ایرنا - جانعلی فتحی: پدیده چادرخوابی مسافران در همه ایام سال معضلی دیرینه و مکرر حوزه گردشگری مازندران است که تاکنون به این معضل پاسخی داده نشده و این قصه ناتمام همچنان ادامه دارد.

travel

کارشناسان امر مولفه اقامت را یکی از مهمترین و اصلی‌ترین لازمه سفر هر فرد یا خانواده به هر شهری می‌دانند و معتقدند که تامین این نیاز اساسی در واقع حلقه یک سفر با طراوت و شاداب را تکمیل می‌کند.

برایند بررسی‌های میدانی انجام شده در مازندران نشان می‌دهد که اغلب مسافران به خاطر نرخ بالای هتل‌ها و کمبود امکانات رفاهی و خدماتی این مراکز، به ناچار چادر خوابی در خیابان‌ها را انتخاب می‌کنند در حالی که گفت و گو با این مسافران نشان می‌دهد در صورت ایجاد کمپ‌ها و اقامتگاه‌های مجهز و مناسب، این معضل در کنار خیابان‌ها برچیده می‌شود.

فقدان درک نهادهای مربوط در تامین این نیاز اساسی مسافران یعنی اسکان مناسب، سبب شده تا همچنان ما شاهد چادر خوابی میلیون‌ها مسافر در حاشیه بوستان‌ها و معابر شهری و بین شهری مازندران باشیم که سیمای مصفای این دیار را مشوش می‌کند.

در مازندران 55 هتل، 46 متل، 72 هتل آپارتمان، 16 مهمانپذیر، دو مجتمع تفریحی توریستی و هفت واحد کمپینگ، 48 زائر سرا، 47 اقامتگاه دولتی و 420 مدرسه و 76 هزار و 640 اقامتگاه استیجاری ویلایی، آپارتمان و سوئیت آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.

کارشناسان امر می گویند توسعه صنعت گردشگری در مازندران با عملیاتی شدن طرح جامع گردشگری مسیر است ولی پیش نیاز اجرای این طرح، داشتن آمایش سرزمین است.

استاد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری از دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که ظرفیت طبیعی استان سرمایه و گنجینه عظیمی است که می تواند به اقتصاد گردشگری منطقه کمک کند و توسعه همه جانبه را به همراه داشته باشد.

علیرضا مقدم اصل در گفت و گو با ایرنا افزود: به طور مثال کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی و چین با اتخاذ راهبرد اصولی در صنعت گردشگری درآمد کلانی از این حوزه کسب می‌کنند.

این استاد مازندرانی دانشگاه آزاد با بیان این که هر قدر سرانه سفر در کشور بالاتر باشد رشد شکوفایی آرامش در آن جامعه از نرم قابل ملاحظه ای برخوردار است، گفت: مسوولان با اتخاذ برنامه ریزی بلند مدت در حوزه گردشگری می توانند اقتصاد استان را متحول کنند.

وی ظرفیت بخش گردشگری مازندران را در جوانب مختلف عالی توصیف کرد و افزود: به رغم این مساله تاکنون به طور بایسته و شایسته از مواهب طبیعی و تاریخی مازندران برای رونق صنعت گردشگری استفاده مطلوب نکرده‌ایم.

وی با اشاره به آمار میلیونی مسافران به مازندران اضافه کرد: ضروری است در هر شهرستان مازندران یک مجتمع اقامتی متمرکز و مناسب با برخورداری از همه نوع امکانات برای مسافران احداث شود تا مسافر در خیابان ها سرگردان نباشد.

این استاد دانشگاه به اقدامات انجام شده چند سال اخیر در حوزه گردشگری استان مازندران اشاره و تصریح کرد: با داشتن برنامه مدون می توان زیبایی های همه مناطق مازندران را به گردشگران شناساند و به درآمد کلان دست یافت.

وی عملیاتی نشدن طرح جامع گردشگری را چالش های جدی فراروی صنعت گردشگری برشمرد و گفت: با اجرای هر طرح گردشگری بدون داشتن طرح جامع به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

این استاد دانشگاه با تاکید بر فراهم کردن مجتمع های مناسب و کم هزینه برای مسافران گفت: برای تحقق این طرح باید از کشورهای توسعه یافته در صنعت گردشگری الگو گرفت.

وی تاکید کرد: باید با صدور مجوز تاسیس کمپ های گردشگری و اعطای تسهیلات زمین و وام کم بهره، سرمایه گذاران را به مشارکت در ساخت این گونه مراکز اقامتی تشویق کرد.

وی در خصوص استقبال نکردن مسافران از هتل های مازندران یادآور شد: اکنون هتل های مازندران فاقد جاذبه ها و خدمات جنبی نظیر استخر و سونا و برنامه‌های فرهنگی برای مسافران هستند.

وی سرمایه گذاری در بخش ساخت هتل های پنج ستاره و چهار ستاره در مازندران با معیارهای جهانی را برای تحقق توسعه صنعت گردشگری امری ضروری دانست.

در همین ارتباط شماری از گردشگران در مازندران، از کمبود امکانات در بخش های مختلف حوزه گردشگری و نارسایی در بخش خدمات دهی به مسافران انتقاد کرده اند.

محب علی روئین تن، مسافر تهرانی به ایرنا گفت: صنعت گردشگری مازندران برای دستیابی به اهداف مورد نظر نیازمند مدیران کارآمد، عاشق، برنامه ریز و دوراندیش است.

وی به کمبود خدمات رسانی به مسافران در خطه شمال اشاره و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در نوشهر هیج مکانی متمرکز برای اسکان مسافران وجود ندارند، مسافران در سواحل، حاشیه معابر و در بوستان سی سنگان ایام را زیر چادر سپری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: 25 سال است که با خانواده ام به شهرستان‌های مازندران و گیلان سفر می‌کنم و در این شهرستان ها هنوز مجتمع ها و اقامتگاه های متمرکز کم هزینه احداث نشده است.

وی به پیامدهای ناشی از چادرخوابی نظیر سرقت، ناهنجاری های اخلاقی اشاره کرد و گفت: مسوولان استان های گردشگر پذیر باید با بسیج نیرو نهادهای ذیربط برای حفظ و حراست از گردشگران بیشتر بکوشند تا گردشگر بیشتر امنیت احساس کند.

کارشناسان گردشگری بر لزوم پیگیری جذب سرمایه گذاری در بخش های سرگرمی و تفریحات در مازندران نظیر احداث مراکز تفریحی، پارک های آبی، باغ وحش، مجتمع های فرهنگی و توریستی، توسعه گردشگری ساحلی و دریایی و راه اندازی خطوط کشتی های تفریحی، توسعه گردشگری روستایی، احداث کمپ با هدف جلوگیری از پدیده چادرخوابی مسافران تاکید کردند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران فراهم شدن زیرساخت های گردشگری را امری ضروری و زمان بر دانست و گفت: برای تحقق طرح برنامه 20 ساله جذب 20 میلیون گردشگر در استان باید برنامه ریزی اصولی کرد.

مهران حسنی سمت و سوی مدیریت کلان استان را توسعه صنعت گردشگری ارزیابی کرد و گفت : وضعیت فعلی به گونه ای است که ما داریم به مطلوبیت این حوزه نزدیک می شویم.

وی در مورد ساخت کمپ های مناسب و مجهز یادآور شد: ساخت چنین مکان های برای مسافران مازندران ضروری است و این طرح ها در دستور کار برنامه های ما قرار گرفته است.

وی به تدوین طرح جامع گردشگری مازندران اشاره کرد و گفت: لازمه اجرایی شدن این طرح منوط به داشتن طرح آمایش سرزمین است که متاسفانه هنوز فراهم نشده است.

حستی تاکید کرد : با اجرایی شدن طرح جامع گردشگری همه اهداف و برنامه ها و نیازهای مسافران مشخص و تامین می شود چون این طرح پایلوت اجرای اصولی همه برنامه ها و طرح های گردشگری در مازندران است.

وی با تاکید بر ضرورت برخورداری هتل های مازندران از خدمات و جاذبه های جنبی نظیر سونا ، جکوزی و برنامه های هنری گفت: بسیاری از اماکن اقامتی این استان چنین طرح های توسعه ای را دارند که می توان به هتل بادله و اسرم در ساری اشاره کرد.

رییس مجمع هتلداران مازندران گفت: نگاه دولت به سمت رونق صنعت گردشگری است و همه عوامل مربوط در مازندران نیز باید به این سمت حرکت کنند.

جمشید سلطان مرادی در گفت و گو با ایرنا با بیان این که بیشتر هتل های این استان از فهرست هتل آپارتمان از یک تا سه ستاره قرار دارند، یادآور شد: نرخ سوئیت یک خوابه هتل آپارتمان های یک ستاره شب 160 هزار تومان و دو خوابه شبی 200هزار تومان است.

وی ویلاهای استیجاری را یکی از چالش‌های فراروی صنعت گردشگری در این استان اعلام و تصریح کرد: این که ویلایی در جنب یک هتل شبی یک میلیون تومان اجاره داده می شود و مسافر حاضر نیست از هتل استفاده کند، نیازمند بررسی کارشناسی است.

وی تعداد هتل های پنج ستاره در مازندران را سه تا چهار مورد اعلام کرد و گفت: دولت باید سرمایه گذاران علاقه مند به ساخت هتل های چهار الی پنج ستاره در مازندران را با ارایه تسهیلات کم بهره، معاف کردن از عوارض و مالیات حمایت کند.

رییس جامع هتلداران مازندران تصریح کرد: استقبال نکردن مسافران صنعت هتلداری را در این استان و حتی کشور با مشکل جدی مواجه کرده است که باید برای رفع این معضل تدابیری ویژه‌ای اندیشید.

در یک جمع بندی نشان می‌دهد استان مازندران با وجود جاذبه های متعدد طبیعی در بخش هتلداری و اقامت با مشکلات بسیاری روبرو است از جمله این که برای مسافران با توانایی مالی کم اقامتگاه‌های ارزان قیمت با استاندارد وجود ندارد تا آنان از سفر به این منطقه به خوبی لذت ببرند.

دوم این که مازندران برای گردشگران خارجی و مسافران متمکن تر با کمبود هتل‌های خوب پنج ستاره و چهار ستاره روبرو است، هتل هایی که استانداردهای بین‌المللی ندارند و با نبود خدمات دهی خوب، گران بودن اقامت شبانه و نداشتن امکانات رفاهی روبرو هستند.

کد خبر 290035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha