شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

دکتر مهشید چایچی: تا به حال از نزدیک راسو را دیده‌اید؟ همان جانوری که اگر دشمنش به او نزدیک شود، بوی بدی برای دور کردن او آزاد می­کند.

این ماده متعفن و بدبو، بوتیل‌مرکاپتان نام دارد و باعث می‌شود دشمن از 10 قدمی راسو جلوتر نیاید و فرار را بر قرار ترجیح دهد. البته بوهای بد بدن انسان - هرچقدر هم که شدید و ناجور باشند - به بدی بوتیل‌مرکاپتان کذایی نیستند. اما انصاف داشته باشید و ببینید بوی بد بدنتان، ممکن است چه بلایی سر دوستی که در یک قدمی‌تان نشسته، بیاورد؛ به‌خصوص حالا که تابستان هم شده و عرق از سر تا پایتان را خیس می‌کند.

فرقی نمی­کند زن یا مرد، اغلب ما دوست داریم دوست‌داشتنی باشیم! ظاهر آراسته و مرتبی داشته و معطر باشیم و وقتی به کسی نزدیک می­شویم اگر به خاطر بوی نامطبوع بدنمان از ما فاصله بگیرد، ناراحت می‌شویم و سعی می­کنیم علت این بو را از بین ببریم. فرقی هم نمی­کند که این بو از بدنمان باشد یا از پا و دهانمان؛ هر طور شده
می­خواهیم راهی پیدا کنیم که این بوهای بد را - که مانع روابط­ حسنه‌مان با دیگران می‌شود - از میان برداریم. اولین گام برای اینکه در این کار موفق شویم، این است که علت این بوها را بشناسیم.

ای بو! مرا رها کن
اغلب مردم فکر می‌کنند، این عرق ما انسان‌هاست که بوی بدی می­دهد؛ در صورتی که عرق، یک مایع بی‌بوست که با فعال شدن هورمون­های جنسی در زمان بلوغ از غدد عرق یا همان آپو کرین ترشح شده و فقط پروتئین، چربی و قند دارد. مقصر اصلی، باکتری­هایی هستند که به‌طور طبیعی روی پوست ما زندگی می­کنند.

 این باکتری­ها غیرهوازی هستند؛ یعنی برای رشد و تکثیر به شرایط بدون اکسیژن نیاز دارند. وقتی که منافذ پوست، با چربی ترشح شده از غدد عرق، بسته شود؛ این باکتری‌ها هم فعال می‌شوند و بوی بدی ایجاد می­کنند.

هر چه میزان عرق بیشتر باشد، این مشکل آزاردهنده­تر می­شود. در برخی بیماری‌ها این اتفاق می‌افتد؛ در دیابت، بیماری کبدی، برخی اختلالات متابولیک، انگل­ها و عفونت‌های قارچی و همچنین افرادی که قند خونشان کم یا زیاد است.

برخی حالت‌های خاص هم باعث بیشتر شدن میزان عرق‌ریزی ما می‌شوند مثل یائسگی، هیجان، ترس و عصبانیت بیش از حد. اگر تعادل متابولیسم بدن به هم بخورد، بوی بدن بدتر هم می­شود. در واقع بدن برای خلاص شدن از شر مواد زائدی که در خود انباشته، این عرق و در نتیجه بو را تولید می­کند.

مثلا آدم­هایی که نمی­توانند مواد غذایی با مقادیر زیاد کولین را - مانند تخم‌مرغ، ماهی، جگر و حبوبات- تحمل کنند، ممکن است بویی مانند ماهی بدهند. این افراد خیالشان راحت باشد که با حذف این مواد از رژیم غذایی‌شان، به‌راحتی می­توانند از شر این بو خلاص شوند. همین‌طور خوراکی­های خاصی مانند سیر و پیاز که همه می­شناسند و از خوردن آن قبل از رفتن به مهمانی پرهیز می­کنند. 

تنها ره رهایی
کافی است در زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید که این بوی بد زیاد برایتان دردسرساز نشود. مهم‌ترین و اولین کار این است که علت این بو را پیدا کنید. اگر شما جزو گروهی هستید که بوی بدنتان به‌طرز غیرعادی آزاردهنده است، ممکن است لازم شود به پزشک مراجعه کنید. با این حال، با رعایت نکات زیر می­توانید بوی بدنتان را کمتر کنید:

1 - هر روز حمام کنید.
این روش - که از شدت ساده بودن، بدیهی است - می­تواند شما را از شر باکتری‌هایی که به‌خصوص در زیر بغل تجمع دارند و عرقتان را بدبو می­کنند، راحت کند. استفاده از لیف موقع حمام باعث می‌شود این باکتری­ها راحت­تر برداشته شوند تا اینکه تنها صابون بزنید. یک‌ربع غوطه‌ور شدن در تشت آبی که 3 فنجان آب گوجه فرنگی در آن ریخته‌اید، می­تواند شما را از بوی بد نجات دهد؛ این هم یک توصیه اختصاصی.

2 - لباس مناسب بپوشید.
این یکی از کارهایی است که معمولا به آن توجه نمی­کنیم. لباس­های گشاد و نخی، چون به راحتی هوا در آنها جریان می­یابد، بهتر از لباس­های تنگ و چسبان با الیاف مصنوعی هستند. وقتی جریان هوا عرق را تبخیر کند، باکتری­ها زمینه مناسبی برای رشد پیدا  نمی­کنند.

3 - غذای خود را تغییر دهید.
غذاهایی مانند گوشت، پیاز، سیر، ادویه‌جات و نوشیدنی­هایی چون قهوه و الکل می­توانند بوی نامطبوعی در بدن ایجاد کنند. البته با توجه به اینکه خود فرد به بوی بدنش عادت می‌کند و متوجه نامطبوع بودنش نمی­شود، بهتر است برای اطمینان از تاثیر رژیم غذایی در کم شدن بوی بدن، از دوستان یا بستگان نزدیک­تان کمک بگیرید.

4 – سیگار را کنار بگذارید.
مصرف سیگار و بعضی داروها هم می­تواند علاوه بر بدبو کردن دهان، موجب بدبو شدن پوست شود. البته هفته‌ها طول می­کشد تا بوی بد سیگار بعد از ترک آن از بین برود.

5 – می‌توانید از محصولات آرایشی - بهداشتی ضدعرق و انواع دئودورانت­ها هم استفاده کنید. این محصولات باعث خشک شدن سریع عرق شده و جلوی فعالیت باکتری­ها و بدبو شدن بدن را می­گیرد.

کفشت را در نیاور
بوی پاها هم ممکن است باعث شرمندگی ما شود؛ به‌خصوص زمانی که از صبح تا شب بیرون از منزل مشغول کار بوده و بعد از مدت طولانی مجبور شویم کفشمان را
دربیاوریم. البته بدبوترین پاها هم چاره دارند چون این مشکل هم مانند بوی بدن به‌دلیل فعالیت باکتری­ها روی عرق پا، ایجاد می­­شود.

6 قدم تا جوراب­ بدون بو
برای رفع بوی پا از روش­های زیر کمک بگیرید:

1) پاهای خود را هر روز با آب و صابون بشویید.

2) پوشیدن جوراب را از یاد نبرید؛ به‌خصوص هنگام ورزش. جوراب با جذب عرق پا باعث می‌شود کفشتان از بو گرفتن در امان بماند وگرنه سلول­های قدیمی جداشده از پا، در کفش می‌مانند و کفش را بدبو می­کنند. تندتند عوض کردن جوراب هم برای کاهش بوی بد پا، راه‌حل مناسبی است؛ ضمن اینکه جوراب­های نخی از انواع نایلونی بهتر هستند و کمتر بو می­گیرند.

3 - قبل از پوشیدن کفش، بگذارید کاملا خشک شود. برای این کار، می­توانید هر روز کفش خود را عوض کنید. البته برای این کار، لازم است حداقل 2جفت کفش داشته باشید. 

4 - به‌جای کفش­های جلوبسته و پلاستیکی، از صندل و کفش­های کتانی و چرم طبیعی، استفاده کنید. بدیهی است، هرچه پاهایتان کمتر عرق کند، کمتر هم بو خواهد گرفت. برای کاهش عرق پا، می­توانید از کفی­های خلل و فرج‌دار هم استفاده کنید. این کفی­ها باعث جریان پیدا کردن هوا در کف کفش شده و عرق پا را زود‌تر خشک می­کنند.

5 - مالیدن پودر بچه یا نشاسته ذرت به پا و داخل کفش هم می­تواند به کاهش بوی پاهایتان کمک کنند.

6 - مواد ضدعرق و داروهایی مانند پراکسید هیدروژن 5درصد هم برای کاهش باکتری­های داخل کفش به کار می­رود که بهتر است در مراحل آخر از آنها استفاده کنید. اگر نیم‌ ساعت پاهایتان را در مایعی از بعضی مواد طبیعی مانند چای سیاه قرار دهید، می­تواند همین اثر را داشته باشد. احتمال می­رود اسید تانیک موجود در چای، باعث کشته شدن باکتری­ها و بستن منافذ خروج عرق شود. محلول سرکه و آب به نسبت یک به 2 هم ممکن است کمک کند.

کد خبر 29090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز