چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نقاشی‌های "اتو پینه" -هنرمند آلمانی- که زمانی تحت تاثیر رنگ‌های مسجد امام اصفهان دست به خلق اثر زده بود، پس از چند ماه از درگذشتش در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

اتو پینه

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا،‌ مجید ملانوروزی -رئیس موزه هنرهای معاصر تهران- در نشستی که به بهانه نمایشگاه این هنرمند برپا شده بود، اظهار کرد: موزه هنرهای معاصر در راستای معرفی هنرمندان بزرگ دنیا و سبک، تکنیک و شیوه‌های مختلف هنری معاصر همواره در تلاش بوده است‌ تا نمایشگاه‌هایی از آثار هنرمندان تاثیرگذار خارجی را برگزار کند.

او ادامه داد: "اتو پینه" یکی از هنرمندان تاثیرگذار دهه 20 و30 میلادی بود که با دو هنرمند دیگر آلمانی سال‌ها پیش گروه «zero» را به وجود آوردند. با درگذشت این هنرمند در جولای سال 2014 او نتوانست فرصتی برای حضور در نمایشگاهش در ایران داشته باشد، اما به خاطر علاقه خانواده این هنرمند این نمایشگاه بدون حضور او در ایران برگزار می‌شود. پینه از هنرمندانی بود که علاقه زیادی به ایران داشت و یکی از کارهایش را هم با الهام از رنگ‌های مسجد امام اصفهان‌، خلق کرده است. همه کارهای "پینه" بیمه شده‌اند و هزینه برعهده گالری "برکنر" بوده است.

ملانوروزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گالری‌ها معمولا بسترهای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های هنرمندان در کشورهای مختلف و ترویج و معرفی آن‌ها به شمار می‌روند. گالری «برکنر» که با چند هنرمند صاحب نام آلمانی در ارتباط است، همکاری خود را از زمان حضور علیرضا سمیع آذر در موزه هنرهای معاصر با این موزه آغاز کرد و همچنان مایل است که با ما همکاری داشته باشد، ما هم از این همکاری استقبال می‌کنیم.

رییس موزه هنرهای معاصر همچنین به حضور متقابل هنرمندان ایرانی در آلمان و دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: شکل حرفه‌ای هنر امروز تغییر کرده است و معمولا هنرمندان با مدیر هنری و گالری در ارتباط هستند. خوشبختانه بسیاری از گالری‌های ما در کشورهای دیگر شعبه دارند؛ بنابراین اگر ایجاد روابط و برگزاری نمایشگاه‌ها با گالری‌ها هماهنگ شود، بهتر خواهد بود. ما برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور هنرمندان ایرانی در آلمان انجام داده‌ایم و پنج بینال مهم دنیا را دنبال می‌کنیم. کاتولوگ نمایشگاه "اتو پینه" در زمان افتتاحیه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و کتاب آثار هم در حین برگزاری نمایشگاه آماده و چاپ خواهد شد.

ملانوروزی خاطرنشان کرد: هنرمندان آلمانی همواره به عناصر اربعه و فلسفی در آثارشان توجه داشته‌اند. امیدوارم منتقدان هنری در جهت مقایسه‌های تطبیقی فرصت دیدار این نمایشگاه را داشته باشند و نگاه زیبایی‌شناسی "پینه" را دنبال کنند، این فلسفه و پیوند با نور و رنگ می‌تواند دست مایه تلفیق هنرهای معاصر دو کشور باشد.

نمایشگاه پینه یک رویداد بین‌المللی است

در بخش دیگری از این نشست میشایل فراهیر فون اونگرن اشترنبرگ -سفیر آلمان در ایران- به سابقه‌ی همکاری‌های هنری بین دو کشور اشاره کرد و گفت: ما سال‌ها پیش، یک نمایشگاه از اوکر -دیگر هنرمند آلمانی- در ایران داشتیم و از برگزاری نمایشگاه پینه نیز استقبال کردیم. برگزاری این نمایشگاه یک همکاری عادی نبود و کار بزرگی محسوب می‌شود. آثار پینه برای این نمایشگاه از صاحبان خصوصی و از کشورهای مختلفی چون آلمان‌، سوئیس و آمریکا جمع آوری شدند؛ بنابراین می‌توان این نمایشگاه را یک نمایشگاه بین‌المللی دانست. از شرکت DHL نیز که هزینه حمل و نقل آثار را برعهده داشت، سپاسگزاری می‌کنم.

او افزود: ایران و آلمان همواره به عنوان شرکای اقتصادی شناخته می‌شوند، اما در زمینه فرهنگ و هنر هم روابط خوبی دارند. امسال هنرمندان آلمانی در جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر شرکت داشتند و یک پینایست مشهور آلمانی در این جشنواره هنرنمایی کرد. معمولا روابط دو جانبه گسترده‌ای بین ایران و آلمان وجود دارد و هر ساله توریست‌های آلمانی بسیاری به ایران سفر می‌کنند. اگر به دو شهر شیراز و اصفهان بروید متوجه حضور آلمانی‌های بسیاری در این شهرها می‌شوید.

نور سمبل زندگی و صلح در آثار پنیه است

تیل برکنر -مدیر گالری برکنر آلمان- نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود، او با بیان این که تحت تاثیر مهمان‌نوازی ایرانی‌ها قرار گرفته اظهار کرد:وقتی دعوت نامه برگزاری نمایشگاه اتوپینه از طرف ایران به دست ما رسید خیلی خوشحال شدیم و استقبال کردیم. شاید این سوال پیش بیاید که چرا آثار هنرمندی چون پینه باید در ایران به نمایش گذاشته شود. پینه 14 ساله بود که در جنگ جهانی دوم به عنوان سرباز در آلمان حضور داشت و در 15 سالگی زندانی شد. او در آن سال‌ها مجبور بود به خاطر محافظت خود از بمب‌ها، چراغ‌های محل زندگی‌اش را خاموش کند و وقتی جنگ تمام شد نور به عنوان سمبلی از صلح و زندگی برای او تبدیل شد.

او ادامه داد: در حالی که پس از جنگ هنرمندان به این فکر می‌کردند که چطور می‌توان مثل دوران قبل از جنگ و همانند هنرمندانی چون پیکاسو کار کرد،‌ پینه و دو هنرمند دیگر تصمیم گرفتند از صفر شروع کنند برای همین گروه «zero» (به معنای صفر) را بنیان گذاری کردند. آن‌ها برایشان مهم بود که مرزهای بی‌اعتمادی در کشورشان برداشته شود و مردم دوباره بتوانند با هم حرف بزنند؛ بنابراین پینه با هنر خود حالت سفیری را در ایران دارد که برای اعتماد و دوستی مشترک آمده است.

برکنر همچنین گفت: شعار پینه «من رویای جهان بهتری دارم؛ آیا باید رویای جهان بدتری را داشته باشم؟ من آرزوی جهانی شگفت آور را دارم؛آیا باید انتظار یک جهانی تنگ و کوچک را داشته باشم» بود. نور در آثار او سمبل صلح‌، آزادی‌، زندگی و معنویت است. پینه یک رویاپرداز بود و به این فکر می‌کرد که چگونه نقاشی را از قاب آزاد کند. او به تصاویر جدول گونه و سه بعدی رسید که با شکست نور و سایه‌ای که روی آن‌ها می‌افتد سبک جدیدی را به نمایش می‌گذاشتند. در دهه 50 او روی دود و نور شمع آزمایش کرد و تصاویری بدون استفاده از قلمو و از دود و آتش به وجود آورد. آثار بادکنکی از مهم‌ترین آثار پینه به شمار می‌روند و بزرگترین اثر هنری او که در سال 1972 در ابعاد 400 متر خلق شد «رنگین کمان المپیک» نام داشت.

پینه عاشق رنگ‌های مسجد امام اصفهان بود

هاینس گونتر تورن - از دوستان اتو پینه- نیز در این نشست درباره آثار پینه گفت: او در گرافیک، فضای نوری، آثار بادکنکی و سرامیک کارهای متنوعی را به نمایش گذاشته است. ما به این فکر می‌کردیم که چقدر زیباست اگر برای نمایشگاه او در ایران یک سمبل استفاده کنیم و سرانجام «رنگین کمان» را موضوع اصلی نمایشگاه قرار دادیم. من از کشوری می‌آیم که مردمش همیشه به آب و هوا بدوبیراه می‌گویند، ولی هیچ‌وقت کسی را ندیدم که درباره رنگین کمان این نظر را داشته باشد. رنگین کمان یک پرفورمنس آسمانی است و هنرمندان همواره به رنگ‌های آن که در اثر شکست مستقیم نور به وجود آمده‌اند توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

او افزود: حدود 100 اثر از پینه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود که یکی از آنها فضای نوری پراگ است که در سال 2002 در پراگ به نمایش گذاشته شد. سه اثر هم با عنوان ارواح نور وجود دارد. همچنین تابلویی که پینه با الهام از رنگ‌های مسجد اصفهان خلق کرده است با هدف نمایش در این نمایشگاه منتقل شده است. او در اطلاعاتی که برایش از ایران فرستاده شده بود و آن‌ها را مطالعه می‌کرد، عاشق رنگ‌های مسجد اصفهان شد و اثری را به منظور نمایش در این نمایشگاه با الهام از این رنگ‌ها خلق کرد.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه آثار اتو پینه روز سه‌شنبه، پنجم اسفندماه، ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر به نشانی خیابان کارگر شمالی‌، جنب بوستان لاله افتتاح می‌شود.

کد خبر 287604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha