همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی به دولت اجازه دادند تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت معاف کنند.

مهر نوشت: در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با تصویب بندی به دولت اجازه دادند تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کنند.

تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می شود.

میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه به شرح زیر است:

مدرک تحصیلی زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان، فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون تومان، پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان.

بر اساس تبصره این بند مقرر شد، به ازای هر سال غیبت مازاد در هشت سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از ۶ ماه، یکسال محسوب شود.

همچنین طبق تبصره دیگر این بند، برای مشمولان متاهل ۵ درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند ۵ درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می شود.

در جریان بررسی این بند، اخطارهای متعددی از سوی نمایندگان مطرح شد.

حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده و نادر قاضی‌پور معتقد بودند که این بند مغایر با اصل ۳ قانون اساسی مبنی بر رفع تبعیض و ایجاد امکانات عادلانه است.

رسایی معتقد بود که این بند بزنگاه مجلس است که مجلس باید برای جلوگیری از بدبینی افکار عمومی درست رفتار کند.

کوچک‌زاده نیز گفت: ما مخالف حل مشکل ۲ میلیون نفر مشمولان غایب نیستیم، اما با این قانون و جریمه ها مشکل بیشتر از ۱۵۰ هزار نفر از مشمولان غایب حل نخواهد شد.

پیشنهادات متعددی برای حذف کل این بند مطرح شد، اما طلایی‌نیک، معاون پارلمانی وزارت دفاع مخالف حذف این بند بود و گفت ما اولین کشور از نظر بنیه دفاعی در منطقه هستیم، اما از نظر بودجه دفاعی در رتبه هشتم قرار داریم.

وی با تاکید بر لزوم جبران کسری بودجه وزارت دفاع اظهار داشت: می توان از این بودجه برای کمک به رفع مشکلات معیشتی سربازان مشمول استفاده کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطارها معتقد بود، این بند به معنای خرید سربازی نیست بلکه به معنای جریمه مشمولان غایب است و مانند جریمه مالیاتی که بر اساس بهره‌مندی افراد متفاوت است، جریمه مشمولان غایب نیز بر اساس بهره‌مندی افراد متفاوت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: این بند، احسان کشور به مشمولان غایب است.

در پایان، علی‌رغم پیشنهادات متعدد برای حذف یا اصلاح، این بند به صورت کامل به تصویب رسید.

کد خبر 287961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha