همشهری آنلاین: عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک از تمایل مشروط خود برای افزایش قیمت نفت خبر داد.

نفت عربستان

به گزارش ايسنا، در حالي كه نفت اوپک به سطح 53 دلار رسیده است، عربستان با تاکید بر این که تولید نفت این کشور احتمالا در محدوده 10 میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند، اعلام کرده که آماده افزایش قیمت نفت است ولی در صورتی که دیگر تولید‌کنندگان خارج از سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت (اوپک) نیز به این حرکت بپیوندند.

اما این پیشنهاد عربستان در شرایطی مطرح شده که در پی تفاهم صورت گرفته بین ایران و 1+5 کلیه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از 11 تیرماه به بعد و با اجرای تعهدات توافق هسته‌ای برطرف می‌شود و در بین این تحریم‌ها برطرف شدن تحریم نفتی ایران و افزایش صادرات نفت ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که امکان افزایش صادرات نفت ایران فراهم خواهد شد؛ به طوری‌که، وزیر نفت تاکید کرده که ایران طی چند ماه قابلیت افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت را خواهد داشت.

بر این اساس برخی کارشناسان بر این باورند که با ورود یک میلیون بشکه نفت ایران به بازار قیمت نفت باز هم کاهش خواهد یافت، اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرده در صورتی که تحریم‌های ایران پس از توافق هسته‌ای نهایی لغو شوند قیمت جهانی نفت سال آینده 15 دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت.

اما زنگنه بر این باور است که با رفع تحریم‌ها اتفاقات دیگری نیز می‌افتد و افزایش تولید نفت ایران نمی‌تواند بر کاهش قیمت نفت تاثیرگذار باشد.

در شرایطی که اعضای اوپک در حساس ترین شرایط بازار نفت هیچ گونه اقدامی برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت انجام نداده و با یکدیگر یک صدا نشدند، باید دید که آیا این سازمان می‌تواند با تصمیمی جدید به تقویت جایگاه خود کمک و بار دیگر در بازار نفت نقش آفرینی کند؟

کد خبر 291727

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha