سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

زهرا کریمی: آکنه یا جوش یک ضایعه پوستی است که همه مردم به نوعی در دورانی از زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند.

جوش صورت

معمولا افراد با شروع سن بلوغ و تغييرات هورموني، اين حالت را تجربه مي‌كنند ولي ممكن است مصرف داروهاي شيميايي آنطور كه بايد و شايد منجر به درمان آكنه‌ها نشود، به همين منظور در ادامه به برخي از روش‌هاي درمان جوش صورت در طب سنتي اشاره مي‌شود.

صورت خود را روزي 2 بار با صابون ملايم و آب گرم بشوييد. براي رفع جوش‌هاي صورت مصرف صابون اِن‌جي، صابون گل‌ختمي و صابون بابونه توصيه مي‌شود.

دست‌هاي خود را به دفعات بيشتري در طول روز بشوييد و از دست زدن بي‌مورد به‌صورت‌تان خودداري كنيد. هيچ‌گاه جوش‌هاي خود را دست‌كاري نكرده و آنها را فشار ندهيد زيرا با اين كار احتمال ماندن جاي جوش بر صورت‌تان را افزايش مي‌دهيد. از مصرف غذاهايي كه منجر به ايجاد جوش صورت مي‌شود، پرهيز كنيد. برخي افراد با خوردن خوراكي‌هاي حاوي چربي زياد، شكلات، آجيل و چيپس و غيره آكنه‌شان بدتر مي‌شود. اگر شما جزو اين افراد هستيد از خوردن غذاهايي كه فكر مي‌كنيد باعث بدترشدن جوش‌هاي صورت‌تان مي‌شود، بپرهيزيد.

هر شب عناب و زرشك را بخيسانيد و صبح ناشتا آب آن را ميل كنيد.

بادام تلخ، آرد نخود خام، آرد باقلا و گل ختمي را با هم آسياب كرده و با سركه حل كنيد، بعد گلاب را هم با آنها مخلوط كرده و شب‌ها روي صورت بماليد.

نشادر را ساييده و با آبليمو حل كرده و روي صورت بماليد.

سياه‌دانه را كوبيده و با سركه مخلوط كرده، شب روي صورت بماليد و صبح با آب گرم بشوييد.

ماساژ ليموترش تازه روي پوست نقش مهمي در درمان جوش‌هاي صورت دارد. براي اين كار هر روز يك عدد ليمو ترش را از وسط نصف كرده بدون اينكه هيچ فشاري به پوست وارد كنيد صورت‌تان را با آن ماساژ دهيد و چند دقيقه بعد پوست را شست‌وشو دهيد.

به‌عنوان درمان بايد چند روز پشت سر هم روزي يك مرتبه عسل را روي صورت بماليد و آنقدر مالش دهيد تا بدون شستن آثار آن از بين برود و معلوم نباشد.

آقايان پس از تراشيدن موهاي صورت و خانم‌ها پس از اصلاح صورت براي جلوگيري از بروز جوش‌هاي مختلف، يك قطعه زاج سفيد درشت را با آب خيس كنند و روي صورت مالش دهند اين كار باعث مي‌شود تا پس از اصلاح صورتشان جوش نزند.

استفاده از ماسك طبيعي ضد‌جوش كه براي تهيه آن بايد يك خيار سبز متوسط را با يك‌قاشق چايخوري روغن زيتون، يك‌عدد ليمو ترش، يك قاشق چايخوري عسل و يك قاشق مرباخوري بابونه شيرازي مخلوط كنيد و روزانه يك‌بار روي پوست قرار دهيد. ابتدا پوست را با آب گرم و صابون شست‌وشو داده سپس بابونه را همراه با 2استكان آبجوش دم كنيد و پوست را با آن بخور دهيد. سپس آب ليموترش تازه را بگيريد به همراه مواد ذكر شده با هم مخلوط كرده روي پوست قرار داده و پس از گذشت 15دقيقه پوست را با آب ولرم شست‌وشو دهيد.

گل بنفشه يكي از گياهان دارويي است كه سابقه زيادي در درمان بيماري‌هاي پوستي دارد. براي درمان‌ جوش‌هاي صورت كافي است 2قاشق از گل بنفشه را با يك ليوان آب خيس كرده و روز بعد صاف كنيد و بخوريد. مي‌توانيد تفاله باقيمانده را به‌صورت ماسك روي صورت قرار داده و پس از گذشت 10دقيقه پوست را با آب ولرم بشوييد.

مخلوط عرق كاسني و شاه‌تره به‌صورت مساوي و مصرف روزانه 2ليوان، يك ليوان بين صبح و ظهر و يك ليوان بين عصر و شب، نيز در درمان جوش‌هاي صورت بسيار اثربخش است.

استفاده از گلاب هم يكي از راه‌هاي پيشگيري و درمان جوش‌هاي صورت است. براي اين كار بهتر است صورت خود را هرشب قبل از خواب با گلاب شست‌وشو داده و اجازه دهيد تا گلاب روي پوستتان تا صبح باقي بماند.

تخم كتان و سياه‌دانه از هركدام 20گرم آسياب كرده و با يك فنجان سركه مخلوط كنيد و روي صورت بماليد.

هر روز صبح و شب صورت خود را با آب جوشانده بابونه بخور دهيد. بعد آب صاف كرده آن را به‌صورت بماليد و صورتتان را آب سرد بشوييد.

استفاده از عصاره گياه نعناع نيز در از بين برش جوش‌ها نقش مهمي ايفا مي‌كند. براي استفاده از آن بايد كمي نعناع را به‌صورت چاي دم كنيد و سپس آن را با تكه‌اي پنبه روي پوست‌تان بماليد و پس از 10دقيقه صورت‌تان را بشوييد.

  • توصيه‌هاي تغذيه‌اي در روايات

امام‌صادق(ع) مي‌فرمايند: «بر شما باد به خوردن روغن زيتون، زيرا صفرا و بلغم را از بين مي‌برد، عصب را محكم مي‌سازد، خستگي را از بين مي‌برد، خلق را نيكو، نفس را پاكيزه و دهان را خوشبو مي‌كند.»

کد خبر 291485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha