چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: به گفته مدیران شرکت‌های خودروسازی، کمیسیون صنایع مجلس و مسئولان وزارت صنعت، امسال قیمت خودروهای داخلی افزایش نمی‌یابد.

قیمت خودرو

افزايش انتظار مشتريان خودرو براي كاهش قيمت‌ها پس از بيانيه لوزان و كاهش قدرت مردم و بالا ماندن نرخ دلار، زمينه تشديد ركود بازار خودرو و انصراف شركت‌هاي خودروسازي از زمزمه‌هاي افزايش 5تا 10درصدي قيمت‌ها در سال‌جاري را فراهم كرد.خودروسازان كه پيش از اين با استناد به افزايش هزينه‌هاي تمام‌شده توليد بر مبناي مصوبات قانوني از ضرورت افزايش حداقلي قيمت محصولاتشان توسط شوراي رقابت خبر مي‌دادند، با افزايش انتظارات مردم براي كاهش قيمت‌ها و تشديد ركود بازار خودرو، در نشست اخير با اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي اعلام كردند، برنامه‌اي براي افزايش قيمت محصولات خود در سال‌جاري ندارند. از سوي ديگر رئيس شوراي رقابت و مديركل صنايع خودرو و نيرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارائه نشدن هيچ درخواستي براي افزايش قيمت خودروهاي داخلي به اين شورا خبر مي‌دهند و با اين روند قيمت خودروها در سال‌جاري ثابت خواهد ماند.

  • تثبيت قيمت خودرو

سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به جزئيات نشست روز سه‌شنبه هفته جاري مديران ايران خودرو و سايپا با اعضاي اين كميسيون اعلام كرد: در اين جلسه مقرر شد تا قيمت خودروهاي داخلي در سال‌جاري افزايش نداشته باشد و مديران اين دو شركت تأكيد كردند، برنامه‌اي براي افزايش قيمت محصولات خود در سال‌جاري نداشته و امسال قيمت خودرو ثابت مي‌ماند.
روح‌الله عباسپور به فارس گفت: در اين جلسه گزارشي از وضعيت توليد و برنامه تنوع بخشي و ارتقاي كيفيت محصولات توسط ايران خودرو و سايپا ارائه شد. همچنين براساس قرارداد ايران خودرو و پ‍ژوي فرانسه مقرر شده تا 3محصول جديد شامل پژو301، پژو208وپژو2008در ايران خودرو توليد و 30درصد آن صادر شود.

  • نبود درخواست افزايش قيمت

مديركل صنايع خودرو و نيرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد تثبيت قيمت خودروهاي داخلي پس از نشست خودروسازان و مجلس به خبرنگار ما اعلام كرد كه تصميم‌گيري در زمينه قيمت خودروهاي داخلي بر عهده شوراي رقابت است اما تا‌كنون هيچ درخواستي براي افزايش قيمت خودرو به اين شورا ارائه نشده است. امير حسين قناتي با بيان اينكه مطمئنا شرايط بازار تعيين‌كننده قيمت خودروست، تأكيد كرد: اگر واقعا قيمت مواداوليه و نهاده‌هاي توليد خودرو افزايش نيابد، خودرو نيز گران نمي‌شود. قيمت همه كالا ازجمله خودرو تابع هزينه تمام‌شده توليد است مگر آنكه بازار اشباع شده و از مسائل اجتماعي تأثير پذيرد.

وي در مورد تأثير تشديد انتظارات مشتريان براي كاهش قيمت‌ها پس از بيانيه لوزان و تشديد ركود بازار خودرو افزود: انتظار كاهش قيمت‌ها و شكل‌گيري فضاي مثبت در صنعت خودرو موضوع ديگري است و بايد عملا اتفاق خاصي مانند حضور خودروسازان خارجي، تسهيل مراودات پولي و بانكي و... بيفتد تا هزينه توليد خودرو كاهش يابد، با وجود اين اميدواريم آرامش بازار خودرو و فضاي مثبت حاكم بر جامعه بر ثبات بازار خودرو و نه كاهش قيمت‌ها تأثير‌گذار باشد. همچنين در نشست هفته آينده شوراي سياستگذاري خودرو در زمينه تحولات توليد و عرضه خودرو تصميم‌گيري خواهد شد.

  • خطر تشديد ركود بازار خودرو

يك كارشناس صنعت خودرو با تأثير انتظار كاهش قيمت توسط مشتريان خودرو و تأثير آن بر تشديد ركود بازار به خبرنگار ما اعلام كرد كه واقعيت آن است كه حتي توافق نهايي ايران و قدرت‌هاي جهاني تا تير‌ماه نيز در كوتاه‌مدت به جز آرامش رواني، تأثير چنداني در ثبات بازار يا توليد خودرو نخواهد داشت. اما اين خطر وجود دارد كه مشتريان ايراني با انتظاربراي ارزان شدن خودروهاي داخلي و وارداتي به تشديد ركود بازار دامن زنند.

«فربد زاوه» با بيان اينكه تشديد ركود خطر بزرگي است كه در كوتاه‌مدت نه‌تنها صنعت خودرو بلكه همه صنايع كشور را تهديد مي‌كند، افزود: اين ركود مي‌تواند آثار و نتايج مثبت تفاهمنامه نهايي را كم‌اثر يا حتي خنثي سازد و در اين شرايط ارائه هرگونه درخواست افزايش قيمت توسط خودروسازان نادرست است. وي در مورد سازوكار جلوگيري از تشديد ركود در بازار خودرو تأكيد كرد كه بايد خودروسازان داخلي با مديريت درست هزينه و درآمد، هزينه‌هاي سر بار را كاهش و قيمت تمام‌شده خودرو را كمتر كنند اما لازم نيست اين كاهش هزينه با ارزاني خودرو اجرايي شود بلكه خودروسازان بايد با درنظر گرفتن روش‌هاي فروش اقساطي، خريد خودرو توسط مشتريان را تسهيل كنند.

کد خبر 291661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha