همشهری آنلاین: شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به اینگرید برگمن بازیگر سوئدی و ستاره عصر طلایی هالیوود ادای احترام می‌کند.

 اینگرید برگمن

 اینگرید برگمن

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن از اینگرید برگمن (1982-1915) - که با کارگردان‌هایی چون آلفرد هیچکاک، روبرتو روسلینی و اینگمار برگمان کار کرد و روبروی بازیگرانی چون کری گرانت، همفری بوگارت و گرگوری پک ظاهر شد - به عنوان "یک نماد امروزی، یک زن آزاد، یک بازیگر جسور و مجسمه جلوی کشتی نئو رئالیسم" یاد کردند.

به گفته جشنواره کن، برگمن که در 1973 رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره بود، به خواسته خود نقش‌ها و کشورها را عوض کرد، اما هیچگاه وقار و سادگی خود را از دست نداد. او تجسم آزادی، جسارت و مدرنیته بود، همان ارزش‌هایی که برای کن اهمیت دارد.

ایزابلا روسلینی دختر اینگرید برگمن و روبرتو روسلینی گفت: خانواده من و خودم از اینکه جشنواره کن به مناسبت صدمین سال تولد مادر باشکوه ما، چهره او را برای پوستر رسمی جشنواره انتخاب کرده است، عمیقا تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم. کارنامه چشمگیر او بسیاری کشورها را پوشش داد، از کوچک‌ترین فیلم‌های مستقل اروپایی تا تولیدات هالیوودی بزرگ. مادر عاشق بازیگری بود. برای او بازیگری نه یک حرفه بلکه یک احساس وظیفه بود. خودش می‌گفت: من بازیگری را انتخاب نکردم، بازیگری من را انتخاب کرد.پوستر این دوره جشنواره کن با استفاده از عکسی از دیوید سیمور از موسسه مگنوم طراحی شده است. پوستر را ارو شینیون و ژیل فراپیه طراحی کرده‌اند. آن‌ها سال گذشته نیز پوستر جشنواره کن را با عکسی از مارچلو ماسترویانی طراحی کردند.

برگزارکنندگان جشنواره همچنین به عنوان بخشی از ادای احترام خود به برگمن، فیلم "اینگرید برگمن، به زبان خود او" به کارگردانی استیگ بیورکمان را در بخش کلاسیک‌های کن نمایش می‌دهند.

کن در برگزاری "مراسم قدردانی از اینگرید برگمن" نیز مشارکت دارد که با مدیریت ایزابلا روسلینی ماه سپتامبر به مناسبت صدمین سال تولد برگمن برگزار می‌شود. این برنامه به کارگردانی گیدو تورلونیا و لودوویکا دامیانی بر مبنای کتاب زندگی‌نامه شخصی برگمن در پنج شهر مهم در زندگی او اجرا می‌شود: استکهلم، رم، پاریس، لندن و نیویورک. روسلینی در این برنامه در کنار جرمی آیرونز، فانی آردان، کریستین دسیکا و چند بازیگر دیگر حضور دارد.

برگمن برای "آناستازیا" (1956) برنده اسکار بهترین بازیگر زن و برای "جنایت در قطار سریع‌السیر شرق" (1974) برنده اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شد و برای فیلم‌های "ناقوس برای که به صدا درمی‌آید" (1943)، "چراغ گاز" (1944")، "ناقوس‌های سینت مری" (1945)، "ژان‌دارک" (1948) و "سونات پاییزی" (1978) نیز نامزد اسکار بود.

"کازابلانکا" (1942)، "طلسم‌شده" (1945)، "بدنام" (1946)، "استرومبولی" (1949) و "النا و مردان" (1956) از دیگر فیلم‌های اوست.

شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن 13 تا 24 مه (23 اردیبهشت تا 3 خرداد) برگزار می‌شود. جوئل و ایتن کوئن ریاست داوران بخش مسابقه اصلی را به عهده دارند. اسامی فیلم‌های بخش مسابقه اصلی 16 آوریل (27 فروردین) اعلام خواهد شد.

  • ورایتی / 23 مارس - علی افتخاری / هنر آنلاين
کد خبر 290536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha