فتانه انفرادی: وزیر بهداشت روز گذشته یک‌بار دیگر از حمایت از زوج‌های نابارور با ایجاد صندوق پول برای کمک به هزینه‌های درمان ناباروری در کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال ۹۴در حوزه ناباروری صندوقی با حجم پولی مناسب ایجاد شود تا افرادی که به‌دلیل هزینه‌های بالای درمان ناباروری به‌دنبال درمان نمی‌روند، از این صندوق استفاده کنند.

نوزاد

اين اما نخستين بار نيست كه متوليان اصلي نظام سلامت كشور از تصميم‌هاي ويژه و خاص براي زوج‌هاي نابارور خبر مي‌دهند و قطعا آخرين بار هم نخواهد بود؛ چرا كه در چند سال اخير اين وعده، جزو يكي از وعده‌هاي هميشگي و البته عملي نشده مسئولان سلامت كشور است.

به گفته متخصصان اين حوزه، توانمندي علمي ايران در زمينه درمان ناباروري چشمگير است تا حدي كه به‌دليل دستاوردهاي مثبت در درمان ناباروري در كشور، ايران جزو چند كشور برتر دنياست كه توانسته حتي در جذب بيماران كشورهاي ديگر به‌ويژه كشورهاي منطقه و همسايه، موفق عمل كند. علاوه بر اين، چند وقت قبل بود كه معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، اعلام كرد كه رتبه اول تحقيقات درمان ناباروري در خاورميانه متعلق به ايران است اما‌ همه اين پيشرفت در حالي است كه به‌رغم دستاوردها و پيشرفت‌هاي مثبت در زمينه درمان ناباروري در كشور، زوج‌هاي نابارور براي درمان ناباروري، همچنان مشكل دارند و مجبور هستند هزينه‌هاي كمرشكن و سنگين را متحمل‌ شوند و هزينه‌هاي زيادي كه توان پرداخت آن را ندارند و سازمان‌هاي بيمه‌گر هم جوابگو نيستند. البته وزير بهداشت از ابتدا حمايت از درمان ناباروري را يكي از سياست‌هاي خود اعلام كرده و گفته كه برنامه‌هاي خوبي براي زوج‌هاي نابارور دارد و اقدامات حمايتي هم به‌ويژه براي تهيه داروهاي درمان ناباروري را انجام خواهد داد. دكتر هاشمي همچنين اعتبار مورد نياز براي صندوق حمايت از درمان ناباروري در كشور را افزون بر هزار و 500ميليارد ريال اعلام كرده و همواره خواستار حمايت مجلس در اين زمينه شده است.

  • توانمندي ايران

براساس گزارش وزارت بهداشت، ايران در زمينه درمان ناباروري با ارائه خدمات در سطح بالاي بين‌المللي موفق شده در رتبه‌هاي 16و 17جهان قرار بگيرد اما باز هم گزارش‌هاي رسمي اداره باروري سالم وزارت بهداشت تأييد مي‌كنند كه از مجموع 3ميليون زوج نابارور در ايران ۶۰۰ تا ۷۰۰ زوج‌‌ نازا مي‌توانند هزينه‌هاي درمان ناباروري‌شان را تأمين كنند و بقيه توان مالي لازم را ندارند.

  • ناتواني زوج‌هاي ايراني

دكتر محمدمهدي آخوندي، رئيس مركز فوق‌ تخصصي درمان ناباروري ابن‌ سينا، مي‌گويد: ميزان باروري در جهان در 50سال اخير تقريبا به نصف رسيده و ميزان ناباروري به‌طور مرتب در حال افزايش است. دكتر محمد اسلامي، معاون فني دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت هم نرخ باروري در كشور را ۱.۸درصد اعلام مي‌كند و مي‌گويد: بالاترين نرخ باروري در كشور مربوط به سال‌هاي ۶۰ تا ۶۲ مي‌شود و پس از آن اين نرخ رو به كاهش بوده است. ‌

  • چشم انتظار آينده

به‌نظر مي‌رسد كه وزارت بهداشت تا‌كنون به هر دليلي نتوانسته‌ در زمينه درمان ناباروري اقدام مؤثري انجام دهد و اين همه در حالي است كه اين مهم جزو سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري است كه دولت و مجلس بايد كمك كنند تا به‌خوبي اجرا شود و در اين زمينه نقش سازمان‌هاي بيمه‌گر در حل اين مشكل بسيار تأثير‌گذار است و بيمه‌ها بايد تقويت شوند. به همين دليل است كه وزير بهداشت بارها و بارها اعلام كرده كه ضروري است چترهاي حمايتي بيمه‌ها در اين زمينه تبديل به خيمه‌هاي بزرگ شود تا مردم بتوانند در مواردي كه نياز به حمايت دارند، دچار آسيب نشوند و به زير خط فقر نروند. حال بايد ديد كه بسته ويژه حمايتي دولت براي زوج‌هاي نابارور و وعده و وعيدهاي وزير بهداشت براي افرادي كه تمايل به فرزندآوري دارند اما نابارور هستند، چه هنگام اجرا خواهد شد و بيمه‌ها را چگونه مي‌توان در اين زمينه به ميدان آورد و صندوق پول كي راه‌اندازي مي‌شود؟
كمك به زوج‌هاي نابارور، يعني كمك به پيشبرد سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در حوزه سلامت و سياست‌هاي جمعيتي كشور و اين ممكن نيست مگر با حمايت ويژه و اعتبار خاص و همكاري‌هاي بين‌بخشي.

  • مجلس حمايت مي‌كند

زوج‌هاي نابارور كه تعداد آنها كم هم نيست افرادي هستند كه اميدوارند بچه‌دار شوند، بنابراين بايد دولت و مجلس هم در اين جهت به آنها كمك كنند. من نمي‌دانم وزير محترم بهداشت از چه محلي مي‌خواهد بودجه صندوق مالي حمايت از زوج‌هاي نابارور را تأمين كند اما درهرحال براي اين اقدام نياز به پول است. مجلس گرچه به طرح تحول سلامت بسيار كمك كرده، اما بازهم در جهت برطرف‌كردن مشكلات زوج‌هاي نابارور كمك خواهد كرد؛ در عين حال‌ معتقدم وزارت بهداشت مي‌تواند از اعتباراتي كه براي طرح تحول سلامت اختصاص يافته است به اين امر اختصاص دهد.
دكتر علي كائيدي؛ عضو كميسيون بهداشت مجلس‌

کد خبر 291216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha