چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

فاطمه محمدصالحی: مادران امروز همان دختران کوچکی هستند که از کودکی به شوق رویای مادری عروسک بغل می‌کردند، خاله بازی می‌کردند و یکی مامان و دیگری بچه می‌شد.

دست‌هایی که گهواره‌ها را تکان می‌دهند

امروز اما بسياري از آن دختران مادر شده‌اند و گاهي با خود مي‌گويند «چرا از وقتي مامان شده‌ام از زندگي لذت نمي‌برم؟» حتي هستند زناني كه با ترس از دست دادن لذت زندگي‌شان حاضرند خودشان را از لذت نعمت فرزند محروم كنند! به‌نظر خيلي‌ها هم اگر بشود لذت مادر بودن با لذت زندگي روزهاي قبل از مادري جمع شود زندگي خيلي خوب و جذاب مي‌شود.‌ ماه جمادي‌الثاني كه اولش با شهادت مادر اهل‌بيت شروع مي‌شود و آخرش با تولد مادر اهل‌بيت، بهانه خوبي است تا تمرين مادر بودن لذتبخش را با خودتان مرور كنيد.

آن زندگي‌اي لذتبخش است كه با كيفيت باشد. زندگي باكيفيت يعني همان زندگي‌اي كه شما بتوانيد در آن، احساس شادي و رضايت بيشتري از زندگي براي ايفاي نقش‌هايتان داشته باشيد. برخلاف زمزمه‌اي كه گاهي بين زن‌ها و مادرها شنيده مي‌شود، علم ثابت كرده است كه مادرشدن، زندگي زن‌ها را با كيفيت‌تر مي‌كند. مادر بودن به تعبير قرآن فقط براي زن‌هايي نيست كه فرزندي به دنيا مي‌آورند بلكه وقتي مثل حضرت آسيه همسر فرعون فقط پرورش‌دهنده يك كودك باشيد هم به نوعي مادريد. مادري يك جاده يكطرفه نيست كه در آن فقط زن‌ها خير و منفعت به بچه‌ها برسانند و خودشان بي‌‌بهره بمانند. زن‌ها بدون آنكه آموزشي ديده باشند يا اجباري در كار باشد دوست دارند تا براي تعريف هويت‌شان مادر بشوند. مادرها از نااميدي و احساس درماندگي كمتري رنج مي‌برند، بيمارهاي عاطفي رواني مانند افسردگي و اضطراب كمتر به سراغشان مي‌آيد و از احساس مفيد بودن، اعتماد به نفس، شادي و رضايت از زندگي بيشتري هم برخوردارند.

  • شما چه‌كسي هستيد ؟

خيلي از آنهايي كه مادري كردنشان با دغدغه زندگي لذت‌بخش‌شان به تفاهم نرسيده، همان كساني هستند كه اگر مادر هم نمي‌شدند يا نشوند باز هم دير يا زود احساس مي‌كنند چيزي گم كرده‌اند. به اين فكر كنيد كه هدف‌هاي شما چيست؟ چه برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت يا بلندمدتي براي خودتان داريد؟ در برابر خودتان، اعتقادات، خانواده‌تان و اجتماع چه وظيفه يا مسئوليتي حس مي‌كنيد؟

قطعا چاره اين نيست كه شما هويت مادري خودتان را حذف كنيد و اين ميل را ناديده بگيريد. اگر خودتان را بهتر بشناسيد، مادر‌شدن شما را در خودش حل نمي‌كند. اگر ندانيد كه از زندگي چه مي‌خواهيد و زندگي از شما چه مي‌خواهد. ممكن است همه آرزوهايتان را در فرزندتان خلاصه كنيد. ممكن است روزي برسد كه فرزندتان بگويد علاقه‌هاي شما را دوست ندارد يا نمي‌تواند به تصورات و افكار شما جامه عمل بپوشاند و آن وقت احساس شكست مي‌كنيد. اغلب زن‌هايي هم كه فقط خود را در يك بعد نگه‌داشته‌اند و وقف مادري كردن شده‌اند، با اندكي ناملايم‌شدن روزگار مي‌گويند كه زندگي‌ام را هدر كردم !

  • اجازه ضرر كردن نداريد

اينكه محبت مادري عميق و واقعي است را همه قبول دارند اما خدايي كه زن را مادر مي‌كند اجازه ضرر كردن هم به او نمي‌دهد (سوره بقره آيه 233)

مادرها هم حق دارند تا از بدن سالم برخوردار باشند، از حلال‌هاي خدا بخورند، بپوشند، بگردند، تكاليف ديني‌شان را انجام دهند و.... اما گاهي زن‌ها از خدا شاكي مي‌شوند كه چرا بايد محروميت و سختي بكشند درحالي‌كه توصيه خدا را نصفه كاره شنيده‌اند. مراقبت افراطي از بچه و فرصت ورزش و استراحت را از خود گرفتن، از خوراك و لباس وكسر گذاشتن براي اينكه بچه‌ها بهتر بگردند و طبق سليقه حتي اشتباه‌شان تغذيه كنند ضرر بي‌فايده‌اي است كه مادرها براي جان خود مي‌خرند و با مرور زمان از احساس رضايت خود كم مي‌كنند. سرمايه‌ها و استعداد‌هاي خودتان را بشناسيد تا بدانيد خدا چه بازخواست‌هايي از شما خواهد كرد.

گاهي محبت‌هاي افراطي مادرانه نه‌تنها سد پيشرفت خود مادر مي‌شود بلكه بچه‌ها را هم وابسته و بي‌مهارت بار مي‌آورد. كم نيستند مادرهايي كه يادشان مي‌رود براي تربيت خوب بايد هم مبشر بود و هم نذير. به قول قرآن، هم تشويق و حمايت لازم است هم تذكر و توبيخ و با به هم خوردن وزنه تربيتشان كار خودشان هر روز سخت‌تر مي‌شود. اين يك ضرر دوسره است كه با تربيت افراطي يا تفريطي، هم‌زمان و انرژي اضافه از خودتان هدر مي‌دهيد. انرژي كه مي‌توانست خرج رشد و استفاده از نعمت‌هاي خدا شود و هم فرزندتان را پرتوقع و مصرف‌كننده بار مي‌آوريد. گاهي اين محبت‌هاي مادرانه آنقدر ضرر به بار مي‌آورد كه مثلا مادر با حجاب به‌خاطر عدم‌توانايي تشويق و توبيخ درست، فرزند بي‌حجابي را تربيت مي‌كند و بعد ادعا مي‌كند كه زحمت‌هايش هدر رفته است!

  • تغيير نكند

شما هم حق داريد خسته شويد. مادر بودن مديريت مي‌خواهد و مديريت، هنر انجام كارها به كمك ديگران است. مي‌توانيد همسر، فرزندان يا حتي ديگر اعضاي خانواده‌تان را براي انجام بعضي كارها مثل خريد، كارهاي روزانه خانه و... به كمك بگيريد. حتي اگر با بچه‌هايتان دوست باشيد و آنها بيشتر از شما همراهي و خوش‌اخلاقي ديده باشند مي‌توانيد در ساعت‌هايي آنها را آرام نگه داريد تا به برنامه دلخواهتان مثل مطالعه، تلويزيون ديدن ، ورزش و... برسيد.

روزهايتان را شبيه هم نكنيد. يك دفتر يا تخته يادداشت مي‌تواند كمك خوبي باشد تا شما فهرستي از اولويت كارهايتان داشته باشيد. وقتي همه‌‌چيز جلوي چشمتان نوشته باشد، مراقبت از تك‌بُعدي نشدن روزهايتان آسان مي‌شود. فرض كنيد برنامه امروزتان اين باشد:در قسمت وظيفه خانوادگي، مراقبت از بچه‌ها، پخت غذا و دستمال‌كشي است. در قسمت فردي، درست كردن يك ماسك براي پوست‌تان و مطالعه روزنامه.در قسمت اجتماعي، تماس با شهرداري براي طرح انتقاد يا پيشنهادي. در قسمت معنوي، نماز اول وقت، مطالعه يك صفحه قرآن و... . خواب مهم است. خواب انرژي جسمي شما را بالا مي‌برد؛ پس حال و روحيه بهتري هم نصيبتان مي‌شود. برنامه خواب كوتاه نيمروزي يا خواب بموقع شب مي‌تواند از جمله آن كارهايي باشد كه رضايت‌هاي جسمي و روحي شما را به همراه داشته باشد.

کد خبر 291591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha