گروه سیاسی: رهبران‌ روسیه‌، چین‌ و ایران‌، در جریان‌ اجلاس‌ شانگهای‌ در قرقیزستان‌ به‌آمریکا درباره‌ امور آسیای‌ مرکزی‌ هشدار دادند.

به‌ گزارش‌ روزنامه‌ لس‌آنجلس‌ تایمز که واحد مرکزی خبر، خبر آن را منتشر کرد، رهبران‌ این‌ سه‌ کشور خطاب‌ به‌آمریکا اعلام‌ کردند: آسیای‌ مرکزی‌ باید از نظر ثبات‌ و امنیت‌ توسط خود کشورهای‌ این‌ منطقه‌ اداره‌ شود و آمریکا نبایستی‌ دخالتی‌ در امور آن‌ داشته‌ باشد.

این روزنامه درگزارشی در نسخه اینترنتی خود نوشته است: محمود احمدی‌ نژاد که‌ برای‌ دومین‌ سال‌ پیاپی‌ در این‌ اجلاس‌ شرکت‌ کرده‌ است‌، با انتقاد از آمریکا گفت‌: طرح ‌آمریکا برای‌ استقرار سیستم‌ موشکهای‌ تدافعی‌ در شرق‌ اروپا تهدیدی‌ برای‌ کل‌ منطقه‌ به‌حساب‌ می‌آید.

ایران، چین و روسیه همچنین از برنامه‌های سپرموشکی امریکا و روسیه نیز به طور غیرمستقیم از آنچه آن را سیاست خارجی یکجانبه واشنگتن می‌خواند انتقاد کردند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی از اجلاس شانگهای به نقل از احمدی نژاد نوشت: این سیستم دفاعی برنامه ریزی شده که قرار است در اروپای شرقی مستقر شود، فقط یک کشور خاص را تهدید نمی کند و بخش‌های بزرگتری ازآسیا و نیز اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای را تحت تاثیر قرار می دهد.

این روزنامه همچنین در بخش دیگری از گزارش خود اذعان کرد که سازمان همکاری شانگهای علاوه بر جنبه‌های امنیتی خود، تریبونی برای انتقاد از سیاست‌های آمریکا فراهم کرده است، به‌عنوان نمونه اعضای این سازمان در نشست سال 2005خود از واشنگتن خواستند برنامه زمانی را برای خاتمه دادن به حضور نظامی خود در آسیای مرکزی ارائه کند.

تلاش بیهوده آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با اظهارات مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درخصوص سفر رئیس‌جمهوری اسلامی‌ایران به کشور افغانستان گفت: اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ناشی از درماندگی و عصبانیت آن کشور از روابط حسنه جمهوری اسلامی‌ایران با کشورهای همسایه بوده و از تلاش بیهوده آمریکا برای خدشه‌دار ساختن مناسبات جمهوری اسلامی‌ایران با همسایگان خود حکایت دارد.

سید محمدعلی حسینی با تاکید بر این‌که این اظهارات را می‌توان به مثابه عدم احترام مقامات آمریکایی به استقلال رای مقامات محترم افغانستان و دخالت در امور داخلی آن کشور تلقی نمود، افزود: بهتر است مقامات آمریکا به جای توسل به شیوه‌های نادرست و ناشیانه خود در سرپوش گذاشتن بر اشتباهات فاحش خود در عراق و افغانستان، رفتار خود را تغییر دهند تا مجبور نباشند به دنبال فرافکنی و دادن آدرس‌های غلطی باشند.

محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه پس از پایان سفر دوره‌ای خود به کشورهای منطقه، به تهران بازگشت.

سفر احمدی نژاد به آذربایجان

سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در باکو از حضور مقامات ایرانی در باکو برای برنامه‌ریزی سفر محمود احمدی نژاد به این جمهوری خبر داد.

به گزارش ایسنا، ناصر حمیدی زارع، سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در باکو اظهار داشت: هیئتی از ریاست جمهوری و وزارت خارجه برای تعیین زمان دقیق سفراحمدی نژاد به جمهوری آذربایجان وارد باکو شده‌اند.

ایسنا به نقل از خبرگزاری آپا اعلام کرد که سفر رئیس جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان، شهریورماه انجام می‌شود.

کد خبر 29163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز