شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با انتقاد دوباره از نحوه مدیریت علی‌اصغر فانی در وزارت آموزش و پرورش، یک‌بار دیگر توجه رسانه‌ها و مردم را به این پرونده جلب کرد.

استیضاح فانی، شاید وقتی دیگر!

درحالي‌كه پيش از اين بارها نمايندگان موافق استيضاح وزير آموزش و پرورش رعايت برخي مصالح و مخالفت هيأت رئيسه را تنها دلايل به‌تعويق‌افتادن اين ماجرا توصيف كرده بودند، اين بار هم سيدحسين نقوي حسيني، تلويحا هيأت رئيسه را مانع اين اتفاق دانست و گفت: 60نماينده استيضاح را امضا كرده‌اند و مطمئن هستيم اگر هيأت رئيسه اجازه دهد به 180امضا خواهد رسيد. اميدواريم هيأت رئيسه را قانع كنيم تا اعلام وصول شود.

مدتي قبل اعلام شده بود علي لاريجاني، رئيس مجلس در گفت‌وگو با امضا‌كنندگان استيضاح از آنها خواسته قبل از اعلام وصول اين استيضاح جلسه‌اي را با فاني داشته باشند تا شايد از صحبت‌هاي وي قانع شوند. اما ظاهرا جلسه نمايندگان با وزير آموزش و پرورش چندان هم نتيجه‌بخش نبود‌كه دوباره موضوع استيضاح وزير تقديم هيأت رئيسه مجلس شد‌. اين بار 60نماينده برگه استيضاح وزير را امضا و 17محور را به‌عنوان دلايل استيضاح وزير عنوان كردند. حالا اما رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس با تأكيد بر اداره نامناسب اين وزارتخانه به خبرگزاري فارس گفته است: ‌مشكل آموزش و پرورش درون خودش است، سال92 فراكسيون فرهنگيان پاي بودجه آموزش و پرورش ايستاد و بودجه را از 16هزار ميليارد تومان به نزديك 22هزار ميليارد تومان رساند و سال93 نسبت به سال92 قريب 30درصد اعتبار آموزش و پرورش افزايش پيدا كرد. بنده براي اعتبار آموزش و پرورش در سال94 جوابگوي همكاران خود در مجلس نيستم؛ آنها مي‌گويند 30درصد افزايش بودجه داشته‌ايم حالا حق‌التدريس معلمان را نداده‌ايد، مي‌گويند 19ميليون دانش‌آموز با 800هزار معلم داشتيد و حالا 13ميليون دانش‌آموز و يك‌ميليون و 80هزار معلم، حال چه حساب و كتابي در آموزش و پرورش وجود دارد. مشكل، مديريت آموزش و پرورش و سيستم وزارتخانه است. اعتبارات كجا مي‌رود و گير كار كجاست؟ بايد نشست فني بگذاريم تا ببينيم كجاي كار مشكل داريم.

  • مخالفان استيضاح

استيضاح وزير آموزش و پرورش البته مخالفاني هم دارد. قاسم احمدي، نماينده مردم مازندران با اشاره به اين نكته كه موافق استيضاح وزير آموزش و پرورش نيست، به همشهري گفت: با اين اوضاع نامناسب اقتصادي خيلي منصفانه نيست كه تمام بار آموزش و پرورش را به دوش يك نفر بيندازيم. خيلي از كارها نياز به بودجه دارد و بايد در حوزه برنامه‌ريزي دولت به آن توجه بيشتري شود. آموزش و پرورش 4هزار و 300ميلياردتومان بدهي دارد و در عين حال بدهي فرهنگيان بايد پرداخت شود. در نشست با نوبخت هم به اين موضوع اشاره كرديم اما به جاي اينكه تمام تقصيرها را به گردن وزير بيندازيم بايد فرصت دهيم تا وزير با همكاري دولت و تعامل با مجلس مشكلات را به مرور رفع و رجوع كند.

عطاءالله سلطاني صبور، نماينده مردم همدان هم با تأكيد بر اينكه با عوض شدن وزير مشكل آموزش و پرورش حل نمي‌شود و دولت بايد تلاش كند تا مشكلات اين وزارتخانه را حل كند، به همشهري گفت: استيضاح‌كنندگان فعلا دستشان به وزير مي‌رسد.‌ ما از دولت ناراحت هستيم اما از وزير هم مطالبه داريم. آقاي فاني بايد مطالبه آموزش و پرورش را از دولت داشته باشد و اين نقطه ضعف هم به وزير‌ بر مي‌گردد.

سلطاني با تأكيد بر اينكه علي اصغر فاني وزيري متخصص و تواناست كه به‌دنبال رفع مشكلات است، افزود:‌بايد دولت و ساير وزارتخانه‌ها نيز كمك كنند تا مشكلات آموزش و پرورش حل شود. جاي تأسف است كه اهميت دولت فقط بحث سلامت است و آموزش و پرورش در اين ميان مغفول مانده است اين در حالي است كه اولويت اول بايد سيستم آموزشي باشد تا بقيه مسائل هم حل شود. اما اين بي‌توجهي به اين دليل است كه مسائل فرهنگي زودبازده نيست و به چشم نمي‌آيد.

  • سال سرنوشت

در آخرين روزهاي سال، نمايندگان مجلس سخت سرگرم بررسي لايحه بودجه هستند. با اتمام اين بررسي نمايندگان به تعطيلات يك‌هفته‌اي و مصوبه آنها به شوراي نگهبان مي‌رود. پس از آن چند روز باقيمانده سال در مجلس نيز احتمالا صرف رفع ايرادهاي شوراي نگهبان به لايحه بودجه خواهد شد. بنابراين استيضاح وزير آموزش و پرورش شايد بماند براي وقتي ديگر. خرداد 94 و پايان سال تحصيلي آينده، اين توجيه كه تغيير وزير به روند آموزشي ضربه مي‌زند هم كمرنگ‌تر خواهد شد. سال آينده سال سرنوشت‌سازي‌ براي وزارت آموزش و پرورش خواهد بود و علي اصغر فاني فرصت زيادي براي تغيير تعداد زيادي از نمايندگاني كه مخالفش هستند، ندارد.

  • دلايل موافقان استيضاح

نمايندگان موافق استيضاح علي‌اصغر فاني انتقاد‌هاي جدي‌اي به او دارند.انتصاب مديران سياسي و ناكارآمد در آموزش و پرورش، اجرا نكردن قانون استخدام مربيان پيش‌‌دبستاني و مربيان نهضت سوادآموزي، برگشت به‌كار نيروهاي بازنشسته، توجه‌نكردن به بيمه‌هاي درمان و تكميلي فرهنگيان، توجه نكردن به حوزه تربيتي دانش‌آموزان، سوء‌مديريت در حوزه‌هاي مختلف آموزش و پرورش و محقق نشدن مطالبات فرهنگيان مهم‌ترين محور‌هاي مورد انتقاد اين افراد هستند.

کد خبر 288445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha