جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

گروه دانش: مندل روزنبلام، استاد دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه استانفورد، در کنفرانس LinuxWorld در سانفرانسیسکو سخنرانی کرد، حرف‌های او را بسیاری از متخصصان به عنوان آینده سیستم‌های عامل قلمداد کردند.

این پژوهش‌گر که زمینه اصلی تحقیقاتش درباره سیستم‌عامل‌هاست در این کنفرانس ادعا کرد که آینده سیستم‌عامل‌ها از آن Vmwareهاست.

Vmware یا سیستم‌عامل‌های مجازی، در واقع بسته‌های نرم‌افزاری هستند که روی یک سرور اصلی قرار دارند و بقیه کاربران برای راه‌اندازی کامپیوتر خود نیازی به نصب یک سیستم‌عامل ندارند بلکه وظایف سیستم‌عامل را به این نرم‌افزار روی شبکه واگذار می‌کنند.

سیستم عامل (OS) نرم افزاری است که مسئول کنترل و به‌کار گیری منابع سخت‌افزاری مانند حافظه، سی‌پی‌یو، فضای ذخیره‌سازی دیسک و تجهیزات جانبی است.

امروزه مشهورترین سیستم عامل در جهان نرم‌افزار ویندوز است که بر روی بیشتر کامپیوترهای شخصی نصب شده‌است. علاوه بر ویندوز، سیستم‌عامل‌‌های دیگری از جمله لینوکس (ابونتو، فدورا، سوزی و ...)، سولاریس، مکینتاش (تایگر، لئوپارد و...)، سیمبین (برای موبایل) و... نیز بر روی انواع کامپیوترها نصب شده‌اند.

سیستم عامل بدون شک مهم‌ترین نرم‌افزار در کامپیوتر است. پس از روشن کردن کامپیوتر اولین نرم افزاری که مشاهده می‌شود سیستم عامل بوده و آخرین نرم افزاری که قبل از خاموش کردن کامپیوتر مشاهده خواهد شد نیز سیستم عامل است.

سیستم عامل نرم‌افزاری است که امکان اجرای تمامی برنامه‌های کامپیوتری را فراهم می‌آورد. سیستم عامل با سازماندهی، مدیریت و کنترل منابع سخت افزاری، امکان استفاده بهینه و هدفمند آنها را فراهم می‌آورد. سیستم عامل دو کار اساسی را در کامپیوتر انجام می‌دهد:

  • مدیریت منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یک ِسیستم کامپیوتری را بر دوش دارد. پردازنده، حافظه، فضای ذخیره‌سازی نمونه‌هایی از منابع اشاره شده هستند.
  • روشی پایدار و یکسان برای دستیابی و استفاده به سخت افزار را بدون نیاز به جزئیات عملکرد هر یک از سخت‌افزارهای موجود، برای برنامه‌های کامپیوتری فراهم می‌نماید.

به‌این ترتیب اگر سیستم‌عامل‌های مجازی جایگزین سیستم‌عامل کامپیوتر شوند، این دو وظیفه را از راه دور و روی شبکه انجام خواهند داد. چنین کاری اول از هرچیز نیازمند شبکه‌ای تقریبا امن با ارتباطات سریع و وسیع است که هرچند امروزه در خیلی از نقاط دنیا دردسترس است اما تا رسیدن به غایت آن راه درازی درپیش است.

مهم‌ترین فایده چنین کاری کاهش عظیم هزینه‌های به روزنگاری، امنیت سیستم و ... است که یک بار روی سرور اصلی انجام می‌شود. اما اگر یک‌بار این سیستم هک شود، آنگاه رایانه‌های زیادی هستند که هم‌زمان از کار خواهند افتاد.

تجربه سیستم‌عامل‌های متن باز نشان داده که سیستم‌عامل‌هایی مثل ابونتو و فدورا به راحتی از عهده این امر برمی‌آیند. دراین میان زیان‌کننده اصلی مسلما بزرگ‌ترین سازنده سیستم‌عامل یعنی مایکروسافت است که امپراتوری عظیم ویندوز را از دست خواهد داد.

«به‌شدت هیجان‌زده و منتظر وقوع این رویداد هستم.» این جمله پایانی مندل روزنبلام در سخنرانی‌اش بود.

کد خبر 29136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز