سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

محدثه واعظی‌پور: یادداشتی به بهانه اکران «نصف مال من، نصف مال تو».

1 - سینمای کودک و نوجوان از اواسط دهه 70 به بعد در زمینه تولید و نمایش با مشکلات مختلفی روبه‌رو شد، نتیجه این مسایل کاهش تولید فیلم‌های مربوط به کودکان و نوجوانان و کم‌فروغ شدن سینمای کودک بود. وحید نیکخواه آزاد، یکی از مهمترین و مؤثرترین چهره‌های سینمای کودک، پس از سال‌ها با ساخت «علی و دنی» کارگردانی را تجربه کرد. این روزها فیلم دوم نیکخواه آزاد که نسبت به «علی و دنی» جذاب‌تر است روی پرده رفته.

«نصف مال من، نصف مال تو» کوششی است برای آشتی دادن مخاطب سینمای کودک با این فیلم‌ها، ملودرامی خانوادگی با موضوع مرد دو زنه و مشکلاتش که در این سال‌ها از موضوع‌هایی بوده که در گیشه با استقبال روبه‌رو شده است. بچه‌ها هم البته در شکل‌گیری حوادث و اتفاق‌ها نقش مؤثری دارند و همپای بزرگ‌ترها حرکت می‌کنند.

2 - «نصف مال من، نصف مال تو» با فیلم‌هایی که در دهه60 برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته می‌شد تفاوت‌های زیادی دارد؛ حتی فیلم‌هایی که نام نیکخواه به عنوان تهیه‌کننده در تیتراژ آنها ثبت می‌شد. اما «نصف‌مال من، نصف مال تو» تصویری است از دنیایی که بچه‌های امروز در آن زندگی می‌کنند.

دنیایی خالی از تخیل و فانتزی و همراه با واقعیت‌هایی که خیلی زود توسط بچه‌ها درک می‌شود. کودک امروز با واقعیت‌های اطرافش به سرعت خو می‌گیرد. در «نصف مال من،نصف مال تو» دو دختر بچه خیلی راحت‌تر از مادرهایشان با مسئله ازدواج مجدد پدر کنار می‌آیند و در سکانس آخر، همراه پدر هستند!

3 -وحید نیکخواه پس از تجربه ناموفق « علی و دنی»، مسیر فیلمسازی‌اش را در «نصف مال من، نصف مال تو» تغییر داده، در این فیلم او با عوامل حرفه‌ای و بازیگرهای  شناخته شده همکاری کرده و از ابتدا به دنبال جذب مخاطب بوده، اما برخلاف تجربه «علی و دنی» مخاطب «نصف مال من، نصف مال تو» فقط کودکان نیستند.

 فیلم قرار است خانواده‌ها و کودکان را در کنار هم به سالن‌های سینما بیاورد، اتفاقی که در این سال‌ها نیفتاده و باعث شده مخاطب کودک و نوجوان از دیدن فیلم‌های مناسب با شرایط سنی، دنیای ذهنی و علایقش محروم بماند.

 نیکخواه، تلاش کرده در مسیری حرکت کند که هم برای مخاطب بزرگسال جذاب باشد، هم کودکان. فیلم در هیچ بخشی لحن جدی و تلخ نمی‌گیرد و البته به سمت فانتزی کودکانه هم پیش نمی‌رود. فیلمساز مراقب است تا هر دو طیف مخاطبانش را راضی نگه دارد.

4 - اگر فروش خوب فیلم مانند روزهای اول نمایش عمومی‌اش ادامه پیدا کند، نیکخواه توانسته به هدفی که داشته برسد. «نصف مال من... » در صورت موفقیت در گیشه می‌تواند جریانی تازه در سینمای کودک و نوجوان به وجود بیاورد که به احیای دوباره این سینما با توجه به شرایط و فضای جامعه و نیازهای کودک امروز کمک کند.

 شاید این فیلم بتواند طلسم بی‌ مهری مخاطبان واقعی این سینما را به آن بشکند و یکی از فعال‌ترین چهره‌های سینمای کودک، حرکتی تازه در این عرصه داشته باشد.

کد خبر 28912

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز