همشهری آنلاین: نشست تخصصی مدیران راهداری، توسعه مدیریت منابع و ساخت و توسعه ادارات کل راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت یکپارچه شدن حمل و نقل کشور تاکید کرد و گفت: پایانه‌های مرزی اهمیت بسیاری دارند و لازم است لجستیک‌پارک‌هایی در این پایانه‌ها با هدف گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه احداث شود.

عباس آخوندی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی بعد از ظهر امروز ۱۳ اسفندماه در نشست تخصصی مدیران راهداری، توسعه مدیریت منابع و ساخت و توسعه ادارات کل راه و شهرسازی با ابراز خوشوقتی از حضور در جمع این گروه گفت: ماموریت بسیار مهمی بر عهده ماست که توسعه، نگهداری و ایمنی راه‌ها را برای هموطنان عزیزمان شامل می‌شود. قطعا یکی از ماموریت‌های بزرگ و مهم دولت‌ها توسعه ارتباطات است و بدون توسعه در این بخش اساسا مفاهیم عمران و آبادانی در مناطق مختلف بی‌معنی است بنابراین اهمیت این کار در وزارت راه و شهرسازی لازم به ذکر نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پر واضح است آبادانی کشورها نیاز به توسعه راه‌ها در بخش‌های زمینی، هوایی، ریلی و دریایی دارد، با اشاره به نزدیک شدن ایام نوروز اظهار کرد: ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن شهرسازی اتفاق و فرصت بسیار کم‌نظیری است که در اختیار ما قرار گرفته است. مطلع نیستم افرادی که موجب ترکیب این دو وزارتخانه شدند چقدر از نکات مثبت آن اطلاع داشتند اما من حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری را در کنار یکدیگر می‌بینم.

آخوندی افزود: از این رهگذر می‌توان به هر دو بخش دسترسی داشت. در واقع با رشد و توسعه شهرنشینی بخش عمده‌ای از حمل و نقل در شهرهای بزرگ انجام می‌شود. بنابراین حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری آنچنان قابل تفکیک نیستند.

وی با اشاره به اهمیت بحث یکپارچگی حمل و نقل ادامه داد: باید بیش از این پیش رفت تا در بحث‌های خدمات، نرخ مسیرها، نحوه دسترسی به جاده و وسیله نقلیه به یکپارچگی رسید. در بحث ایمنی می‌بینیم که حجم بالایی از حوادث رانندگی مربوط به ۳۰ کیلومتری ورودی شهرهاست. باید در بحث ایمنی نیز به یکپارچگی رسید. امروزه شاهدیم که بسیاری از کشورها به یکپارچگی دست یافته‌اند و مسافران با دریافت یک بلیت می‌تواند از امکاناتی مانند قطار و مترو بهره‌مند شوند و این مسئله نشان از یکپارچگی دارد.

برنامه‌ریزی مجدد پایانه‌های باری و مسافری لازمه رسیدن به یکپارچگی

ارتباط یکپارچه پایانه‌های حمل و نقل مسافری و باری و شبکه حمل و نقل درون شهری و برون شهری یکی دیگر از مسایلی بود که آخوندی در این نشست به آن اشاره و اظهار کرد: باید در این بحث‌ها نیز به یکپارچگی برسیم. در برخی از استان‌ها مشاهده می‌شود که توسعه شهری در یک سو و پایانه‌ها در سوی دیگری از شهر واقع شدند، به این ترتیب تردد از منطقه مسکونی به پایانه‌ها مسافرتی تمام عیار است. بنابراین نیاز به بحث جدی در برنامه‌ریزی مجدد پایانه‌های باری و مسافری داریم. زمان آن رسیده که تجدید نظری در این حوزه داشته باشیم زیرا در حالی که برخی از پایانه‌ها در مناطق درستی قرار گرفته‌اند تعداد دیگری از پایانه‌ها یا در جای صحیحی واقع نشدند یا نیاز به پایانه‌های مکمل دارند. این مسئله باید در دستور کار رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گیرد.

یکپارچگی وارد سیستم مدیریت حمل و نقل کشور شود

وی با اشاره به لزوم یکپارچگی در حمل و نقل جاده‌ای و ریلی اظهار کرد: بسیاری از مواقع حمل و نقل ریلی به نفع جاده است. روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در مسیر کرج و تهران رفت و آمد می‌کنند که این مسئله علاوه بر آنکه در بحث‌های سوخت و ترافیک اهمیت دارد در بحث راهداری نیز حائر اهمیت است. بنابراین ما نیاز به یکپارچگی میان شقوق مختلف حمل و نقل داریم، در یک کلام یکپارچگی باید در سیستم مدیریت حمل و نقل وارد شود.

آخوندی با بیان اینکه در حفظ و نگهداری راه‌ها، سرمایه بزرگی در اختیار ماست، گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید ارزیابی کیفی از ارزش راه‌ها ارایه دهد تا بدانیم که اگر امروز بخواهیم با قیمت جاری روز جاده‌های موجود را بسازیم به چه میزان سرمایه نیاز است. برآورد اولیه ارزش راه‌های کشور رقمی معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که نشان از حفظ و نگهداری راه‌ها با برنامه‌ریزی و نظام نگهداری دقیق دارد و این مسئله در سال جاری مورد توجه دولت و مجلس بوده است.

توسعه پایانه‌های مرزی کشور استراتژی جدید دولت

وی با بیان اینکه پایانه‌های مرزی بسیار پر اهمیت‌اند، اظهار کرد: دولت یازدهم با توجه به رویکرد رئیس جمهور و نظر ایشان مبنی بر اینکه باید با تمام کشورهای همسایه روابط حسنه داشته باشیم توسعه پایانه مرزی کشور به عنوان استراتژی در دستور کار دولت قرار دارد. اندیشه من این است که پایانه‌های مرزی را که در برخی مناطق همراه با بازارچه ‌های مرزی و مناطق ویژه تجاری هستند تبدیل به پارک لجستیک کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه لجستیک پارک‌ها شامل‌ بارهای خرد، بسته‌بندی، انبار داری و نگهداری بارهای فاسد شدنی هستند، گفت: باید مدیریت پارک‌های لجستیک در اختیار سازمانی دولتی قرار بگیرد و اجزای آن(مانند یخچال) به بخش خصوصی محول شود. با توجه به اهمیت این موضوع بهتر است سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای این کار برنامه جامعی تهیه کرده و آموزش‌های لازم را برای عوامل استانی در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین در مناطقی که بخش عمده بار کشاورزی و کالاهای فاسد شدنی است (مانند جیرفت و میناب) باید یک نوع پایانه بار تخصصی کالای کشاورزی داشته باشیم که این بحث نیاز به اندیشه دارد. امیدوارم سازمان مربوطه برنامه عملی و دستورالعمل اجرایی در این حوزه ارایه دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم در سال‌های آینده نسبت به سال جاری توجه بیشتری به این بحث شود، اظهار کرد: در سال گذشته معادل ۴.۵ میلیون تن آسفالت و در سال جاری معادل ۱۰ میلیون تن آسفالت برای حفظ و نگهداری راه‌ها در نظر گرفته شد. بر اساس مصوبه مجلس نیز در سال آینده ۲ میلیون تن قير برای بهسازی و روکش آسفالت راه‌ها در نظر گرفته شد که امیدواریم با افزایش چشمگیری این حوزه را به ۱۵ میلیون تن آسفالت برسانیم.

وی با بیان این‌که علاوه بر روکش آسفالت بحث تونل‌ها و پل‌ها بسیار حائز اهمیت است، توضیح داد: باید آسیب‌پذیری پل‌ها در برابر زلزله مورد بررسی قرار گیرد به این ترتیب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید در موضوع مقاوم سازی پل‌ها در زمان زلزله اندیشه‌ای کند. کشور ما زلزله خیز است پس توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است، علاوه بر این‌ها بحث مدیریت جاده‌ها بسیار اهمیت دارد. اتفاق خوبی که در سال گذشته رخ داد افزایش محورهای شریانی کشور بود که از ۲۵ هزار کیلومتر به 34 هزار کیلومتر افزایش یافت که باید دامنه برنامه نگهداری راه‌ها را گسترش داد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان راهداری و حمل و جاده‌ای در حفظ ایمنی، کنترل سرعت و مدیریت جاده‌ها برنامه بلند پروازانه‌ای دارد که قصد دارد حدود ۱۸۰۰ دوربین مديريت هوشمند به شریان‌های کشور اضافه کند این اقدام یکی از کارهای بزرگ در این حوزه است.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را برای تجهیز راهدارخانه‌های کشور به تصویب رسانده است، اظهار کرد: پس از مدت ها به سرمایه گذاری جدی در بخش راهدارخانه ها انجام نشده بود، این سرمایه‌گذاری توسط مجلس شورای اسلامی انجام شده است. امیدوارم تجهیز خوبی در این زمینه داشته باشیم و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را مورد توجه قرار دهیم. برای من بحث راهداری به مفهوم حفظ ایمنی جان مسافران و بحث حمل و نقل به مفهوم افزایش توسعه بسیار حائز اهمیت است.

آخوندی درباره سفرهای نوروزی نيز توضیح داد: می دانم بار سنگینی بر دوش راهداران کشور است زیرا زمانی که همه در کنار خانواده‌هایشان قرار دارند، از خانواده های خود دور هستند. این افراد همواره در تلاشند که راه‌ها را ایمن و باز نگه دارند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تقاضا دارم که این خدمت به بهترین نحو در اختیار مردم قرار گیرد، اظهار کرد: در سال جاری و سال آینده برای انجام هر چه بهتر این ماموریت آموزش‌های مختلف تدارک دیده شد. آموزش اصلی‌ترین بخشی است که باید به آن توجه شود زیرا آموزش‌ها بهره‌وری صنعت ملی را در کشور به همراه دارد.

وی درباره ازتقای حقوق راهداران توضیح داد: در سال ۹۳ اقدامات خوبی در جهت ارتقای سطح حقوق راهداران انجام شد، هر چند که دوستان استحقاق بیش از این دارند.

آخوندی با بیان این‌که بحث راهداری و مدیریت راه‌ها یکی از برنامه های محوری وزاتخانه است، گفت: در این جلسه شرکت کردم که با دیدن شما روحیه بگیرم. در پایان سال خوبی را برای راهداران و خانواده‌هایشان آرزو دارم.

آخونديدرباره سفرهای نوروزی توضیح داد: امروز جلسه‌ای با معاون راهداری، معاون راهسازی و معاونین نیروی انسانی همه استان‌های کشور در مبنی بر این‌که چگونه برای نگهداری راه‌ها برای سفرهای نوروزی آماده شویم، تشکیل شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که سفرهای نوروزی یکی از بزرگترین اتفاق‌هایی است که همه ساله در حوزه حمل و نقل رخ می‌دهد، گفت: ما باید راه‌ها را برای این کار آماده کنیم. خوشبختانه در سال جاری اتفاق‌های خوبی در حوزه راهداری رخ داد و چیزی حدود ۱۰ میلیون تن آسفالت برای بهسازی و روکش راه‌های کشور داشتیم و همچنین حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات جدید خریداری شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفت. خوشبختانه با هماهنگی دولت و مجلس شورای اسلامی برای سال ۹۴ وضعیت بهتری خواهیم داشت. برنامه‌ ما این است که چیزی حدود ۱۵میلیون تن آسفالت برای بهسازی و روکش آسفالت‌ها در این سال در نظر گرفته شود ﴿که حدود ۱۵ هزار کیلومتر را شامل می شود﴾.

وی افزود: خوشبختانه دیروز مجلس شورای اسلامی مبلغی معادل ۵۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز سازمان راهداری تصویب کرد بنابراین امیدواریم که بحث راهداری در وضعیت بهتری قرار گیرد.

آخوندی با بیان این‌که در تمام استان‌ها چیزی بیش از ۱۵ هزار نفر راهدار فعال هستند، گفت: در نوروز سال‌های گذشته در استان‌های سردسیر بارش برف و باران داشتیم و در جنوب نیز معمولا سیل و بارندگی‌های شدید داشتیم. همه دوستان آماده و تجهیز شدند تا انشاالله بتوانیم راه‌ها را برای سفرهای نوروزی باز نگه داریم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هماهنگی بسیار خوبی با پلیس انجام شده است. در حال حاضر چیزی حدود ۴۸۰ دوربین متمرکز را داریم که با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس در ارتباط هستند. لذا مردم از طریق این سامانه می‌توانند کلیه اطلاعات محورها را به صورت آنلاین دریافت کنند و حتی می‌توانند تصاویر دوربین‌ها را نیز داشته باشند. امیدواریم تمام اطلاعاتی که در سازمان راهدرای و حمل و نقل جاده‌ای تولید می‌شود مستقیما در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: در بحث کنترل سرعت ضمن آن‌که سازمان راهداری کنترل می‌کند و با توجه به این که تمامی دوربین‌ها با مرکز پلیس مرتبط شده است، قاعدتا افرادی که تخطی می‌کنند انتظار تشویق نداشته باشند زیرا حتما جریمه تخطی برایشان ارسال می‌شود. در این جا از همه مردم تقاضا می‌کنند که علاوه بر آن‌که از این ایام لذت می‌برند، سفر را برای دیگران تلخ نکرده و در واقع کنترل سرعت داشته باشند و با سرعت مطمئنه و با رعایت کلیه مقررات این سفر را انجام دهند.

آخوندی گفت: برای سفرهای نوروزی هماهنگی‌های لازم با مرکزی که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد می‌شود، صورت می‌گیرد. ما با این مرکز نیز هماهنگ هستیم و با صدا و سیما نیز هماهنگی کامل داریم تا اطلاعات به صورت پیوسته در اختیار مردم قرار گیرد. من پیشاپیش عید را خدمت همه مردم عزیز تبریک می‌گویم و امیدوارم عیدی خوب و سرشار ازامید و شادی داشته باشیم و مردم بتوانند از سفرهایشان لذت ببرند و سفرهای لذت‌بخشی داشته باشند.

وی درباره افزایش قیمت مسکن در سال ۹۴ اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان مسکن در سال آینده اتفاق قیمتی خاصی در حوزه مسکن رخ نمی‌دهد. پیش‌بینی من نیز این است که اتفاق بزرگی در بازار رخ نمی‌دهد.

آخوندی درباره مواجهه با تخلف‌های احتمالی از سوی شرکت‌های هواپیمایی درباره افزایش نرخ بلیت‌های نوروزی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری بر کلیه آژانس‌ها نظارت دارد، به این ترتیب اگر تخلفی صورت گیرد برخورد می‌شود. به این سبب هرکسی در مواجهه با تخلف حتما اطلاع دهد. به این ترتیب بلافاصله رسیدگی ‌شده و با متخلفین برخورد خواهد شد.

کد خبر 288993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha