یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

دکتر صباح زنگنه: یمن کشوری است پرسابقه و زاینده تمدن‌های بسیار و منشأ و منبع مهاجرت‌های نژاد عرب به سایر کشورها؛ چه آنانی که در عربستان سعودی سکنی گزیده‌اند و چه آنانی که به بین النهرین و سایر مناطق عربی عزیمت کرده‌اند.

دکتر صباح زنگنه

بنابراين حق بزرگي به گردن عرب‌ها دارد. اما اين كشور در نيم‌قرن اخير گرفتار همسايگان پرتوقع خود شده است. يمن هم به لحاظ كشاورزي و هم به لحاظ اشراف بر درياي سرخ و باب‌المندب و هم حضور در بحر العرب و اقيانوس داراي جايگاه مهمي بوده و هست.
بعد از تشكيل جمهوري يمن، عربستان از دخالت‌هاي خود دست نكشيد و به سمت قبايل و عشاير يمني حركت كرد و به آنان كمك‌هاي مالي و تسليحاتي ارائه مي‌داد اما هرگز عربستان به سوي مردم يمن گام برنداشت بلكه همواره با رؤساي عشاير، قبايل يا رؤساي احزاب و حكومت‌ها تعامل داشت.

زماني كه عبدالناصر به جمهوريخواهان يمن كمك مي‌كرد و لشكركشي كرد، عربستان به بازماندگان حكومت پادشاهي يمن كمك مي‌كرد و بعد از استقلال يمن و تشكيل جمهوري يمن، زماني از بخش شمالي يمن عليه جنوب كه در اختيار سوسياليست‌هاي يمن بود، حمايت مي‌كرد و زماني با جنوبي‌ها عليه مردم شمال يمن همكاري و كمك مي‌كرد.

آنچه عربستان از يمن مي‌خواهد درواقع يك همسايه آرام و بي‌ادعاست. درحالي‌كه عربستان بر 2 استان جيزان و نجران مسلط شده و آنها را به خاك خود ضميمه كرد. اين دو استان هم بر درياي سرخ اشراف دارند و هم داراي منابع اعلام نشده انرژي هستند.
با افزايش تنش‌ها در جهان عرب و آغاز آنچه بهار عربي ناميده مي‌شود مردم يمن هم قيام كردند و خواهان حضور مردم و بخش‌هاي مختلف جامعه در تصميم‌گيري‌هاي سياسي شدند.

در ميان اين تحولات در يمن، عربستان همواره به بخشي از اين گروه‌ها و عشاير كمك و عليه بخش ديگري آنها را بسيج مي‌كرد تا اينكه فرصتي ايجاد شد براي شكل‌گيري نيروهاي القاعده هم در جنوب و هم در مناطق مختلف. در ماه‌هاي اخير بعد از قدرت‌گرفتن حوثي‌ها، عربستان بار ديگر با حمايت از القاعده و بعد حمله به يمن، عليه مردم اين كشور دست به‌كار شد. ناگفته نماند كه عربستان با تجهيز حدود 50 سال تسليحات گوناگون و خريد آنها از آمريكا و ساير كشورها خود را براي چنين روزهايي آماده مي‌كرد و هرگز از اين تجهيزات و تسليحات عليه رژيم صهيونيستي و در حمايت از مردم فلسطين يا لبنان يا اردن يا سوريه استفاده نكرد. نهايتا رژيم صهيونيستي و آمريكا تنها استفاده‌كنندگان از اين همه كشتار و تخريب و ايجاد مشغوليت در محيط مشرف بر درياي سرخ تلقي مي‌شوند.

کد خبر 291319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha