مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

سمیه شرافتی: تحقیقات یک دهه اخیر، نشان داده است که دختران غربی الگوی رفتاری خود را از زنانی که در رسانه‌ها هستند، می‌گیرند.

روزنامه تایمز، در یکی از شماره‌های هفته گذشته خود، گزارشی منتشر کرد که در آن به پیامدهای کم‌رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی بر سلامت و هوش دختران جوان پرداخته شده بود. طبق این گزارش، تحقیقات جدید، نشان می‌دهد چنین رفتارهایی، در طولانی مدت، به سلامت روانی و جسمی زنان جوان آسیب می‌زند.

 در این گزارش آمده است: گریس، دختر پانزده ساله‌ای‌ که صفحه‌ای ‌ویژه خود در یک سایت اینترنتی دارد  می‌گوید: پدر و مادرم از زندگی آنلاین من هیچ آگاهی ندارند، وگرنه دیدگاهشان نسبت به من که می‌گویند لباسهایت خیلی سنتی است، عوض می‌شود.

 این در حالی است که قوانین، استفاده از این‌گونه سایت‌ها را برای افراد بالای چهارده سال مجاز می‌داند، حال آن که شمار زیادی، نگران سوءاستفاده افرادی در این محدوده سنی، از این امکانات هستند.

همچنین برخی ایالات به دنبال تصویب قوانینی هستند که رضایتنامه والدین را برای ثبت نام نوجوانان در این سایت‌ها اجباری کند. این در حالی است که چندی پیش، سایت «مای اسپیس»، آماری از 29 هزار عضو این سایت ـ که مجرم جنسی سابقه‌دار هستندـ را منتشر و عضویت آنها را لغو کرد.

تحقیقات یک دهه اخیر، نشان داده است که دختران غربی الگوی رفتاری خود را از زنانی که در رسانه‌ها هستند، می‌گیرند؛ به گونه‌ای که در یک نظرسنجی 63درصد دختران، مدل شدن را به پزشک یا معلم شدن ترجیح داده‌اند.

این گزارش که بنا بر تحقیقات انجام شده در 30 سال گذشته است، نتیجه می‌گیرد که شیفتگی دختران به ظاهر و جذابیت‌های جنسی خود، می‌تواند پیامدهای نابودکننده‌ای ‌را برای سلامت جسمی و روانی آنان در پی داشته باشد.در این زمینه دکتر باربارا فردریکسون نگران‌کننده‌ترین تحقیق را انجام داده است.

 استاد دانشگاه کارولینای شمالی، نتیجه گرفته نوجوانانی که تصوراتشان در این زمینه بسیار قوی است، بسیار بیشتر در معرض اختلالات تغذیه‌ای، افسردگی و ناتوانی‌های جنسی قرار می‌گیرند.

همچنین تحقیق مؤسسه‌ آ.پ.آ در سال 1998 نشان داد، دختران دانشگاهی که پوشیدن لباس‌های غیر متعارف را به روپوش ترجیح می‌دادند، عملکرد ضعیف‌تری در ریاضیات داشتند. دکتر لمب نیز در این باره می‌گوید: این تحقیق نشان می‌دهد که این دختران، آنقدر غرق در ظاهر هستند که مغزشان، جایی برای محاسبات ریاضی ندارد و زنان حاضر در رسانه‌ها، الگوی این افراد هستند.

 دکتر لمب ادامه می‌دهد: زنان بازیگر، خواننده و مشهور، طراحان لباس و اسباب‌بازی، مشوقان اصلی این دختران هستند. او می‌افزاید: معمولاً احساس مقبولیتی هم که در این دختران پدید می‌آید، زودگذر است و این افراد معمولاً پس از مدتی، از کارهایشان در برابر دوربین‌ها و مردم پشیمان می‌شوند و آنان می‌مانند و تأثیرات منفی این کارشان.

به رغم این‌که بیشتر کارشناسان، این تمایلات را معلول نقش اشخاص مشهور می‌دانند، دکتر لمب بر این باور است که رفع این مشکل، باید از خانه‌ها و مدارس آغاز شود؛ ضمن آن که رقابت دختران با یکدیگر نیز از دیگر علل شیوع این رفتار است.

با این حال سایت‌های اینترنتی بسیاری که داشتن چنین تمایلات و پوشش‌هایی را ترویج می‌کنند، دور از دست والدین به ترویج این فرهنگ می‌پردازند. در این زمینه، کارشناسان عامل دیگر جلوگیری از این کار را کاهش ساعات دسترسی به اینترنت و در موارد الگوپذیری از اشخاص مشهور و حتی کاهش زمان دیدن تلویزیون در میان کودکان و نوجوانان ذکر کرده‌اند.

کد خبر 28782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز