یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

شایعه وجود ابولا در ایران آنقدر کارساز بود که چندبار پس از تکذیب‌های رسمی مسئولان مختلف، روز گذشته یک‌بار دیگر وزیر بهداشت هم آن را تکذیب کرد.

دكتر هاشمي كه تا‌كنون بارها از مردم خواسته بود گوش‌شان را در اين زمينه فقط به وزارت بهداشت بدهند و خبرهاي بي‌اساس را جدي نگيرند، اين بار هم مشاهده بيماران مبتلا به ابولا را تكذيب كرد.او البته اين بار در كنار دروغ بودن رسانه‌ها از شيطنت يكي از همكارانش هم خبر داد و گفت: «اين خبر دروغ بود. انتشار چنين خبري شيطنت فضاي مجازي براي ترساندن مردم بوده است. اين اخبار هيچ‌گاه تمام نمي‌شوند و همچنان ادامه دارند و شايد هم بيشتر شوند.»

اما شايعه اين خبر از كجا شكل گرفت؟ انتشار اخباري در شبكه‌هاي موبايلي و برخي سايت‌هاي اينترنتي در كنار نقل‌قول‌ يكي از مسئولان بيمارستاني در تهران و دست‌به‌دست شدن اين خبر‌ها كه به مرگ چند نفر در كشور اشاره داشت، باعث شد شايعه وجود ابولا در ايران مطرح شود. وزير بهداشت هم با تأييد مرگ چند نفر در روزهاي اخير در كشور توضيح داد:«عده‌اي فوت شده‌اند و عده‌اي كه مدنظر بودند پرونده‌هايشان بررسي شده و تيم لازم مستقر شده است، فوت اين افراد به‌دليل آنفلوآنزا و برخي بيماري‌هاي زمينه‌اي بوده كه داشته‌اند.مرگ‌ومير بر اثر آنفلوآنزا در همه جاي دنيا وجود دارد به‌طوري كه حتي در عراق ظرف يك‌ماه گذشته 19نفر فوت شدند اما در كشور ما متأسفانه سيستم ثبت وجود ندارد‌ و ‌مورد خاصي كه در تبريز به آن پرداخته شد شيطنت يكي از همكاران ما بود كه رسانه‌ها به آن پرداختند.» اما معاون مركز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت در اعلام جزئيات بيشتر اين خبر به خبرگزاري فارس چنين توضيح داد: هيچ موردي از ابتلا به ابولا در ايران نداشته و نداريم و شايعه اين بيماري قوياً رد مي‌شود اما شيوع آنفلوآنزاي فصلي مانند هر سال وجود دارد و طبق روال چند هزار مبتلا و تعدادي نيز فوتي دارد.

محمود نبوي هم ‌ نقش شبكه‌هاي اجتماعي را در اين ميان موثر دانست و گفت: متأسفانه شايعات در بين مردم و در شبكه‌هاي اجتماعي در مورد بيماري ابولا هنوز وجود دارد درحالي‌كه حتي چند‌ماه پيش هم كه موج اين بيماري در برخي كشورهاي آفريقايي مانند ليبريا، گينه و سيرالئون وجود داشت، موردي از اين بيماري در كشور و منطقه ما نبود، چه برسد به الان كه موج اين بيماري در آفريقا هم در حال فروكش است. او همچنين اصل ماجراي شايعه مشاهده بيمار مبتلا به ابولا را چنين توضيح داد: چند روز پيش نيز يك بيمار بيهوش را به بيمارستان شهداي تجريش ‌آوردند و شايعه كردند كه ابولا دارد درحالي‌كه هيچ‌يك از نشانه‌هاي ابولا را نداشت اما چون بيهوش بود به ICU منتقل شد، فرداي آن روز كه به هوش آمد، معلوم شد كه اين بيمار سابقه صرع دارد و دچار حمله صرع شده است اما چون حدود 6‌ماه حمله‌اي نداشته است، داروهاي او را قطع كرده بودند كه ما به خانواده او اعتراض كرديم كه چرا سابقه بيماري او را اعلام نكردند. درحالي‌كه اين بيمار حتي مشكوك به ابولا هم نبود و ارزش آزمايش و تست ابولا را هم نداشت اما سايت‌ها شايعه‌سازي‌ كردند.

کد خبر 287873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha