شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

پدر محمد باباخانی نگران وضعیت ترکشی است که در چشم راست پسرش پنهان شده است.

مین

بعد از انفجار مين در عصر دهم اسفند امسال در نزديكي سياه‌چادر عشايري‌شان، محمد، مهدي (برادر محمد) و 3 هم‌بازي‌شان به‌شدت مجروح شدند. آنها كه از عشاير «اميرآباد» ايلام هستند پس از حادثه به بيمارستان منتقل شدند و در نتيجه يكي از آنها پاي خود را از دست داد و بقيه از ناحيه دست و صورت آسيب جدي ديدند . آنها به گفته مسئولان آموزش و پرورش دچار سوختگي بيش از 50درصد شده‌اند. پدر محمد يكي از 3 كودكي كه تنش پر از تركش شده از وزير بهداشت خواسته است تا چشم راست محمد را معاينه كند. پزشكاني كه اين چشم را معاينه كرده‌اند گفته‌اند ممكن است جراحي اين تركش و خارج كردنش از چشم خطرآفرين باشد.حتي احتمال داده‌اند جراحي نشدنش هم خطرناك باشد.آقاي باباخاني پدر محمد از عاقبت اين جراحي مي‌ترسد و مي‌گويد: «مي‌ترسم چاقوي جراحي به اين تركش بخورد و اوضاع بدتر شود. خيلي مي‌ترسم. كاش مي‌دانستم كدام راه درست است. كاش وزير بهداشت كه مي‌گويند چشم‌پزشك است، چشم محمد را معاينه مي‌كرد.»

ميني كه روز ۱۰ اسفند كنار سياه چادر منفجر شد صورت و تن بچه‌ها را سوزانده است. پدر محمد كه همان اول به تهران منتقل شد، ماجرا را اينطور روايت مي‌كند:«من فكر نمي‌كردم آنجا مين يا خمپاره‌اي باشد. ما خيلي سال است كه زمستان در اين منطقه چادر مي‌زنيم. شنيده‌ بودم در مناطق مرزي هنوز مين منفجر مي‌شود ولي هيچ فكر نمي‌كردم اين بلا به سر ما هم بيايد.»

تلخي داستان محمد باباخاني اين است كه در منطقه پاكسازي شده سرگرم بازي بود.مردم ايلام عاد‌ت كرده‌اند هر چند وقت يك‌بار با انفجار ميني و از دست رفتن دست و پايي يك‌بار ديگر اين مشكل مورد توجه قرار بگيرد و البته باز هم فراموش شود و اين بار نوبت محمد بود. اين را هم گوشه و كنار ذهن‌تان داشته باشيد كه درمان اين قربانيان در ايران هنوز رايگان نيست و كشوري كه به دليل جنگ 8 ساله اين همه قرباني بي‌پناه مين دارد پشتوانه درماني براي آنها ندارد.

  • 20 ميليون مين

انفجار مين در مناطق غربي كشور سال‌هاست كودكاني را كه از پي بازي سر از هر كوه و دشتي درمي‌آورند، معلول مي‌كند. برف‌ها كه آب مي‌شود علاوه بر گل و لاي مناطق كوهستاني مين‌هاي عمل نشده را نيز با خود مي‌آورد.

ايران يكي از بزرگ‌ترين قربانيان مين در جهان است و وجود ۲۰ ميليون مين و ده‌ها ميليون انواع گلوله‌هاي عمل نكرده، خود دليلي بر اين مدعاست. در ايران سالانه بيش از 150تا 200‌ نفر بر اثر انفجار مين كشته و يا مجروح مي‌شوند كه بيش از 80درصد آنها را غيرنظاميان تشكيل مي‌دهند.

بنا به تحقيق«انجمن حمايت از مصدومين مين ايران» استان‌هاي ايلام با مساحت يك‌ميليون و 700هزار هكتار، خوزستان با مساحت يك‌ميليون و 380هزار هكتار، استان كرمانشاه با مساحت 691هزار هكتار، آذربايجان‌غربي با مساحت 59هزار هكتار و كردستان با مساحتي به وسعت يك‌هزار و 480هكتار،‌ آلوده‌ترين نقاط آلوده به مين كشور هستند.‌ معمولا تعداد زيادي از كساني كه بر اثر انفجار جان خود را از دست مي‌دهند‌ كودكاني هستند كه درحال بازي روي مين مي‌روند. تنها توصيه و توضيحي كه هر بار پس از انفجار مين در اين مناطق توسط مسئولان آموزش و پرورش ارائه مي‌شود اين است كه به بچه‌ها ياد بدهيد كه نزديك مين‌ها نشوند.

كودكان كه قربانيان اصلي اين مين‌ها هستند سال‌ها پس از جنگ تحميلي به دنيا آمده‌اند؛ در مناطقي كه كسي هنوز نقشه مين‌هاي كار گذاشته شده آن را ندارد. هر چند رئيس مركز مين‌زدايي ارديبهشت امسال در دومين نشست همكاري مين‌زدايي بشردوستانه كشورهاي فارسي‌زبان گفت كه ايران با تكيه بر توانمندي‌هاي داخلي و تلاش دست‌اندركاران موفق شده بيش از 98درصد از اراضي آلوده خود را در سطح عمومي پاكسازي و بيش از 11ميليون مين را كشف و خنثي‌سازي‌ كند اما اين هرگز پايان ماجرا نبود.چه اينكه در همان نشست معاون مهندسي دفاعي و پدافند غيرعامل وزارت دفاع گفت: ايران يكي از بزرگ‌ترين قربانيان مين در جهان است و وجود 20ميليون مين و ده‌ها ميليون انواع گلوله‌هاي عمل نكرده، خود دليلي بر اين مدعاست.

کد خبر 289155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha