چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

فرخنده ملکی‌فر: سهمیه‌بندی بنزین، سبک استفاده از ماشین را متفاوت کرده. اما چه کسی همه نکات صرفه جویی را می‌داند؟

بالا بروی، پایین‌ بیایی، همین است. باید با همین سهمیه‌ بنزینی که داریم بسازیم. همین مقدار را اگر درست مصرف کنیم، می‌توانیم یک باک همیشه پر داشته باشیم. خیلی کارها هستند که نه وقت زیادی می‌برند، نه خرج زیادی دارند ولی می‌توانند مصرف بنزین را کمتر کنند.

شیوه رانندگی، رسیدگی به موتور و لاستیک‌ها، یا قبل از همه‌ اینها، انتخاب خودروی مناسب، تاثیر زیادی روی سوزاندن بنزین دارند، خیلی بیشتر از چیزی که ممکن است فکرش را بکنید. این نکات را رعایت کنید و ببینید با همان چند لیتر در روز، چه کارهایی که می‌توانید بکنید.

کور کردن  اشتها

موتور ماشین اگر تنظیم نباشد، مثل یک بچه شکمو بنزین می‌خورد و دود می‌دهد بیرون؛ اصولا هر قسمتی از ماشین که اوضاعش روبراه نباشد، باعث می‌شود مصرف بنزین ماشین بالا برود.

 موتور را تنظیم نگه دارید. تنظیم کردن موتور به طور متوسط، 1/4درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند. مقدار صرفه‌جویی به مشکل ماشین بستگی دارد و اینکه چقدر خوب تعمیر شود. این صرفه‌جویی ممکن است تا 20درصد هم برسد.

  فیلترهای هوا را به موقع تعویض کنید. تعویض فیلترهای هوا می‌تواند تا 10درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند. به سلامت موتور هم کمک می‌کند. در مورد فیلتر سوخت  هم همین‌ نکته‌ها وجود دارد.

 حواستان به تعویض روغن موتور باشد. روغن موتور نامناسب و کهنه، علاوه بر اینکه قطعات موتور را زودتر فرسوده می‌کند، مصرف سوخت را هم بالا می‌برد. روغن موتور را از روی دستورعمل کارخانه سازنده انتخاب کنید.

اگر درجه روغن موتور با ماشین شما هماهنگ نباشد، اصطکاک درونی موتور بالا می‌رود. با این‌کار، یکی دو درصد مصرف سوخت بالا می‌رود.

 استفاده‌ از لاستیک رادیال در شهر 3 تا 5درصد و در بزرگراه 7درصد در مصرف صرفه‌جویی می‌کند. وقتی هم لاستیک بعد از 20 دقیقه حرکت گرم ‌شود، تا 10درصد مصرف پایین می‌آید.

 در باک را حتما بگذارید. سوراخ هم نباشد.

 باد تایرها را تنظیم نگه دارید. تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها می‌تواند مصرف سوخت را تا 3درصد افزایش دهد. تایرهایی که بادشان تنظیم باشد، مطمئن‌تر و بادوام‌ترند. هر 2هفته، باد 4 چرخ را نگاه کنید.

 اگر توانستید ماشین را دوگانه‌سوز کنید.

چرا بنزین تموم شد؟

آن آقای مهندس را یادتان هست که راننده‌ محترم تاکسی را نصیحت می‌کرد و راننده‌ تاکسی حرف‌گوش‌نکن آخرش می‌گفت «مهندس، چرا بنزین تموم شد؟». برای اینکه بنزین شما هم مثل آن بنده خدا «حروم» نشود، موقع رانندگی کمی به باکتان فکر کنید و این توصیه‌ها را به گوش بگیرید.

 برای گرم کردن موتور در زمستان‌، یک دقیقه کافی است. بعدش می توانید حرکت کنید.
 بعد از گرم شدن ماشین، مطمئن باشید که ساسات به طور اتوماتیک از کار افتاده است.

ساسات‌ها معمولا گیر می‌کنند و باعث می‌شوند مخلوط سوخت و هوای نامناسبی تشکیل شود.

 رانندگی تهاجمی (شتاب گرفتن و ترمزهای سریع) سوخت را هدر می‌دهد. با شتاب مناسب موقع رانندگی در بزرگراه می‌توانید تا 33درصد و در شهر تا 5درصد از مصرف بی‌مورد بنزین کم کنید. هرچه شتاب سرعت گرفتن‌تان یکنواخت‌تر باشد، بنزین کمتری می‌سوزانید.

راه افتادن‌های پرشی، 50درصد سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

پدال را بیشتر از یک‌چهارم تمام پدال، فشار ندهید. این کار باعث می‌شود کاربراتور همیشه در حالت بهینه کار کند. 

  با اینکه تابلوهای «حداکثر سرعت» خیلی جاها به نظر شما چیزهای بی‌مصرفی می‌آیند اما رعایت کردن دستوراتشان، برای باک ماشین سبب خیر است.

 بار اضافی توی ماشین نگه ندارید. زنجیر چرخ توی تابستان به چه کارتان می‌آید؟ زاپاس را بگذارید بماند ولی گالن 20لیتری آب چقدر به کارتان می‌آید؟ هر 45کیلو بار اضافه، تا 2درصد به مصرف سوخت اضافه می‌کند.

 کولر ماشین را روی حالت recirculation بگذارید تا همان هوای داخل ماشین را که قبلا سرد شده است به داخل بدمد. لازم نیست برای اینکه ماشین خنک باشد، کولر دائما روی بیشترین درجه بماند. گاهی خاموش‌اش کنید و از درجه‌های پایین‌تر استفاده کنید.

اگر هم فکر می‌کنید رانندگی با پنجره‌ باز به‌صرفه‌تر است، سخت در اشتباهید! با نیروی مقاومت هوایی که جلو و اطراف بدنه ماشین ایجاد می‌کنید ، 10 درصد مصرف سوخت را بالا می برید. 

 اکثر مدل‌ها در سرعت‌های 60 به بالا به خاطر مقاومت بالای هوا، سوخت بیشتری مصرف می‌کنند.  در مورد اکثر خودروهای ایرانی، سرعت متناسب با مصرف بهینه سوخت در خیابان‌ها، 80  و در اتوبان‌ها، 100کیلومتر در ساعت است.

 برای عوض کردن دنده ماشین، صبر نکنید که به اصطلاح «دور موتور پر شود» تا به دنده بالاتر بروید.  البته استفاده از دنده 4 برای سرعت 40کیلومتر در ساعت منطقی نیست.

 درجا گاز ندهید، مخصوصا درست قبل از خاموش کردن ماشین. این کار سوخت را بیخودی هدر می‌دهد و باعث می‌شود روغن از روی دیواره‌های سیلندر شسته شده و باعث پایین آمدن فشار روغن شود.

  بنزین را در سردترین‌ ساعت‌های روز بزنید؛ صبح زود یا آخر شب. در این زمان‌ها چگالی بنزین از همیشه بیشتر است و این‌طوری بنزین بیشتری می‌زنید.

  گاز اضافه ندهید. حرکت با سرعت‌های بالا در دنده‌های پایین، 45درصد بیشتر سوخت می‌سوزاند.

باکی برای چند نفر
وقتی اوضاع بنزین همچین روبراه نباشد، یکی از بهترین راه‌های رسیدن به کارهای روزمره هماهنگ کردن برنامه‌های روزانه با فامیل و در وهمسایه است.

 سفرها را یکی کنید. به جای چند سفر که هر بار با موتور سرد شروع می‌کنید، می‌توانید یک سفر یا چند سفر دیگر داشته باشید که با موتور گرم شروع می‌شوند. با این کار استهلاک ماشین هم کمتر می‌شود. در یک هفته خودتان را چند بار توی یک مغازه می‌بینید؟

اگر مبتلا به فراموشی هستید، یک ورق که روی در یخچال می‌چسبانید، راه‌حل این مشکل است. هر وقت چیزی یادتان آمد، روی همان برگه بنویسید. سعی کنید همه‌ خریدها را یکجا انجام دهید.

 با همسایه‌ها رفیق شوید و گاهی اوقات شریکی ماشین‌سواری کنید؛ مثلا وقتی می‌خواهید به میدان میوه و تره بار بروید یا کوچولوها را به مهد کودک برسانید.

 برای بلال خوردن لازم نیست حتما تا کنار دریا بروید. خیلی از تفریح‌ها را می‌شود جایی همین اطراف شهر سر و ته‌شان را هم آورد. 

 توی زمستان برف‌ و یخ‌های روی ماشین را با یک کتری آب جوش پاک کنید تا مقاومت هوا سرعت شما را کم نکند.

کمی آهسته‌تر
به محض سبز شدن چراغ راهنمایی همه بوق می‌زنند و انتظار دارند در عرض چند ثانیه راه باز شود و با همان دنده یک یا 2 سرعتشان را برسانند به 60کیلومتر در ساعت اما نمی‌شود؛ این گاز، کلاچ و ترمز است که مثل کلیدهای پیانو بالا و پایین می‌روند و اگزوز زوزه می‌کشد و موتور برای هیچ و پوچ بنزین می‌سوزاند.

برای خیلی‌ها ماشین خانه دوم است؛ چیزی شبیه گوشی تلفن همراه یا لپ‌تاپ؛ با این تفاوت که برای استفاده از 2 مورد آخر، خیلی‌ها دست به عصاتر عمل می‌کنند، چرا؟ چون اگر از اینها بی‌هوا استفاده کنی، سریع دست‌ات را توی پوست گردو می‌گذارند و خاموش می‌شوند. اما تا حالا کمتر دیده‌ایم کسی به خاطر تمام شدن بنزین کنار خیابان مانده باشد.

فراوانی نعمتی است که اگر جنبه‌اش را نداشته باشیم، تبدیل به ضرر می‌شود. بنزین ارزان و فراوان آن‌قدر به‌مان ساخته بود که هیچ‌وقت نمی‌خواستیم یا نمی‌توانستیم اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آن را بپذیریم.

شهر می‌برید یا بیابان


خودروهای کلاس کوچک و با حجم موتور پایین، سوخت کمتری مصرف می‌کنند. از طرف دیگر، در خودروهای دو دیفرانسیل یا در کلاس خودروهای بزرگ که دارای حجم موتور بیشتری هستند، بنزین بیشتری مصرف می‌شود.

خودروهای کوچک برای محیط‌های درون‌شهری و خودروهای بزرگ‌تر برای مسافرت‌ها و ترددهای بین‌شهری مناسبند.

استفاده از خودروهای مجهز به گیربکس 5دنده هم باعث کاهش مصرف سوخت در بزرگراه‌ها می‌شود.عددهای این جدول برای مصرف در شهر است.

کد خبر 28891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز