همشهری آنلاین- سام خسروی فرد: یکی از دو قلاده یوزپلنگی که بهمن ماه سال گذشته زنده‌گیری و گردنبد ردیاب روی آن نصب شده بود توسط پلنگ کشته شد.

هوشنگ ضیایی، مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی ضمن بیان این خبر افزود:" هنگام بررسی‌های میدانی مشخص شد یوزپلنگ مذکور به دلیل کمبود طعمه به ارتفاعاتی رفته که زیستگاه کل‌وبز وپلنگ است و پس از شکار یک راس بز در حالی که مشغول خوردن آن بوده، مورد حمله پلنگ قرار گرفته است. یوز حدود 10 متر فرار کرده ولی به علت وجود سنگ‌های بزرگ و محدود بودن فضای مناسب برای مانور یا فرار، پلنگ با گاز گرفتن و سوراخ کردن جمجمه باعث مرگ آن می‌شود."

عکس: سام خسروی فرد (cheeta)

وی ادامه داد: "پیش از این هیچ گزارش مستندی از رقابت و درگیری یوزپلنگ و پلنگ در ایران به ثبت نرسیده بود و تمام کارشناسان با توجه به نمونه‌های مشابه در آفریقا چنین رقابتی را  بین یوز، پلنگ و کفتار در ایران پیش‌بینی می‌کردند ولی علی رغم همه فرضیات موجود در ذهن کارشناسان، تا کنون شواهدی برای اثبات این پدیده در دست نبوده است که در حیطه علم تجربی به صورت یک واقعیت قابل استناد ارائه شود. اما یکی از گردنبدهای ردیاب که بهمن ماه سال گذشته بر گردن دو یوزپلنگ و یک پلنگ نصب شد مشخص کرد که این فرضیه در ایران نیز صادق است".
وی در پاسخ به این پرسش که آیا یوزپلنگ مذکور توسط پلنگی که دارای گردنبد ردیاب است کشته شده یا خیر، گفت:"  پلنگ قلمرو محدودی دارد و محل کشته شدن یوز حدود 15 کیلومتر با محل زنده‌گیری پلنگ فاصله دارد. به هر حال هنوز دراین باره نمی‌توان نظری قطعی ارائه داد، پاسخ دقیق به این پرسش زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که ردیابی پلنگ مورد اشاره بار دیگر انجام شود و مسیرهای حرکت پلنگ که دستگاه‌های موقعیت‌یاب جهانی GPS  ثبت کرده مورد بررسی قرار گیرد.
هومن جوکار، مجری پروژه گردنبدهای ردیاب درباره  جزئیات پیدا کردن یوزپلنگ مرده گفت: "در حین رد یابی معمول  یوزها، در مرتفع ترین نقطه شمال دره گزو (حوالی پاسگاه محیط زیست ارسستان) سیگنال‌های یکی از گردنبند‌ها دریافت شد. از آنجا که این نوع گردنبند در صورت بی‌حرکت ماندن بعد از 24 ساعت، سیگنال مرگ ارسال می‌کند، از همان ابتدا خود را برای مواجه شدن با آن آماده کردیم. بلافاصله به اتفاق آقای دکتر کشیری دامپزشک پروژه تلاش برای یافتن نمونه آغاز شد. به دلیل وجود صخره ها و دیواره های بلند در جنوب دره گزو، و اختلالاتی که این عوارض در دریافت سیگنال ایجاد می کنند، و نیز نبودن راه دسترسی، دست‌یابی به نمونه یوز با دشواری و کندی صورت گرفت. سرانجام بعد  از چهار ساعت یوزپلنگ مرده را پیدا کردیم و به مدیر پروژه موضوع را گزارش کردیم. مدیر کل محیط‌زیست استان یزد، کارشناسان اداره محیط‌زیست و مدیر پروژه در محل حاضر شدند و به بررسی شواهد و آثار به جا مانده از مرگ یوزپلنگ پرداختند."
دکتر کامران کشیری، دامپزشک پروژه یوزپلنگ آسیایی با اشاره به بررسی‌های کالبدشکافی یوزپلنگ مرده گفت:" آثار چنگال بر روی پوست و بزاق گوشتخواری قوی و بزرگ جثه روی سر یوزپلنگ، کاملا مشهود بود. پس از مطالعات کالبدشکافی مشخص شد که یوز به دلیل شکستگی جمجه مرده است. دو سوراخ نیز در قسمت پشت جمجمه وجود داشت که در واقع بر اثر فشار دندان‌های نیش پلنگ به وجود آمده بود."
 بهمن ماه سال گذشته دو قلاده یوزپلنگ و یک قلاده پلنگ برای مطالعه بیشتر و آگاهی از رفتار و مسیر‌های حرکتی در دره اشکفت بافق پس از دو ماه تلاش کارشناسان سازمان محیط‌زیست، پروژه یوزپلنگ آسیایی و انجمن حفاظت از حیات‌وحش زنده‌گیری و گردنبد ردیاب روی آنها نصب شد.

کد خبر 28918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز