شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر تئاتر باران در نشست مطبوعاتی اعلام برنامه‌های این تالار نمایشی در سال ۹۴، ایجاد این سالن در مرکز پایتخت را گامی مهم در راستای ظرفیت‌سازی و تولید و اجرای آثار متنوع تئاتری اعلام کرد.

تئاتر باران

به گزارش مهر؛‌ مدیر اجرایی تئا‌تر باران گفت: از زمان افتتاح و آغاز به‌کار رسمی تئا‌تر باران، ۱۴۵درخواست اجرا داشته‌ایم که از میان آن‌ها ۹ نمایش را برای نیمه نخست سال و ۱۲ نمایش دیگر را برای شش ماه دوم انتخاب کرده‌ایم. به طور کلی می‌توان گفت برنامه اجراهای سال ۹۴ مشخص شده است.

او ادامه داد: جدول اجراهای نیمه نخست سال، تاریخ و ساعت اجرای نمایش‌ها به صورت دقیق مشخص شده است. اجراهای نیمه دوم نیز که همراه با حضور افرادی چون حمیدرضا نعیمی، آرش دادگر، آتیلا پسیانی، محمد یعقوبی، بهاره رهنما و... خواهد بود، در نشست رسانه‌ای اردیبهشت‌ماه، به صورت دقیق در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: خوشبختانه در آستانه برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» موفق به بهره‌برداری از این تالار نمایشی شدیم تا ظرفیتی جدید بر تالارهای نمایشی پایتخت افزوده شود و اکنون مفتخر هستیم که اعلام کنیم برنامه نمایش‌هایی که در شش‌ماهه نخست سال آینده در نوبت اجرا هستند به طور قطعی بسته شده است و با وجود مشخص بودن عنوان نمایش‌های شش‌ماهه دوم، هنوز بحث بر سر نوبت اجرای آنها ادامه دارد.

مدیر اجرایی تئاتر «باران» یادآور شد: به طور قطع برای ۶ماهه نخست سال ۹۴ با ۱۱ اجرا و برای شش ماهه دوم سال آینده با ۱۲ اجرای نمایشی در خدمت مخاطبان و علاقمندان به هنرهای نمایشی خواهیم بود که با توجه به آغاز به کار رسمی این تالار نمایشی، سعی شد آثار نمایشی که برای اجرا از میان ۱۴۵ تقاضای اجرا داشتیم بیشتر از میان چهره‌های شناخته شده هنرهای نمایشی انتخاب شوند.

وقارکاشانی در مورد نحوه انتخاب آثار بیان کرد: با توجه به اینکه ما در آغاز فعالیت‌مان هستیم، ترجیح دادیم تا در ابتدا با هنرمدانی کار کنیم که به لحاظ تجربه و پیشینه، نام آشناترند و مخاطبان تئا‌تر به خوبی با آن‌ها و کار‌های‌شان آشنا هستند. البته این به معنای آن نیست که ما قصد داریم تنها با حرفه‌ای‌ها کار کنیم، بلکه برنامه‌ریزی‌های متعددی را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم با کارگردانان جوان نیز کار کنیم، در واقع قصد داریم پلی میان تئا‌تر حرفه‌ای و دانشجویی باشیم.

او خاطرنشان کرد: در برنامه‌ای که نام نسل اکنون را برای آن در نظر گرفته‌ایم، از کارگردانان جوان و نسل نو تئا‌تر ایران که آثارشان از سطح کیفی مناسبی برخوردار است، دعوت به‌عمل خواهیم آورد.

کاشانی با اشاره به اجراهای نوروزی سالن باران توضیح داد: اجراهای سالن باران در آغاز سال نو از هفتم فروردین ماه، هم‌زمان با روز جهانی تئا‌تر آغاز خواهد شد. نمایش «آخرین نامه» به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا که اکنون در حال اجرا است، با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران روبه‌رو شده و به همین دلیل تا ۱۵ فروردین ماه اجرا خواهد داشت. همچنین نمایش «رابینسون کروزوئه» به کارگردانی میلاد نیک‌آبادی از نهم فروردین ماه اجراهای عمومی خود را آغاز خواهد کرد.

مدیر اجرایی تئا‌تر باران در مورد فعالیت‌های پیش روی این سالن خصوصی بیان کرد: ما برنامه‌های متنوعی در نظر داریم که در سال آینده به مرحله اجرایی خواهند رسید. از جمله می‌توان به اجرای عمومی رادیو تئا‌تر اشاره کرد. ما در ساعت‌های غیرمتعارف همچون صبح‌ها و بعدظهر‌ها، همراه با رضا عمرانی، اجراهای رادیو تئا‌تر خواهیم داشت.

او افزود: همچنین طی تفاهمنامه‌ای که با مرکز تئا‌تر مولوی منعقد کرده‌ایم، به زودی کارگاه‌های تخصصی تئا‌تر برگزار خواهد شد. نخستین کارگاه که به موضوع کمدی خلاق اختصاص دارد، توسط کوروش نریمانی برگزار می‌شود. این کارگاه‌ها به صورت مستمر خواهند بود و شرکت‌کنندگان در پایان، کارهای اجرایی خواهند داشت.

وقار کاشانی از صدور کارت‌های اعتباری تئا‌تر باران خبر داد و گفت: کارت‌های اعتباری برای ۹ نمایش‌ نیمه اول سال با ۵۰ درصد تخفیف صادر می‌شود تا علاقمندان به هنرهای نمایشی بتوانند با خرید آن از کلیه این نمایش‌ها دیدن کنند.

همچنین فهیمه امن‌زاده، مدیر تئا‌تر باران با حضور در این نشست رسانه‌ای، طی سخنان کوتاهی گفت: ما پیشنهادات بسیار زیادی داشتیم که باید از میان آن‌ها آثار را انتخاب می‌کردیم، حضور افراد و کارگردانان نام آشنا در این مجموعه برای ما افتخار است، بنابراین تلاش کردیم تا با ایجاد شرایط مساعد اجرایی، محل مناسبی را به وجود آوریم.

او خاطرنشان کرد: من حیطه اصلی کاریم بازیگری است، بنابراین به خوبی با شرایط اجرا و آن‌چه یک هنرمند برای کار نیاز دارد، آشنا هستم. این سالن هم نقص‌هایی دارد که به مرور آن را مرتفع خواهیم کرد اما با توجه به وسواس‌ها و دقت نظری که داشتیم، تلاش می‌کنیم تا مکان اجرایی استاندارد و مناسبی را ایجاد و شکل دهیم.

 

امن‌زاده در مورد دو اجرا بودن نمایش‌ها و میزان مبلغ دریافتی از هنرمندان بیان کرد: این سالن ۱۲۰ صندلی دارد و می‌توان گفت از شرایط اجرایی مناسبی برخوردار است. ما به‌صورت مشارکتی کار می‌کنیم و ۳۰ درصد از مبلغ فروش نمایش‌ها را دریافت می‌کنیم. البته این در مورد کارهای کارگردانان جوان تفاوت دارد و ۲۰ درصد است. با توجه به ابعاد اقتصادی سالن‌های خصوصی و شرایط حاکم بر آن‌ها دو اجرا خواهیم داشت. این مسئله نیازمند برنامه ریزی دقیق خواهد بود که دچار مشکل نشویم. تا کنون که با مشکل خاصی روبه رو نشده‌ایم و گروه‌ها نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته‌اند.

در پایان این نشست، برنامه‌های اجرایی نیمه نخست سال ۹۴ تئا‌تر باران به این شرح اعلام شد:

 «رابینسون کروزوئه» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی میلاد نیک‌آبادی از نهم فرودین تا ۱۱ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۹

 «پلیس» به نویسندگی اسلاویر مروژک و کارگردانی شایان افکاری از ۱۶ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت ماه، ساعت ۳۰: ۲۰

 «عبد» نوشته و کار مهدی کوشکی از ۱۳ اردیبهشت تا ۱۳ خرداد، ساعت ۱۹

 «خانه کاغذی» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی محمد برومند از ۱۳ اردیبهشت تا ۱۳ خرداد، ساعت ۲۱

 «دریای واژگون» به نویسندگی فارس باقری و کارگردانی سیامک احصایی از ۱۷ خرداد تا ۲۶ تیر، ساعت ۱۹

نمایشی که هنوز نام آن مشخص نشده است به نویسندگی محمد یاراحمدی و کارگردانی پیام دهکردی از ۱۷خرداد تا ۲۶ تیرماه، ساعت ۲۱

 «شنیدن» نوشته و کار امیر‌رضا کوهستانی از ۲۸ تیر تا ۳۰ مرداد ساعت ۱۹ و ۲۱

 «سه خواهر» به نویسندگی آنتوان چخوف و کارگردانی رضا گوران از اول شهریور تا سوم مهر، ساعت ۱۹

 «خانه» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی ندا هنگامی از اول شهریور تا سوم مهر، ساعت ۲۱

کد خبر 289913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha