همشهری آنلاین - دکتر روزبه عباس‌زاده*: وقتی یک دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته مکانیزاسیون کشاورزی، می‌گوید «در آموزش‌های دانشگاهی، تراکتور را از نزدیک ندیده است» ضرورت گنجاندن دوره‌های کارورزی در برنامه دروس دانشگاهی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

روزبه عباس زاده

هر چند شعار كاربردي نمودن دانش يا «ارتباط صنعت و دانشگاه» نقل محافل علمي و دانشگاهي است اما اهتمام لازم برای اجرای صحیح و کامل دوره کوتاه كارآموزي در نظام دانشگاهي كشور دیده نمی‌شود به طوری که بسیاری از دانشجویان از وجود سامانه ملی کارآموزی كه تحت مدیریت دفتر مرکزی ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران قرار دارد، بی‌ اطلاع هستند.

اين درحاليست كه مطالعه روند اجرای کارآموزی در کشورهای دیگر نشان مي‌دهد كه زمان دوره کارآموزی دانشجويان بويژه در رشته‌هاي فني مهندسي بیشتر از ايران است و حتي به کارآموزان حقوق نیز پرداخت می‌شود يا فرصت‌های بین‌المللی برای گذراندن کارآموزی دانشجویان در نظر گرفته شده است.

با وجود ضعف دوره‌هاي كارورزي در برنامه‌هاي درسي دانشگاهي اما از پیاده‌سازی دانشگاه‌هاي نسل سوم تحت عنوان «دانشگاه کارآفرین» به عنوان يكي از برنامه‌هاي كليدي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دولت يازدهم نام برده می‌شود اما هنوز راهبرد اجرايي شدن اين برنامه به طور مشخص مورد كنكاش قرار نگرفته است چراكه همچنان پارادوكس تربیت دانش‌آموخته کارآفرین با وجود اساتيدي كه بعضاً تجربه کار در صنعت را ندارند، پابرجاست.

البته بجاست كه در این زمینه با الگو گرفتن از دوره‌های اينترنشیپ دانشجویان پزشکی، دوره‌های مشابهی برای دانشجویان سایر رشته‌ها طراحی شود. چراكه دانشجویان در دوره‌های کارآموزی می‌توانند علاوه بر کسب تجربیات عملی در رشته خود، با محیط کار و نحوه تعامل با افرادی که در جایگاه‌های مختلفی قرار دارند آشنا شوند. همچنین می‌توان با تلفیق دوره کارآموزی با پایان نامه‌ها یا پروژه‌های دوره کارشناسی، از دانشجویان خواست برای حل یک مشکل هر چند کوچک در محيط كارورزي خود، فكر كنند.

آنچه كه به طور قطع مي‌توان مدعي شد اين است كه «پديده لشكر دانش‌آموختگان بيكار» يعني حدود 700 هزار فارغ‌التحصيل فوق‌ديپلم تا دكتري بیکار در کشور حاصل غلبه دانش نظری فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها بر تجربیات عملی آنهاست و اين موضوع متناسب‌سازي بيش از پيش آموزش‌های دانشگاهی با نیازهای بازار کار را ضروري مي‌نمايد.

* عضو هیات مدیره انجمن علمي ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران

کد خبر 291523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha