سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

در اجرای اصل‌ نودوچهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، لایحه بودجه سال۹۴ پس از رفع ایرادات شورای نگهبان در جلسه علنی ۹۳/۱۲/۲۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شورای نگهبان آن را در تاریخ ۹۳/۱۲/۲۵ مغایر با موازین شرع و قانون‌اساسی نشناخت تا رئیس جمهور آن را در راستای اصل ۱۲۳ قانون اساسی ابلاغ کند.

ایثارگران

در بند ج تبصره 14 قانون بودجه، دولت موظف شده است رزمندگان غيرشاغل و پيشمرگان كرد مسلمان را تحت پوشش بيمه درماني قرار دهد. برابر اين بند تمامي رزمندگاني كه تحت پوشش هيچ بيمه‌اي نيستند در سال 94 تحت پوشش بيمه درماني قرار مي‌گيرند.

تبصره 15 قانون بودجه به طور كامل به موضوع ايثارگران اشاره دارد. بند الف و ب اين تبصره به موضوع تحصيل رايگان و معافيت از پرداخت شهريه جانبازان 25درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آنان، همسران و فرزندان شاهد، آزادگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. پرداخت شهريه در واحدهاي بين‌الملل داخل يا خارج دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي معادل حداكثر شهريه پرداختي در واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي و واحدهاي دانشگاهي داخلي تعيين و پرداخت خواهد شد و باقيمانده شهريه توسط ايثارگر يا خانواده وي پرداخت مي‌شود. در بند ج تبصره15 وزارت راه‌و‌شهرسازي موظف شده است نسبت به تأمين مسكن يا زمين مسكوني به قيمت منطقه‌اي و ساير هزينه‌هاي تمام‌شده براي حداقل 70هزار نفر از واجدان شرايط اقدام كند. البته اين بند و مشابه آن، به‌ويژه در سال‌هاي اخير به دفعات تصويب شده ولي اجراي آن همواره با مشكلات عديده‌اي مواجه بوده كه اجراي كامل آن را غيرممكن ساخته است.

برابر بند د، بانك مركزي موظف شده است از طريق بانك‌هاي عامل به تعداد يكصد هزار نفر از جانبازان با اولويت درصد جانبازي، آزادگان، خانواده شهدا شامل همسر، والدين و فرزندان، رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور در جبهه، فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر و وراث تحت تكفل جانبازان 25درصد و بالاتر و وراث آزادگان متوفي فقط يك فقره تسهيلات مسكن به ازاي هر واحد مسكوني در شهرهاي با جمعيت بيش از يك‌ميليون نفر 830ميليون ريال، مراكز استان‌ها 700 ميليون ريال، ساير شهرها 575 ميليون ريال، روستاها 350ميليون ريال و در شهرهاي جديد معادل سقف تسهيلات مركز همان استان و با نرخ 4درصد با مدت بازپرداخت 20ساله بدون رعايت الگوي مصوب مسكن و نوساز بودن، وام پرداخت كند.

ايثارگراني كه از تسهيلات مسكن تا سقف 80 ميليون ريال استفاده كرده و تا پايان سال93 تسويه كرده‌اند و جانبازان 70درصد و بالاتر كه باتوجه به وضعيت جسماني، داراي مسكن نامناسب باشند، مي‌توانند مجددا از اين تسهيلات بهره‌مند شوند. وام‌هاي حمايتي غيرايثارگري مانع از دريافت اين تسهيلات نيست. ايثارگراني كه داراي مسكن نامناسب يا ناتمام باشند و در سنوات گذشته از تسهيلات مسكن كمتر از سقف سال94 استفاده كرده‌اند فقط براي يك بار مي‌توانند مابه‌التفاوت وام قبلي يا با فك رهن و تسويه، يك فقره وام مسكن در قالب تسهيلات ساخت با همان وثيقه قبلي يا وثيقه جديد دريافت كنند. از نكات مهم در مصوبه اخير بهره‌مندي جانبازان بدون قيد درصد و رزمندگان باسابقه حداقل 6ماه حضور در جبهه از اين تسهيلات است.

بر اساس بند هـ قانون بودجه، دولت مكلف است از محل اعتبارات بنياد شهيد و امور ايثارگران به جانبازان و آزادگان غيرحالت اشتغال معسر فاقد درآمد كه بر اساس قوانين نيروهاي مسلح مشمول دريافت حقوق وظيفه نيستند. تا زماني كه فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه كمك معيشت معادل حداقل حقوق كاركنان دولت پرداخت كند.

برابر اين مصوبه جانبازان با هر درصد جانبازي چنانچه شرايط مندرج در بند هـ را داشته باشند مي‌توانند از كمك معيشت برخوردار شوند و مستمري‌اي كه قبلا برابر آيين‌نامه داخلي بنياد به بخشي از جانبازان پرداخت مي‌شد و به دليل محدوديت منابع ساير جانبازان و آزادگان از آن محروم بودند و بنابر مقتضيات بنياد رأسا مي‌توانست نسبت به قطع آن اقدام كند، در يك چارچوب قانوني قرار مي‌گيرد و تا زماني كه جانباز و آزاده واجد شرايط هستند هيچ مرجعي نمي‌تواند نسبت به قطع آن اقدام كند.

کد خبر 291454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha