف شرع خواند و تهديد به لغو عمره‌ از طرف ايران كرد.

سعيد اوحدي در نامه‌اش خطاب به بندر بن محمد حجار با بيان اينكه انتظار مي‌رفت وي با دستور قاطع، محاكمه سريع اين دو فرد مجرم به اشد مجازات را كه كمترين مطالبه بحق زائران عمره‌گزار است، پيگيري كند، نوشت: «خاطرنشان مي‌سازد تعلل بيشتر در اعلام موضع رسمي نسبت به اين حادثه تلخ، شرم‌آور و خلاف شرع كه در تمامي جوامع جهاني نيز محكوم است، مي‌تواند روند اعزام عمره‌گزاران را با چالش جدي مواجه كرده و تبعات و خسارات احتمالي آن نيز قطعا متوجه طرف كوتاهي‌كننده خواهد بود.»

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت هم با محكوم‌كردن اقدام مأموران متخلف فرودگاه جده عربستان، گفت: بايد متخلفان اين حادثه به اشد مجازات برسند و استمرار سفرهاي عمره به عملكرد مقامات سعودي بستگي دارد. حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر افزود: درصورتي‌كه مقام‌هاي سعودي برخورد قاطعي با اين موضوع نداشته باشند، استمرار سفرهاي عمره مفرده به مصلحت كشور و مردم ايران نيست. وي گفت: اگر متخلفان اين حادثه زشت و بي‌سابقه به اشد مجازات برسند كمي احساسات ملت بزرگ ايران فروكش مي‌كند اما در غير اين صورت كنترل كردن احساسات مردم آسان نيست و امكان دارد كه تصميمات ديگري در اين زمينه گرفته شود. ‌ اما حالا افكار عمومي ممانعت عربستان از فرود هواپيماي ايراني در آخرين ساعات چهارشنبه گذشته به‌دليل نداشتن استانداردهاي اروپايي را بازي تازه و شيطنت سعودي‌ها مي‌دانند و بيشتر از گذشته نسبت به اين پرونده حساس شده‌اند. اظهارات مسئولان ايران اير نيز اين نگاه افكار عمومي را تأييد مي‌كند.

مديركل روابط عمومي ايران‌اير با تأكيد بر اينكه استانداردهاي اروپايي يك بهانه براي عربستاني‌ها براي جلوگيري از انجام پرواز هواپيماي بوئينگ۷۴۷ هما بوده، گفت: اين هواپيما در 6‌ ماه گذشته ۱۰۰پرواز به فرودگاه‌هاي اين كشور انجام داده است. هرچند مسئولان حج و زيارت مي‌گويند كه نداشتن اين استاندارد‌ها را پيش از اين به شركت هواپيمايي گوشزد كرده‌اند اما حالا خبر بازگشت زائران خانه خدا از جده در كنار مطالب مختلفي درباره تعرض 2مأمور عربستان سعودي به 2نوجوان ايراني دست به‌دست شده و در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌چرخد و با گذشت‌ چندين روز از ماجرا، مردم همچنان موضوع را فراموش نكرده‌اند و منتظر نتيجه پيگيري مسئولان هستند.

کد خبر 291787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha