چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

فاطمه علیزاده: در سال‌های نه‌چندان دور وقتی برای خرید کیف سری به بازار می‌زدی، کیف‌ها فقط به رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای محدود می‌شدند و مجبور بودی یکی از همین ۲رنگ را انتخاب کنی اما حالا خیلی از طراحان و تولیدکنندگان سراغ جعبه سحرآمیز رنگ‌ها می‌روند و رنگ‌ها و طرح‌های زیبایی را برای تولید کیف انتخاب می‌کنند.

کیف

البته خيلي وقت‌ها بايد براي داشتن اين رنگ‌هاي چشم‌نواز، پول زيادي هم خرج كرد. اين روزها داشتن يك كيف ساده نخي، آن‌هم با طرح گل‌هاي ريزِ خوش آب و رنگ براي همه‌مان خوشايند است. اگر شما هم با آمدن بهار دوست داريد تغييري در سر و وضع‌تان بدهيد، مي‌توانيد پول‌تان را در جيب‌تان نگه‌داريد و كمي از خلاقيت‌تان استفاده كنيد و يك كيف زيبا براي خودتان بدوزيد؛ يك كيف گل‌گلي تمام‌عيار. انتخاب پارچه كيف مي‌تواند تأثير زيادي در تغيير حال‌وهواي ظاهر شما داشته باشد. بياييد دست‌به‌كار شويم.

  • از كيف‌هاي گليمي تا يك تابلوي نقاشي چهل‌تكه روي دوش‌تان!

براي ساختن كيف‌ها با طرح چهل‌تكه مي‌توانيد از چند پارچه گلدار، يكي‌دو پارچه با زمينه ساده و حتي يكي‌دو تكه پارچه با طرح‌هاي هندسي استفاده كنيد. ادغام اين طرح‌ها با هم، يك تابلوي زيبا و چشم نواز برايتان ايجاد مي‌كند. هر سليقه‌اي را به خودش جلب خواهد كرد. اگر بخواهيد تكه‌هاي كيف‌تان 10در 10سانتي‌متر باشد، آنها را ببريد. پشت‌شان حتما لايي بچسبانيد. تكه‌ها را روي ميز بچينيد. شبيه يك پازل، جاي هر طرح را مشخص كنيد و تكه‌هاي يك رديف را عمودي يا افقي، به‌هم بدوزيد و بعد سراغ اتصال رديف‌ها به هم برويد؛ يعني اگر كيف شما از 12تكه تشكيل شده است 4 تكه 10سانتي‌متري در طول و 3تكه 10سانتي‌متري، در عرض لازم داريد. 4تكه هر رديف را به‌هم ‌بدوزيد و بعد 3 رديف را به‌هم چرخ كنيد. يادتان باشد مابين درزها را اتوكشي كنيد تا كارتان تميز از آب دربيايد. اگر پارچه‌هايي داريد كه نازك هستند اما طرحشان دل‌تان را برده است و مي‌خواهيد هرجور كه شده با آنها كيف بدوزيد، مي‌توانيد با پشم‌شيشه به آن استحكام بدهيد. پشم شيشه را از هر طرف، يك سانت كوچك‌تر از پارچه‌تان ببريد. مي‌توانيد از قبل، خطوط كجي را موازي با هم، با مداد و كمرنگ روي پارچه‌تان بكشيد. خطوط عمود برهم بايد بتوانند طرح لوزي را روي كار برايتان ايجاد كنند، درست مانند برش‌هاي يك سيني باقلوا. پشم‌شيشه را پشت كارتان با سوزن، ثابت كنيد. حالا كار را از رو چرخ كنيد. اين چرخ‌هاي روي كار، آن هم با شماره درشت، چهل‌تكه بودن پارچه را به بيننده القا مي‌كنند. اگر يك تكه گليم يا جاجيم بي‌استفاده در خانه داريد، از آن غافل نشويد. حداقل براي يك طرف كيف‌تان از آنها استفاده كنيد.

  • چگونه با كيف‌مان به محيط‌زيست احترام بگذاريم؟!

براي شروع كار مي‌توانيد از دوخت يك كيف خريد ساده شروع كنيد. اين كيف‌ها خيلي به‌كارتان مي‌آيد و با استفاده از آنها كلي هم در مصرف كيسه پلاستيكي صرفه‌جويي مي‌كنيد. مي‌توانيد از پارچه متقال سفيد براي اين‌كار استفاده كنيد. يك مستطيل به طول 62 و عرض 42سانتي‌متر ببريد. 2 نوار دراز به طول 50 و عرض 10سانتي‌متر براي دسته‌هاي كار ببريد. براي راحت‌تر دوختن دسته‌ها، مي‌توانيد به‌جاي اينكه كار را از پشت بدوزيد و باهزار مشقت! آن را به رو برگردانيد، از اول كار را از رو بدوزيد. اينطور كه نوار را از وسط اتو كنيد. الان شما يك نوار به طول50 و عرض 5سانتي‌متر داريد. لبه‌هاي بيروني هر طرف از اين 5سانتي‌متر را، يك سانتي‌متر به‌داخل اتو كنيد. حالا شما يك نوار به طول 5 و عرض 3سانتي‌متر داريد. كار را زير چرخ بگذاريد و نوار را از سمت اتو شده و باز ِ كار، چرخ كنيد. اگر مي‌خواهيد كارتان تميز‌تر دربيايد، براي سمت بسته كار هم چرخكاري تزييني انجام دهيد. حالا مستطيل اصلي را از عرض تا كنيد تا قيافه كيف را به‌خودش بگيرد. وقتي پارچه را تا مي‌كنيد، يك كيف به ارتفاع 42سانتي‌متر و عرض 31سانتي‌متر داريد. 2سانتي‌متر‌هاي اضافي را هم براي درز كار درنظر بگيريد. جاي دسته‌ها را روي لبه‌ بالاي كار علامت بزنيد؛ در هر طرف، 2علامت. بهتر است 5-6سانتي‌متر از هر طرف داخل بيايد و جاي دسته‌ها را علامت بزنيد. به اينكه چطور دسته‌هاي كيف را دست‌تان مي‌گيريد، يا آن را روي دوش‌تان مي‌اندازيد، توجه كنيد. دو سر هر نوارِ بند را روي يك طرف كار با سوزن ثابت كنيد و لبه‌ بالايي را روي آن بياوريد و با يك چرخ، هم نوار و هم لبه بالايي كار را بدوزيد. حالا براي اينكه نوارها به سمت بالا برگردند و هم اينكه با دوخت، محكم شوند، آنها را به سمت بالا برگردانيد و يك دوخت ديگر از ابتداي لبه كار، انجام دهيد.

  • با يك گنجه پر از طرح و گل، كسب و كار راه بيندازيد

سراغ كمد لباس‌هايتان برويد. لباس‌هايي كه ممكن است آنها را استفاده كنيد كنار بگذاريد. مي‌توانيد از بعضي از لباس‌هايي كه پاره يا نخ‌نما شده‌اند براي آستر كيف استفاده كنيد. پارچه‌هاي كلفت‌تر و محكم‌تر يا پارچه‌هايي كه طرح آنها را بيشتر مي‌پسنديد براي روي كار به‌كار ببريد. اگر كيفي داريد كه ديگر قابل استفاده نيست، اجزاي فلزي آن و قلاب‌ها يا حلقه‌هاي آويز كيف را از آن جدا كنيد و براي ساخت كيف جديد آنها را نگه داريد. از شلوار لي‌هاي زانو انداخته يا پاره‌شده هم مي‌توانيد استفاده كنيد. تكه‌هاي سالم شلوار را بدون اينكه آن را به تكه‌هاي خرد تبديل كنيد، ببريد و كنار بگذاريد. زيپ شلوار را هم اگر سالم است، جدا كنيد؛ حتما يك‌جايي به‌كار مي‌آيد. حالا سري به كشوي پارچه‌هايتان بزنيد. اگر به دوخت و دوز علاقه داشته باشيد حتما كمي لايي چسب پيدا مي‌كنيد. اگر هم نداشتيد، لايي چسب و مقداري پشم‌شيشه و يكي‌دو قرقره همرنگ پارچه و زيپ يا دكمه‌هاي آهن‌ربايي را مي‌توانيد از خرازي‌ها بخريد. راسته يراق‌فروش‌هاي شهرتان را هم پيدا كنيد. خدا را چه ديديد، شايد به‌كار دوخت و دوز كيف علاقه‌مند شديد و براي خودتان كسب و كاري راه انداختيد. اين راسته در تهران، اطراف متروي سعدي است.

  • وقتي پرنده‌ها روي كيف‌مان جان مي‌گيرند

براي تزيين كيف‌هاي به‌اصطلاح خريد مي‌توانيد روي آن تكه دوزي كنيد. مثلا يك پارچه گلدار را انتخاب كنيد. طرح يك پرنده را با مداد روي آن بكشيد. پرنده را قيچي كنيد و روي كار متقال سفيد بگذاريد. كمي آن را بالا و پايين يا كج و راست كنيد؛ يك‌جوري كه انگار داريد به پرنده‌تان جان مي‌دهيد! پرنده را با سوزن ثابت كنيد. حالا با يك نخ كلفت كه به‌اصطلاح به آن نخ عمامه مي‌گويند، يا حتي نخ‌هاي دِمسه، خيلي ساده دورتا دور پرنده را دوخت دندان‌موشي بزنيد. يا اينكه از تكه‌هاي پارچه‌هاي نمدي استفاده كنيد. مثلا چند دايره نامنظم را توي هم بچينيد و شكل يك گل را ايجاد كنيد اينطوري كارتان طرح برجسته مي‌شود. براي شاخه‌هاي گل هم از همان دوخت زنجيره استفاده كنيد، يا حتي دوخت كوك ساده! با دكمه‌ها هم مي‌توانيد تزيين خاص و منحصربه‌فرد خودتان را روي كيف اجرا كنيد. اگر حال و حوصله نقاشي هم داشتيد يك طرح شابلون ساده، مثلا طرح يك بته جقه را انتخاب كنيد و با 2 رنگ اكريليك، مثلا طلايي و فيروزه‌اي، روي كيف‌تان را نقاشي كنيد. حتما براي نقاشي، توي كيف را با تكه‌هاي ضخيم و صاف روزنامه بپوشانيد تا رنگ به طرف ديگرِ كار منتقل نشود.

  • كيف‌هاي خودم دوز

در اينترنت عبارت «الگوي كيف» يا (free purse pattern) را جست‌وجو كنيد. الگوهاي رايگان زيادي را مشاهده مي‌كنيد كه مي‌توانيد بنا به سليقه و ميزان تبحرتان يكي از آنها را انتخاب كنيد. الگو را پرينت بگيريد يا اينكه اگر پرينتر نداريد، ابعاد آن را چشمي و البته نعل به نعل روي كاغذ بكشيد تا الگويتان آماده شود. الگو را روي پارچه سنجاق كنيد. يك ضرب المثل قديمي مي‌گويد: دوبار اندازه بگير، يك‌بار ببر! پس همه‌‌چيز را يك‌بار ديگر بررسي كنيد. حالا پارچه را ببريد. بخش‌هاي مختلف كيف را به‌صورت ابتدايي كنار هم بچينيد. حتما نوشته‌هاي صاحب الگو را هم بخوانيد. او حتما چندين بار اين كيف را دوخته و نكاتي را هم مطرح كرده كه بد نيست حواستان به آنها باشد. تمام درزها را قبل از دوختن، با سنجاق يا سوزن يا كوك موقت ثابت كنيد. در اين حالت هيچ تكه‌اي از كارتان اضافه يا كم نمي‌آيد. حتي درزها هم درست سرجايشان قرار مي‌گيرند و موقع دوخت ديگر اذيت‌تان نمي‌كنند. كوك زدن باعث مي‌شود تا يك اتصال موقت داشته باشيد و اگر از چيزي مانند جاي دسته‌ها يا جيب‌ها راضي نيستيد، آن را جابه‌جا كنيد. باور كنيد كوك زدن خيلي راحت‌تر از شكافتن يك دوخت چرخكاري شده است. طبق الگو، آستر كارتان را هم تهيه كنيد. معمولا آسترها راحت‌تر دوخته مي‌شوند اما يادتان باشد كه آستر داخلي كيف، به داخل دوخته مي‌شود؛ يعني آستر تمام درزهاي خود و كيف را مخفي مي‌كند. كافي است در پايان دوخت كيف و اتصال دسته‌ها، لبه بالايي كيف و آستر را باهم چرخ كنيد و در 10 سانتي‌متر پاياني، كيف را به رو برگردانيد و كار چرخ آستر را از رو انجام دهيد. حتي مي‌توانيد اين‌كار 10سانتي‌متر پاياني را هم با دست بدوزيد. اگر تا به‌حال كيف ندوخته‌ايد، دست به‌كار شويد. باور نكردني است؛ وقتي كيف تمام مي‌شود و آن را روي دوش‌‌تان مي‌اندازيد و خودتان را جلوي آينه ورانداز مي‌كنيد، حتما شگفت زده مي‌شويد.

کد خبر 291595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha