همشهری‌آنلاین: فرمایشات اخیر رهبر انقلاب درباره مذاکره هسته‌ای، اوضاع منطقه و داعش و نامه سناتورها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

didar

مهر نوشت: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنج شنبه در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان ضمن اشاره به حیله گری آمریکا و اظهار نگرانی نسبت به این حیله گریها نامه ۴۷ سناتور جمهوریخواه به مقامات ایرانی را نشانه فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام آمریکا دانستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان سخیف و مشمئز کننده امریکایی ها در هفته ها و روزهای اخیر افزودند: یک دلقک صهیونیست در آنجا سخنانی گفت، مقامات امریکایی هم برای اینکه خود را کنار بکشند مطالبی گفتند اما در همان مطالب، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کردند که واقعاً حرف خنده آوری است.

ایشان خاطرنشان کردند: امریکایی ها و هم پیمانانشان در منطقه، خبیث ترین و جرارترین تروریستها یعنی «داعش» و امثال آن را ایجاد کردند و همچنان آنها را حمایت می کنند آن وقت اینگونه کارها را متوجه ملت ایران و نظام اسلامی می سازند.

رهبر انقلاب حمایت صریح دولت امریکا از دولت جعلی صهیونیست ها را یادآوری کردند و افزودند: واشنگتن از دولتی که رسماً به اقدامات تروریستی معترف است به زشت ترین شکل ممکن حمایت می کند و در عین حال جمهوری اسلامی را متهم می سازد.

اظهارات مقام معظم رهبری بازتاب فراوانی در رسانه های عربی داشته است که در ذیل مشروح بازتاب اظهارات ایشان در رسانه های عربی از نظر می گذرد.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط که در لندن منتشر می شود با انتشار گزیده ای از سخنان رهبر انقلاب در قالب یک گزارش مشروح با اشاره به نامه ای که ۴۷ نفر از سناتورهای آمریکایی به مقامات ایران نوشته و در آن تهدید به لغو هرگونه توافق احتمالی با ایران در آینده کرده اند اعلام کرد که حیله گری آمریکا و از پشت خنجر زدن آن بر همگان مشخص است و نامه این سناتورهای آمریکایی نشانه فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام آمریکا است.

الشرق الاوسط در این گزارش به واکنش کاخ سفید به نامه این سناتورها به مقامات ایرانی اشاره و اعلام کرد که کاخ سفید ارسال این نامه به مقامات ایرانی را یک اقدام غیر مسئولانه و بی خردانه توصیف کرده است.

شبکه لبنانی المنار نیز به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص مبارزه جمهوری اسلامی ایران با داعش پرداخت.

این منبع به نقل از رهبر انقلاب اسلامی نوشت که مقابله مجدانه ایران با تروریستهای داعش نشانگر اراده محکم ملت ایران است و جمهوری اسلامی ایران در هر زمینه ای که وارد عمل شده است عزم راسخ خود را اثبات کرده است.

شبکه لبنانی المیادین نیز در گزارش مشروحی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری به اظهارات ایشان درخصوص سخنرانی نتانیاهو و نامه ۴۷ سناتور جمهوریخواه به مقامات ایرانی و فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام آمریکا پرداخت.

پایگاههای عراقی و لبنانی المسله و العهد نیز به اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص نیرنگهای آمریکا و اظهارات سخیف و مشمئز کننده آمریکایی ها در هفته ها و روزهای اخیر درخصوص متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم پرداختند.

شبکه سعودی العربیه نیز ضمن التقاط فرمایشات مقام معظم رهبری تنها به اظهارات ایشان درخصوص مورد اعتماد بودن تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات ۱+۵ و نیرنگهای آمریکا در ایجاد توافق هسته ای اشاره کرد.

روزنامه رای الیوم نیز به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص نگرانی ایران از نیرنگهای آمریکا، دلقک توصیف کردن نتانیاهو و اتخاذ راهکارهای منطقی برای حل مشکلات موجود میان ایران و غرب اشاره کرد.

همچنین رسانه های غربی به این سخنان واکنش نشان دادند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به واکنش رهبر معظم ایران به نامه جمهوریخواهان به رهبران تهران پیش از توافق هسته ای با ایران نوشت که [ حضرت] آیت الله علی خامنه ای درباره اقدامات «فریبکارانه» غرب هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، آیت الله علی خامنه ای رهبر انقلاب روز پنجشنبه ضمن هشدار به قدرت های جهانی این نامه را نشانه ای از فروپاشی داخلی آمریکا تنها چند روز قبل از مذاکرات جدید هسته ای خواندند.

ام اس ان بی سی نیز در بازتاب واکنش رهبر معظم انقلاب به نامه سناتورهای آمریکا نوشت که آیت الله علی خامنه ای نامه جمهوریخواهان را نشانه ای از فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام آمریکا توصیف کردند.

روزنامه آمریکایی بوستون گلوب نیز در گزارشی نوشت که آیت الله علی خامنه ای نامه جمهوریخواهان را در زمینه توافق هسته ای و اینکه رئیس جمهوری بعدی آمریکا حق لغو هرگونه توافق را با ایران دارد، به سخره گرفتند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت پاسخ تند رهبر معظم انقلاب به نامه جمهوریخواهان نشان دهنده ازهم پاشیدگی نظام آمریکا و فروپاشی اخلاق سیاسی در این کشور است.

بوستون گلوب در ادامه به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت تمام کشورها طبق قوانین نظام بین الملل به تعهدات خود حتی پس از تغییر دولت پایبند بوده اما سناتورهای آمریکایی رسما اعلام کردند که این تعهدات در پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما پوچ و توخالی بوده که این موضوع نشان دهنده زوال اخلاق سیاسی در آمریکا است.

واشنگتن پست نیز در گزارشی تحت عنوان «رسوایی واقعی نامه سناتورهای جمهوریخواه به ایران» نوشت این یک مانور در سیاست خارجی آمریکا در بحبوحه مذاکرات هسته ای با ایران بوده و در این بازه زمانی این لحن جمهوریخواهان سوالاتی را در زمینه ظرفیت جمهوریخواهان برای اداره حکومت آتی آمریکا مطرح می کند.

روزنامه های انگلیسی زبان از جمله ایندپیندنت، دیلی اکسپرس، تایمز، دیلی تلگراف، فایننشال تایمز، آبزرور، دیلی میل و گاردین فروپاشی اخلاق سیاسی را در آمریکا تیتر کرده و گزارش دادند که نامه سناتورها به رهبران ایران فراتر از مرزهای موجود بود.

کد خبر 289751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha