دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

علی اصغر محمدی: صندوق حمایت از پژوهشگران 50 تا 60 درصد هزینه ثبت اختراع پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور را می‌پردازد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران با اعلام این مطلب به همشهری گفت: برای ثبت نوآوری و اختراع در سطح جهانی باید مدارک علمی جامع و کامل باشد که در این زمینه صندوق با همکاری استادان صاحب نظر در حقوق مالکیت معنوی، خدمات لازم را به استادان و پژوهشگران ارائه می‌کند.

محمد فرهادی افزود: تا کنون 8 درخواست برای ثبت بین‌المللی به صندوق حمایت از پژوهشگران رسیده است که با حمایت صندوق همه آنها به نام پژوهشگران ایرانی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به رشد تولید علم در ایران و تلاش پژوهشگران کشورمان برای انتشار یافته‌های تحقیقاتی خود به صورت مقاله در مجلات علمی در چند سال اخیر اظهار داشت: متاسفانه به دلیل بی‌تجربگی و ثبت نشدن نتایج  یافته‌های علمی در این مقالات که نتیجه پژوهش‌های کاربردی است، سایر کشورها بیش از ما بهره‌برداری می‌کنند.

 رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران تصریح کرد: برای بهره‌گیری هر چه بیشتر کشورمان از نتایج یافته‌های تحقیقاتی، پژوهشگران ایرانی باید قبل از چاپ مقالات و افشای اطلاعات آنها گام‌هایی برای ثبت اختراعات و یافته‌های پژوهشگران و محققان ایرانی برداشته شود.

 وی هدف از تاسیس این صندوق را ارائه کمک و خدمات حمایتی مادی و معنوی به پژوهشگران حقیقی و حقوقی اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی دانست و گفت:‌ کمک به اجرای طرح‌های تحقیقاتی، تجاری‌سازی نتایج پژوهشی محققان،‌ کمک به ثبت اختراعات پژوهشگران در داخل و خارج از کشور، ثبت ایده‌ها و طرح‌ها، کمک در به ثمر رساندن نوآوری‌ها و خلاقیت‌های منجر به تولید و حمایت از ایجاد و توسعه زیر ساخت‌های پژوهشی از وظایف این صندوق است. فرهادی ادامه داد:‌ سه سال از فعالیت علمی این مرکز می‌گذرد و در این مدت یک هزار و 31 پروژه تحقیقاتی به صندوق ارسال شده که از این تعداد 300 پروژه تصویب و اجرا شده است و از این 300 پروژه، 33 طرح به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به تعیین اولویت‌های پژوهشی این صندوق گفت: 70 اولویت توسط 100 پژوهشگر برجسته‌ علمی کشور تعیین شد که از بین این اولویت‌ها 14 اولویت نهایی در  رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی و هنر، علوم پزشکی و دامپزشکی، ‌علوم و علوم زیستی، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و میان رشته‌ای مطابق با نیازهای کشور مشخص  و به سازمان مدیریت کشور معرفی شدند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران افزود: 9 کرسی پژوهشی تاکنون در این صندوق راه‌اندازی شده است و تا پایان امسال 40 کرسی پژوهشی دیگر نیز ایجاد می‌شود و 9/1 میلیارد تومان اعتبار برای این کرسی‌ها پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های تحقیقاتی در صندوق حمایت از پژوهشگران به دو صورت سفارش پروژه توسط صندوق و ارائه توسط پژوهشگر تعریف می‌شود اظهار داشت: در حال حاضر سفارش پروژه توسط صندوق براساس نیازها و اولویت‌های پژوهشی کشور در دستور کار است.

فرهادی گفت: طرح‌های مورد حمایت صندوق در شش گروه پزشکی و دامپزشکی، مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم زیستی و علوم پایه، علوم انسانی و هنر و علوم بین رشته‌ای و میان گروهی تقسیم می‌شود که هر گروه 15 تا 20 درصد اعتبارات صندوق را که حدود چهار میلیارد تومان در سال است، دریافت کرده و از طرح‌های اتمام یافته، 70 مقاله علمی در نشریات علمی معتبر نمایه شده در ISI چاپ شده‌اند.

وی در ادامه از ایجاد بانک ایده‌های پژوهشی خبر داد و گفت: این بانک با توجه به اهمیتی که صندوق حمایت از پژوهشگران برای تولیدات فکری نخبگان قایل است، ایجاد می‌شود و ایده‌های ثبت شده برای طی پروسه تا مرحله تولید محصول و خدمات به مراکز رشد منتقل می‌شوند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران، گسترش و توسعه تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، گسترش ثبت اختراعات پژوهشگران، اولویت دادن در حمایت از طرح‌های تحقیقات گروهی، گسترش حمایت از طرح‌های علوم انسانی، همکاری با مراکز علمی با اولویت کشورهای اسلامی، تاسیس خبرگزاری علمی، نشر یافته‌های پژوهشی کشور و ایجاد بانک جامع طرح‌های علمی کشور، ‌ارائه الگوی موفق از نحوه انجام پژوهش و راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی با مجریان طرح‌ها را از برنامه‌های آتی صندوق برشمرد.

 وی با اشاره به فعالیت صندوق در زمینه تقویت شبکه زیرساخت‌های پژوهشی اظهار کرد: در حال حاضر حدود 80 درصد کل اعتبارات صندوق صرف تحقیقات و بررسی امکانات مورد نیاز پژوهشگاه‌ها می‌شود.

فرهادی در پایان با اشاره به همکاری با بیش از 100 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی اظهار کرد: روند رشد پروژه‌ها به بیش از 100 درصد رسیده که هشداری برای افزایش بودجه و اعتبارات صندوق است.

وی افزود: پژوهشگران برای استفاده از تسهیلات مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران می‌توانند به سایت اینترنتی www.insf.org مراجعه کنند.

کد خبر 28828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز