همشهری آنلاین: روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان روز سه شنبه 23 مرداد با ابراز رضایت از گفتگوهایشان اعلام کردند: دو ملت ایران و افغانستان همواره در کنار هم خواهند بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حامد کرزای در کنفرانس خبری مشترک با محمود احمدی‌نژاد، با اشاره به روابط خوب و نزدیک ایران و افغانستان به ویژه در 5 سال اخیر گفت: ملت افغانستان، همیشه از دولت و ملت برادر و همسایه خود، ایران به سبب کمک های بی شائبه و همیشگی سپاسگزار خواهد بود.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به امضای توافقنامه‌های جدید گفت: با امضای این توافقنامه ها روابط تهران و کابل عمیق تر و گام دیگری در جهت رفاه ملت افغانستان برداشته می شود.

آقای احمدی نژاد نیز در این کنفرانس خبری مشترک با اشاره به سابقه دیرینه دوستی و برادری دو ملت گفت: ملت ایران همچنان در کنار برادران و خواهران خود خواهد بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار صدای امریکا مبنی بر اعمال فشار دولت ایران برای بازگرداندن مهاجران افغانی به کشورشان گفت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون میزبان 2 و نیم میلیون افغان است که از سال ها پیش در صلح و صفا و در شرایط برخوردار از حقوق مساوی با برادران و خواهران ایرانی خود در کشورمان بدون مشکل زندگی کرده اند.

احمدی نژاد افزود: ما از کشورهای گوناگون افرادی داریم که به طور غیرمجاز و برخلاف میل دولت ها وارد سرزمین ما شده اند و هر کشوری برای برقراری نظم و انضباط، مقررات و قوانین خاص خود را اعمال می کند.

رئیس جمهوری ایران گفت: ما با برداران افغان خود روابط دوستانه و بدون مرزبندی داریم ولی معتقدیم باید رفت و آمدهای اتباع کشورها قانونمند و در چارچوب مقررات باشد.

آقای احمدی نژاد افزود: ما با همه قدرت و توان از روند سیاسی افغانستان برای برقراری امنیت و پیشرفت این کشور حمایت می کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار صدای امریکا مبنی بر اینکه در مناطق مرزی افغانستان با ایران برخی مین ها و سلاح های ساخت ایران کشف شده است که مورد استفاده مخالفان دولت افغانستان قرار می گیرد تصریح کرد: ایران کشور بزرگی است و من در زمینه صحت ادعای صدای امریکا شک دارم، اما موضع ما با توجه به اینکه طولانی ترین مرز را با افغانستان داریم، استقرار دولتی قدرتمند و پیشرفته در افغانستان است و افغانستان قدرتمند و پیشرفته بهترین دوست ایران است.

امضای 6 سند همکاری میان ایران  و افغانستان

از سویی دیگر در سفر دکتر "محمود احمدی‌نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران به افغانستان شش سند همکاری بین دو کشور امضا شد.

همکاری ایران در زمینه ظرفیت‌سازی وزارتخانه‌های افغانستان، همکاری در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی، همکاری در احداث جاده فراه، همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با تروریسم و همکاری‌های علمی - تحقیقاتی در بخش اکتشافات معدنی، تفاهم‌نامه‌هایی بود که از سوی مقامات دو کشور امضا شد.

سند تفاهم‌نامه جامع همکاری دو کشور نیز توسط احمدی نژاد و حامد کرزی به امضا رسید.

کد خبر 28909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز