مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: قدرتمند‌ترین توفان چرخه خورشیدی کنونی که به واسطه فوران کرونالی و برخورد آن با مگنتوسفیر زمین ایجاد شده‌است، زمین را تحت تاثیر خود قرار داده‌است.

براساس گزارش ديسكاوري، به واسطه برخورد اين فوران كرونالي با مگنتوسفير زمين، توفان الكترومغناطيسي نسبتا ملايمي ايجاد شد اما به تدريج شدت آن افزايش يافته و به توفان شديد كلاس G4 مغناطيسي تبديل شده و مناظري خيره كننده از شفق‌هاي قطبي را به وجود آورد.

فوران كرونالي كه روز يكشنبه از سوي خورشيد، زمين را هدف گرفت، زودتر از حد انتظار به زمين رسيد. فعاليت‌هاي خورشيد طي روزهاي گذشته دچار افزايش شده‌است؛ و انتشار اولين شعله خورشيدي سري ايكس در سال 2015 طي هفته گذشته نيز يكي از محصولات اين افزايش فعاليت بوده‌است، اما اثر اين فوران كرونالي دانشمندان را شگفت‌زده كرده‌است. به اعتقاد آنها اين فوران نشان از تاثيرگذار بودن فوران‌هاي كرونالي بر زمين دارند.

فوران‌هاي كرونالي يا CMEها از حباب‌هاي بزرگي از گازهاي پرانرژي تشكيل شده‌اند كه از اتمسفر داغ خورشيدي سرچشمه مي‌گيرند. سرعت حركت CME در فضاي ميان سياره‌اي و هم‌ترازي ميدان مغناطيسي آن مي‌تواند بر شدت تاثير‌گذاري آن بر ميدان مغناطيسي زمين بيافزايد.

سياره زمين از ميدان مغناطيسي جهاني به نام مگنتوسفير برخوردار است و برخورد يك فوران كرونالي با جهت‌گيري درست مي‌تواند موجب اختلال شديد مغناطيسي و تزريق حجم بزرگي از پلاسماي خورشيدي به درون مگنتوسفير زمين شود. در چنين شرايطي گفته مي‌شود CME ژئوافكتيو است و توفان ژئومغناطيسي ناشي از آن بسيار شديد خواهد‌بود.

توفان جديد خورشيدي به اندازه‌اي شديد است كه تمامي رويداد‌هايي كه طي چرخه اخير خورشيدي رخ داده‌اند در برابر آن ناچيز به نظر مي‌آيند. اگرچه فعاليت‌هاي خورشيد در اين چرخه، از نقطه اوج خود در سال 2013 رو به كاهش گذاشته‌است، به نظر مي‌آيد نقطه اوج چرخه 24 خورشيدي هنوز به طور كامل به پايان خود نرسيده‌است.

کد خبر 290287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha