چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی جایگزین نمره می‌شود و با اجرای این طرح، دانش‌آموزان دغدغه نمره نخواهند داشت.

مدیرکل دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی  و ابتدایی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: فلسفه ارزشیابی توصیفی مبتنی بر ارزشیابی مستمر است.

ابوالقاسم جامه بزرگ افزود: در ارزشیابی توصیفی قصد نداریم که دانش آموزان درگیر عدد و نمره شوند اما معلم می‌تواند در دفتر خود از عدد و رقم استفاده کند.
وی خاطر نشان کرد: در ارزشیابی توصیفی آزمون و نمره حذف نمی‌شود  بلکه به نحو دیگری استفاده خواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی

و ابتدایی آموزش و پرورش در باره نحوه ارایه کارنامه درسی به دانش آموزان در این طرح گفت: در هر درسی انتظاری از دانش آموزان وجود دارد و در پایان سال انتظار است که دانش آموزان آموخته‌های کافی درباره محتوای آن درس داشته باشند تا اهداف مولفان کتاب‌های درسی برآورده شود.

وی اظهار داشت: در ارزشیابی توصیفی، معلم درباره ضعف‌ های درسی دانش آموزان توضیح می‌دهد و دانش آموز برای جبران ضعف‌های درسی خود تلاش خواهد کرد.

جامه بزرگ افزود: کارنامه پایان سال شامل بازخورد نظرات والدین و مسئولان تصمیم گیر تحت عنوان گزارش پیشرفت تحصیلی به دانش آموزان ارایه می‌شود که در آن عبارات در حدانتظار، نزدیک به حد انتظار و نیاز به فعالیت بیشتر، به عنوان پیشرفت تحصیلی درج می‌شود.

به گفته وی قبل از اجرای این طرح، مسئولان، مجریان و معلمان، آموزش‌های لازم را طی کرده‌اند  این آموزش‌ها در سه سطح مقدماتی، تکمیلی یک و تکمیلی 2 به آنها ارایه شده است.

وی اضافه کرد:‌ به طور رسمی و مصوب، شورای عالی آموزش و پرورش 8  محور کلان را برای تربیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی در نظر گرفته که در نهایت 95 هدف برای دوره ابتدایی پیش‌بینی شده است.

جامه‌بزرگ افزود: 95 درصد این موارد کیفی است و اصلاً با عدد، رقم و آزمون چند لحظه‌ای قابل سنجش نیست که می‌توان به مواردی مانند راستگویی و برقراری ارتباط خوب با دوستان اشاره کرد. وی به تفاوت‌های ارزشیابی سنتی با ارزشیابی توصیفی اشاره کرد و اظهار داشت: در ارزشیابی سنتی دانش‌آموزان بر اساس امتحانات پایان سال سنجش می‌شوند و به رشد خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان توجه نمی‌شود.

جامه بزرگ با بیان اینکه ارزشیابی به معنای امتحان نیست، گفت: ارزشیابی به معنی جمع‌آوری اطلاعات از راه‌های مختلف برای سنجش افراد است.

مدیرکل آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معلم در ارزشیابی سنتی در کلاس درس فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد بعد چند سؤال را سرپایی می‌نویسد و دانش‌آموزان پاسخ می‌دهند. برگه امتحانی نیز سند یادگیری فرد است.
جامه‌بزرگ اظهار گفت: معلمان در طرح ارزشیابی توصیفی تحت آموزش‌هایی قرار می‌گیرند تا بتوانند اهداف طرح را محقق کنند.

وی با بیان اینکه ارزشیابی توصیفی تجدید نیز دارد، گفت: دانش‌آموزانی که عنوان «نیازمند تلاش بیش‌تر» را می‌گیرند، در حقیقت تجدید هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: در ارزشیابی توصیفی تکرار پایه هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: آن‌چیزی که در ارزشیابی توصیفی تغییر پیدا کرده، این است که دانش‌آموزان بر اساس فعالیت‌های خود در طول سال ارزیابی می‌شوند.
وی با بیان اینکه تکرار پایه تحصیلی دانش‌آموزان، ضررهای بسیاری برای آموزش و پرورش دارد، گفت: در سال 1378، تکرار پایه 800 میلیارد ریال به آموزش و پرورش ضربه زد.

کد خبر 29022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز