سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

علی‌اکبر شیروانی: داستان سیمرغ را حتما شنیده‌اید. گرچه روایت مشهور، همانی است که در کتاب منطق‌الطیر عطار نیشابوری آمده؛ سفر مرغان به رهبری هدهد به کوه قاف و پایمردی سی مرغ از میان همه.

جلدکتاب

اما مرغ اسطوره‌اي ادبيات در كتاب‌هاي كهن ديگري نيز حضور دارد. از شاهنامه‌ فردوسي تا رساله‌الطيرهايي كه ابن‌سينا، سهروردي و غزالي فراهم آورده‌اند. سيمرغ در شكل و شمايل گوناگوني در فرهنگ و هنر ايران حضور داشته است. از مرغ محافظ داستان شاهنامه تا نقش ظروف و پارچه‌هاي دوران ساساني. به هر حال سيمرغ افسانه‌اي است قديمي و شناخته شده براي همه ايرانيان.

«جشن خاكستر» رماني براي نوجوانان است. قصه درباره‌ دختري است به‌نام ماه‌نگار كه در شور و شعف نوجواني و شيطنت‌هاي بين خانه و مدرسه قرار دارد. هم با ليلا، همكلاسي قلدرش، دست‌به‌گريبان است و هم نظارت مادرش را نمي‌پسندد. در اين ميان سرگيجه و خواب و رؤياي عجيب و غريبي به سراغ ماه‌نگار مي‌آيد. داستان وقتي جالب‌تر مي‌شود كه ماه‌نگار كتابي جلد قهوه‌اي پيدا مي‌كند كه شخصيت آن شبيه دختري است كه در خواب مي‌ديده و همين باعث جست‌وجوي ماه‌نگار براي فهميدن آنچه مادرش از او پنهان مي‌كرده مي‌شود. سيمرغ داستان اما نه در ميان كوه‌ها و دره‌ها كه سوار مترو مي‌شود و در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي قدم مي‌زند.

کد خبر 287440

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha