چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

رضا کربلایی: بانک مرکزی مصمم است که در نخستین فرصت‌های سال آتی، مقوله ساماندهی نرخ‌های سود بانکی متناسب با روند کاهشی تورم را اجرایی کند و همزمان با بانک‌هایی که مصوبه بانک مرکزی درباره کف و سقف سود بانکی را رعایت نمی‌کنند، برخورد کند.

اين خبر مهم را ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي داده كه نشان مي‌دهد نرخ سود سپرده‌هاي بانكي درسال آينده كاهش خواهد يافت و با بانك‌هاي متخلف هم برخورد مي‌شود اما چگونه و چه زماني هنوز مشخص نيست. البته رئيس‌كل بانك مركزي با اشاره به ساماندهي نرخ سود متناسب با روند كاهشي تورم، تأييد كرده كه روند اجراي توافق بانك مركزي با بانكداران براي رعايت تفاهم بر سر نرخ سود سپرده‌هاي بانكي «مطلوب» نبوده است. ولي‌الله سيف در نشستي با اقتصاددانان و كارشناسان پولي و بانكي، يكي از موانع كاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات بانكي را به نقش غيرسازنده مؤسسات اعتباري غيرمجاز ارتباط داده است. اين در حالي است كه تاكنون گزارش رسمي و شفافي از عملكرد نظارتي بانك مركزي براي به نظم كشاندن مؤسسات اعتباري منتشر نشده و حتي برخي مؤسساتي كه اقدام به طي كردن مراحل قانوني جهت اخذ مجوز كرده‌اند، در انتقاد از سياست‌هاي نظارتي بانك مركزي ادعا دارند كه مقررات روشن و زمانبندي دقيقي براي تعيين تكليف پرونده مؤسسات خواهان دريافت مجوز وجود ندارد. به گزارش همشهري، اظهارنظر رئيس‌كل بانك مركزي در ديدار با اقتصاددانان مي‌تواند چراغ سبزي باشد براي اعضاي عمدتا دولتي شوراي پول و اعتبار كه خواستار كاهش نرخ سود بانكي هستند، اما خطر جدي اين است كه نه نرخ تورم فعلي به پايداري لازم براي تعديل نرخ سود رسيده و نه اينكه احتمال خروج سپرده‌هاي بانكي از شبكه بانكي و حركت به سمت بازارهاي موازي نظير سكه، ارز، مسكن و البته مؤسسات غيرمجاز وجود دارد. افزون بر اينكه كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي درصورت افزايش نرخ تورم در آينده مي‌تواند يك رانت پولي براي گيرندگان تسهيلات ايجاد كند.

روابط عمومي بانك مركزي در گزارشي از نشست سيف با اقتصاددانان بدون اشاره به نام آنها به نقل از رئيس‌كل اين بانك گزارش داده كه در حال حاضر بروز فاصله بين نرخ سود بانكي و نرخ تورم يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي بانك مركزي است و جهت‌گيري بانك مركزي به‌گونه‌اي است كه در قالب قانون بانكداري بدون ربا، نرخ‌هاي سود بانكي در قالب عقود مبادله‌اي و مشاركتي بايد متناسب با كاهش نرخ تورم و بازدهي واقعي بخش‌هاي اقتصادي تعديل شود. سيف با ابراز تأسف از نقش غيرسازنده مؤسسات اعتباري غيرمجاز و فعال خارج از چتر نظارتي بانك مركزي اعتراف كرده كه اين پديده علاوه بر ايجاد بي‌نظمي در نرخ‌هاي سود، در عمل‌ رقابت ميان بانك‌ها در زمينه نرخ‌هاي سود را به رقابتي غيرسازنده مبدل مي‌سازد.

رئيس‌كل بانك مركزي با اشاره به ركود طولاني مدت در اقتصاد ايران، اظهار كرد: تأمين مالي پروژه با نرخ‌هاي سود بالا و غيرمنطقي عملا سيستم بانكي را با ريسك غيرمتعارف روبه‌رو مي‌سازد. به گفته اين مقام ارشد و ناظر بازار پولي ايران، تلاش بانك مركزي در 2 مقطع ارديبهشت و آذرماه سال‌جاري، از طريق ايجاد تفاهم ميان بانك‌هاي كشور براي نظم دادن به رقابت بر سر سود سپرده‌هاي بانكي هم نتيجه بخش نبوده و تجربه نشان داده كه در رويه فعلي، اهداف و نظرات بانك مركزي در اين خصوص به نحو مطلوبي تأمين نشده است.

رئيس شوراي پول و اعتبار تأكيد كرد: با وجود اينكه در حال حاضر نسبت به رعايت نرخ سود بانكي حداكثر 22درصد بيش از 90درصد پايبندي در ميان بانك‌ها وجود دارد اما متأسفانه بانك‌ها در اين زمينه در ميدان رقابت با بازار غيرمتشكل پولي هستند كه تحت نظارت بانك‌مركزي فعاليت نكرده، سود سپرده قانوني را پرداخت نمي‌كنند و بدون هيچ ضابطه يا مقرراتي برسر تعيين نرخ‌هاي بالا در‌حال رقابت با يكديگر و با بانك‌هاي داراي مجوز هستند.

  • اولتيماتوم سيف به بانك‌هاي متخلف

ديروز رئيس‌كل بانك مركزي در مراسم توديع و معارفه مديرعامل بانك پارسيان گفت: بهتر است بانك‌ها جهت‌گيري‌هايي را در زمينه كاهش نرخ سود بانكي انجام دهند، در غيراين‌صورت بانك مركزي به‌صورت جدي اقداماتي را براي نرخ سود بانكي انجام خواهد داد. به گزارش ايرنا، او رقابت بانك‌ها در جذب سپرده‌هاي مردم را تخريبي و خودزني خواند و افزود: در گذشته بانك‌ها به غلط رشد سپرده‌ها را نخستين شاخص براي موفقيت مي‌دانستند درحالي‌كه رشد سپرده، شاخص موفقيت نيست و بايد سودآوري، استحكام، ثبات و پايداري بانك را مدنظر قرار داد. البته رئيس‌كل بانك مركزي توضيح نداده كه چه اقدامي براي كاهش نرخ سود انجام خواهد داد و سؤال مهم اين است كه آيا اين هشدار هم مانند هشدارهاي قبلي به بايگاني مي‌رود؟

کد خبر 289625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha