همشهری آنلاین: محققان دانشگاه کوئین‌مری لندن برای نخستین‌بار توانسته‌اند سلول‌های خورشیدی تولید‌کننده برق را با مواد شیمیایی موجود در پوسته میگو و سایر سخت‌پوستان تولید کنند.

ساخت سلول‌های خورشیدی از پوسته میگو

به گزارش ایسنا، ماده کیتین و کیتوسان موجود در پوسته میگوها به مقادیر زیاد در طبیعت وجود داشته و تولید آن‌ها به‌طور چشمگیری ارزان‌تر از فلزات گران‌بها مانند روتنیوم است که در حال حاضر برای تولید سلول‌های خورشیدی نانوساختار مورد استفاده است.

در حال حاضر بهره‌وری سلول‌های خورشیدی ساخته شده از این مواد مبتنی بر زیست‌توده بسیار پائین است، اما در صورت ارتقای آن‌ها، می‌توانند در همه چیز از شارژرهای پوشیدنی برای تبلت‌ها و گوشی همراه گرفته تا غشاهای نیمه‌شفاف روی پنجره‌ها به کار گرفته شوند.

محققان دانشکده مهندسی و علوم مواد دانشگاه کوئین‌مری از فرآیندی موسوم به کربنی کردن گرم‌آبی برای تولید نقاط کوانتومی کربن (CQDs) از مواد شیمیایی ارزان و فراوان موجود در پوسته سخت‌پوستان استفاده کردند. آن‌ها نانومیله‌های استاندارد اکسید مس را با CQDs برای تولید سلول‌های خورشیدی پوشش دادند.

به گفته محققان، از این روش جدید می‌توان برای تولید سریع و آسان سلول‌های خورشیدی از مواد در دسترس و سازگار با محیط زیست استفاده کرد.

کد خبر 288010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha