مریم غفاری: با خرید هزار دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) ،تخت‌های معمولی فاقد تجهیزات لازم در بخش مراقبت‌های ویژه جمع‌آوری می‌شوند.

 این وعده مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت است که می‌گوید به این ترتیب، کمبود تخت‌های ICU تا ماه آینده برطرف خواهد شد.

دکتر مسائلی، مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهری، با بیان این‌که کمبود تجهیزات و نیروی انسانی در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بحث جدی است، می‌گوید: بر اساس بند 26 تبصره 2 قانون بودجه سال 85، معادل 200میلیون دلار تجهیزات پزشکی خارجی برای بیمارستان‌های دولتی خریداری شده است.

 وی می‌افزاید: امسال بر اساس اعتبار ارزی 200 میلیون دلاری که برای خرید تجهیزات پزشکی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، 4 نوع تجهیزات پزشکی اصلی مورد نیاز بیمارستان‌های دانشگاهی شامل دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن، رادیوگرافی، آنژیوگرافی و ونتیلاتورتأمین می شوند. 

 اقدامات کارشناسی برای خرید این دستگاه‌ها و نیازسنجی آنها در کشور از ماه‌ها پیش انجام شده و بررسی‌های فنی توسط ادارات کل تجهیزات پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل آمده و به زودی این دستگاه‌ها وارد کشور شده و بین بیمارستان‌های تابع توزیع خواهد شد.

 وی اضافه می‌کند که خرید 981دستگاه ونتیلاتور بزرگسال، اطفال و پرتابل که دستگاه‌های بسیار مهم تنفس مصنوعی و کنترل علایم حیاتی بیماران در بخش‌هایICU  هستند یک جهش بزرگ در افزایش تعداد تخت‌های ICU در کشور محسوب می‌شود.

صحبت‌های مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در حالی است که کمبود تخت‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌ها برای بیماران بدحال که جهت بستری به بیمارستان مراجعه می‌کنند داستانی تلخ و تکراری است. اما از آن تلخ‌تر زمانی است که برخی مراکز درمانی از این کمبود و همچنین بی‌اطلاعی همراهان بیمار سوء‌استفاده کرده و بیمارشان را در تخت‌ های معمولی و در بخشی که تابلوی مراقبت‌های ویژه برسر در آن نصب شده بستری می‌کنند.

 تخت‌های موجود کافی نیست

کارشناسان می‌گویند با توجه به افزایش آمار تصادفات و صدمات ناشى از آن و همچنین بالابودن تعداد و تنوع جراحى‌ها در کشور، بیمارى‌هاى حاد و مزمن و همچنین مسمومیت‌هاى دارویى، که نیاز به مراقبت‌هاى ویژه پزشکى را بالا مى‌برد، هنوز تعداد تخت‌هاى بخش مراقبت‌هاى ویژه مراکز درمانى کفاف این جمعیت رو به رشد را نمى‌دهد.

دکتر مهدی‌ قیامت،‌ رئیس‌ انجمن بیهوشی‌ و مراقبت‌های‌ ویژه‌ ایران‌ ضمن بیان این‌که در حال‌ حاضر بیمارستان‌های‌ کشور با کمبود تخت‌های‌ بخش‌ آی‌‌سی‌‌یو مواجه‌ هستند و بسیاری‌ از این‌ تخت‌ها هم‌ استاندارد نیستند، به همشهری می‌گوید: براساس‌ استانداردهای‌ جهانی‌ باید بین‌ 5 تا10 درصد تخت‌های‌ یک‌ بیمارستان‌ به‌ تخت‌های‌ بخش‌ آی‌سی‌یو اختصاص‌ یابد و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ در بیمارستان‌های‌ دانشگاهی با ظرفیت 500 تخت بستری، تنها 6 تخت‌ در بخش‌ آی‌سی‌یو وجود دارد.

وی‌ در مورد تخت‌های‌ بخش‌ آی‌سی‌یو تاکید می‌کند: تخت‌های‌ بخش‌ آی‌سی‌یو به‌ خاطر تجهیزاتشان‌ بسیار هزینه‌بر هستند و به‌طور متوسط‌ 50 برابر یک‌ تخت‌ متوسط‌ هزینه‌ دارند.‌ به‌ گفته‌ وی، در حال‌ حاضر بیش‌ از 50 درصد از تخت‌های‌ بیمارستان‌های‌ دولتی‌ خالی‌ است‌ و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ با کمبود تخت‌ آی‌سی‌یو مواجه‌ هستیم.

دکتر قیامت معتقد است طى سال‌هاى اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى تلاش‌  زیادى را به منظور کاهش این آمار انجام داده است و اگر چه تعداد این‌گونه تخت‌ها افزوده شده ولی تخت آی‌سی‌یو بدون تجهیزات جانبی عملاً کاربردی نداشته و با تخت معمولی تفاوتی ندارد. به گفته او، وزارتخانه قرار بوده برای تجهیز این هزار تخت، هزار دستگاه تنفس مصنوعی خریداری کند که هنوز عملی نشده است.

از بیمارستان دولتی به خصوصی

در کشورهاى پیشرفته ۲۵درصد تخت‌هاى عمومى بیمارستان‌ها به تخت‌هاى مراقبت‌هاى ویژه پزشکى شامل C.C.U و I.C.U اختصاص دارد، اما در کشور ما با وجود نبود آمار دقیق تخمین زده می‌شود حدود یک درصد تخت‌هاى عمومى مراکز درمانى به تخت‌هاى مراقبت ویژه اختصاص داشته باشد که به این ترتیب، بیماران به طور طبیعی به بخش خصوصی سوق می‌یابند؛ جایی که هزینه تخت آی‌سی‌یو 6/4 برابر تخت معمولی در هر روز و حدود 200 هزار تومان است که البته این به غیر از هزینه‌های جانبی مریض، وسایل، دارو و... است و در مجموع، بیمار گاهی روزانه 500 هزار تومان هزینه می‌کند.

 به گفته کارشناسان، مشخص نبودن تعرفه خدمات بخش آی‌سی‌یو نیز یکی از مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد.

دکتر قیامت در این زمینه می‌گوید: هر قدر هم که اقدامات مراکز اورژانس سریع صورت پذیرد و بیمار قبل از، ازدست رفتن فرصت طلایى بازگشت به زندگى به مراکز درمانى ارجاع شود، اما مادام که بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانى با کمبود تخت روبه‌رو باشند، تمام تلاش‌هاى انجام شده بى‌ثمر خواهد بود.

دکتر قیامت در مورد بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه نیز مى‌گوید: بیمارانى که تحت عمل جراحى‌هاى بزرگ قرار مى‌گیرند، به دلیل آن که نیاز به مراقبت مخصوص دارند در I.C.U بسترى مى‌شوند که این اعمال جراحى شامل اعمال جراحى ریه یا قلب، قفسه سینه، مغز و... است.

دکتر قیامت تصریح مى‌کند: در I.C.U داخلى بیمارانى بستری می‌شوند که به برخی بیمارى‌های سیستمیک دچار هستند، مانند افراد دچار ناراحتى تنفسى یا ادم حاد ریه یا بیمارانى که بر اثر استنشاق گازکربنیک مبتلا به مسمومیت می‌شوند. همچنین I.C.U نوزادان، براى کلیه نوزادان از مرحله تولد تا ۳۰ روز پس از آن و I.C.U اطفال براى کودکانى که دچار نارسایى‌هاى مختلف بوده و گروهى که به اعمال جراحى مختلف نیاز دارند، کاربرد دارد. به طور کلى بسترى شدن در I.C.U نوزادان به منظور تحت نظر گرفتن آنان توسط متخصصان بیهوشى ضرورى است.

رئیس‌ انجمن بیهوشی‌ و مراقبت‌های‌ ویژه‌ ایران، با بیان این‌که این بخش‌ها نیازمند نگاه واقعی و دلسوزانه است  و باید سروسامان جدی داده شود، می‌گوید: درحال حاضر اگر شما به طور تصادفی به 20 بیمارستان برای بستری در بخش آی‌سی‌یو مراجعه کنید محال است که به سادگی و بدون رابطه موفق به این کار شوید و این نقص بزرگی در نظام سلامت کشور ما محسوب می‌شود.

کد خبر 29019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز