همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نخستین گزارش آژانس در سال ۲۰۱۵ و در آستانه ادامه مذاکرات در ژنو، بار دیگرنشان می‌دهد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد.

najafi

رضا نجفی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گزارش همراه با جزییات شامل مکان‌ها، تعداد سانتریفیوژها، نوع آنها، مقدار مواد اعم از غنی شده و غنی نشده، تعداد صفحات سوخت تولید شده، بازدیدهای مکرر، نمونه برداری‌ها و نتایج آنها، اگرچه غیرلازم بوده و موضع جنبش عدم تعهد هم در مخالفت با آن است، اما نشان از شفافیت کامل برنامه هسته ای صلح آمیز ایران دارد.

به گفته نجفی، این گزارش همچنین بار دیگر تایید می‌کند که ایران به تمامی اقداماتی که بصورت داوطلبانه طبق توافق ژنو و تمدید آن پذیرفته، عمل کرده است.

سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: گزارش جدید در مقایسه با گزارش قبلی مطلب چندان جدیدی ندارد و شاید بتوان گفت که بیش از 90 درصد آن تکراری است که تنها اعداد و ارقامش تغییر کرده و حتی جملات تکراری گزارش های قبلی درج شده است.

نجفی افزود: در خصوص اتهامات بی اساس موسوم به PMD تکرار آنها در گزارش جدید چیزی بر اعتبار آن اتهامات نمی افزاید.

وی ادامه داد: در خصوص اجرای اقدامات عملی توافق شده ایران اکثر آنها را کامل کرده و در مورد ناتمام ماندن دو اقدام عملی باقیمانده نیز ایران به سهم خود برای پیشرفت کار پیشنهاد دسترسی مدیریت شده به 'منطقه مریوان' را داده است و این بر عهده ایران نیست که توضیح بیشتر بدهد بلکه کشورهای ارائه کننده اطلاعات غلط به آژانس، باید به اشتباه خود اعتراف کنند تا آژانس آن را به تمام اعضا گزارش کند.

سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه خاطر نشان کرد: تنها نکته جدید در گزارش، ملاقات اخیر مدیرکل آژانس با وزیر امورخارجه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ است که قرار شد تماسها ادامه پیدا کند.

به گفته نجفی، در همین ارتباط عباس عراقچی پس از مذاکرات ژنو قرار است به وین آمده و با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ملاقات کند.

کد خبر 287665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha