کمتر از یک هفته دیگر انتخابات چهــارمین دوره شورایـاری‌های محله‌های تهران برگزار می‌شود.

مرتضی

اين دوره از انتخابات به‌دليل حضور گسترده شهروندان و لزوم مشاركت مردم در امور شهروندي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. در آستانه آغاز تبليغات نامزدهاي انتخابات شوراياري‌هاي تهران به سراغ مرتضي طلايي، رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي تهران و نايب‌رئيس شوراي شهر تهران رفتيم. گفت‌وگوي ما با وي را در ادامه مي‌خوانيد.

  • ستاد اجرايي چه تمهيداتي را براي حضور گسترده شهروندان در چهارمين انتخابات شوراياري‌هاي محله‌هاي تهران درنظر گرفته است؟

مشاركت از موضوعات حساس در تمامي جوامع است. امروزه بيشتر حكومت‌ها با هدف بسيج عمومي براي رسيدن به منافع ملي جامعه از همراهي و مسئوليت‌پذيري مردم بهره مي‌برند. مردم با مشاركت خود در تمامي مراحل سياستگذاري يعني تعيين اهداف، تصميم‌گيري، برنامه‌ريزي و اجرا سهم خود را از مسئوليت‌هاي اجتماعي اداره جامعه بر دوش مي‌گيرند. لذا رسالت اجتماعي امروز شهروندان ايجاب مي‌كند كه با آگاهي كامل از فرايند مشاركت به همكاري و همياري بپردازند.

خوشبختانه آگاهي سياسي- اجتماعي شهروندان ما، شركت در انتخابات را از مهم‌ترين خواسته‌هاي آنها در مديريت امور ملي، محلي و شهري خودشان كرده است. در طول چند دوره فعاليت شوراها و شوراياري‌ها، مردم محله‌ها علاقه‌مند هستند كه با انتخاب نماينده‌اي از جانب خودشان در امور محلي مديريت شهري خودشان نقش و فعاليت داشته باشند.

از همين رو انگيزه كافي در مردم براي شركت در انتخابات وجود دارد. اما آنچه وظيفه ما در ستاد هماهنگي انتخابات شوراياري‌هاست اين است كه با بهره‌گيري از تجربيات دوره‌هاي گذشته از توان معتمدين ومجموعه مديريت شهري استفاده كنيم تا فرصت شناخت مناسب را در اختيار مردم قرار دهيم. در اين ميان وظيفه‌اي نيز بر دوش رسانه‌هاي خبري اعم از صدا و سيما و روزنامه‌ها قرار مي‌گيرد كه اطلاع‌رساني مناسب را اعمال كنند تا شهروندان از كم و كيف برگزاري انتخابات اطلاع داشته باشند.

  • چگونه مي‌توان نخبگان و معتمدان محلات را براي جلب نظر مردم جهت شركت در انتخابات فعال كرد؟

خوشبختانه ما در محله‌ها چندان مشكل جذب معتمدان و نخبگان را نداريم. آنها همواره در سال‌هاي گذشته نقش خود را در مديريت بهينه محله‌ها ايفا كرده‌اند و امروز نيز تأثير‌گذاري و مشاركت خود را حفظ كرده و ارتقا داده‌اند. در جلسات متعدد هم‌انديشي كه در ستاد و در مناطق با اين عزيزان داشته‌ايم نيز همواره رويكرد بر تعامل و همكاري بوده است كه ان‌شاء‌الله نتيجه و ثمره آن را در 22اسفند خواهيم ديد.

  • روش‌هاي درنظر گرفته شده براي انجام تبليغات شوراياري‌ها چيست؟

نامزدهاي شوراياري كه صلاحيت آنان توسط هيأت نظارت و اجرايي تأييد و اسامي آنها از ستاد شوراياري‌ها اعلام شده، هر يك حق دارند به‌طور مساوي از امكانات موجود در محله‌ها براي معرفي و ارائه برنامه‌هاي خود استفاده كنند. ترتيب و تنظيم برنامه تبليغات نامزدهاي انتخاباتي از طريق حسينيه‌ها، مساجد، مدارس و يا سراي محلات نيز، به‌عهده كميسيون بررسي تبليغات هر محله است.

همچنين نامزدها مي‌توانند از شيوه‌هاي جديد تبليغات، از قبيل وسايل جديد ارتباطي همچون تلفن همراه و رايانه (اينترنت) و پيامك‌هاي تبليغاتي مطابق قانون استفاده كنند. نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه محتواي تبليغاتي نامزدها نبايد خارج از عرف و قانون و حاوي تهمت و افترا به ديگران باشد. آنها بايد با رعايت حدود تبليغات، از بداخلاقي‌هاي انتخاباتي و پروپاگاندايي در تغيير نگرش مخاطبان و اعمال فشار غيرقانوني پرهيز كنند كه درصورت مشاهده، طبق ضوابط با آنها برخورد خواهد شد. در اصل تبليغات، بايد به اين امر دقت و توجه كنيم كه هدف، وسيله را به هيچ عنوان نبايد توجيه كند. براي ما به‌عنوان نماينده مردم چه در شورا و چه در شوراياري بايد هدف خدمت به مردم و شهرمان باشد.

  • رسانه‌ها در فرايند گرم‌كردن تنور انتخابات شوراياري‌ها چه نقشي مي‌توانند داشته باشند؟

رسانه‌هاي همگاني همچون صدا و سيما، روزنامه‌ها، خبرگزاري‌ها، شبكه‌هاي اجتماعي امروزه نقش مؤثري در افزايش مشاركت جامعه دارند. اولويت‌بندي‌اي كه آنها به موضوع‌هاي مورد نظر و داراي اهميت مي‌دهند و نيازها و ضرورت‌ها را به جاي مسائل غيراولويت‌دار و حاشيه‌اي در كانون توجه جامعه قرار مي‌دهند از كاركردهاي مثبت رسانه‌ها در گرم‌كردن تنور انتخابات است.

امروزه محلات ما درگير مسائل و معضلات مختلفي است كه همگي نيازمند جلب توجه جدي‌تر و مشاركت مسئولانه‌تر شهروندان است لذا رسانه‌ها بايد با ورود به عرصه محلات، افكار شهروندان را نسبت به مهم‌ترين موضوعات، حساس كرده و آنان را وادار كنند كه براي تغيير شرايط موجود دست به انتخاب بزنند.

به اين ترتيب اتفاق آرا بين شهروندان درباره موضوع مشاركت در محله‌ها به‌وجود مي‌آيد. آنچه امروز در بين بيشتر كارشناسان متفق‌القول وجود دارد اين است كه رسانه‌ها در پيوند و برقراري ارتباط بين شهروندان و دستگاه‌هاي ذيربط، بهترين وسيله و ابزار هستند و تقريباً جايگزيني براي آنها وجود ندارد، به همين دليل انتظار است كه در انتخابات شوراياري‌ها رسانه‌ها به پشتيباني مديريت شهري بيايند، تا انتخابات هر چه پرشورتر برگزار شود.

کد خبر 289256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha