یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بهرامی‌نژاد، مربی بدنساز و آمادگی جسمانی احسان است که بدون گرفتن هزینه برای او برنامه‌ریزی می‌کند و در مسابقات کنارش است.

احسان روزبهانی

اکبر احدی، سرمربی تیم ملی بوکس جزو معدود کسانی است که در کنار احسان روزبهانی است. او گرفتن سهمیه را کار بزرگ و سختی می‌داند، اما « سخت‌تر از گرفتن سهمیه این است که بتوانیم در بازی‌های المپیک مدال بگیریم.»

با اینکه بوکسورهای ایران در المپیک‌های زیادی حضور داشته‌اند اما هنوز در این رشته مدالی به دست نیامده است. دوره قبل در المپیک لندن 2012 هم روزبهانی تا یک قدمی مدال رفت اما حذف شد.

خیلی‌ها ناداوری را عامل شکست بوکسور ایران در المپیک لندن می‌دانستند. اما این بار فرق می‌کند و مربی او سقف توانایی‌های شاگردش را در حد مدال المپیک و حتی طلا می‌بیند:« اگر برنامه‌هایی که برای احسان در نظر گرفته‌ایم، اجرا شود، او می‌تواند به مدال هم برسد.

هم پتانسیلش را دارد، هم استحقاقش. احسان حتی می‌تواند مدال طلا بگیرد. البته او تنها کسی نیست که شایستگی گرفتن مدال را دارد. بوکسورهای دیگر ما هم در این حد هستند اما شرایط برایشان فراهم نیست.»

احدی سطح مسابقاتی را که روزبهانی در آن به سهمیه المپیک رسید، از جهانی هم بالاتر می‌داند: «برای اولین بار است که این سبک مسابقات راه‌اندازی شده است. در مسابقات نیمه‌حرفه‌ای بوکسورها از کلاه استفاده نمی‌کنند و خیلی از رنکینگ‌داران دنیا به این مسابقات دعوت می‌شوند.

این‌طور نیست که مثل مسابقات جهانی و آسیایی همه بوکسورها باشند. بوکسورهای شناخته شده، با تایید فدراسیون جهانی مبارزه می‌کنند و سطح مبارزه‌ها بالاست. گرفتن سهمیه در این مسابقات خیلی سخت بود؛ حتی سخت‌تر از جهانی و آسیایی.»
احدی و دکتر بهرامی‌نژاد برای یک سال و نیمی که تا المپیک 2016 فرصت باقی مانده، برای روزبهانی برنامه نوشته‌اند.

بهرامی‌نژاد، مربی بدنساز و آمادگی جسمانی احسان است که بدون گرفتن هزینه برای او برنامه‌ریزی می‌کند و در مسابقات کنارش است. احدی درباره این برنامه می‌گوید:« برنامه ما خوب و کامل است.

اگر انجام شود، برای اولین بار طلسم می‌شکند و بوکس به مدال می‌رسد. برای احسان هم حضور در اردوهای خارجی و هم شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که می‌تواند آمادگی خوبی برای حضور در المپیک باشد.» اما اجرای این برنامه ضمانت اجرایی می‌خواهد.

فدراسیونی که در این مدت از روزبهانی حمایت نکرده، آيا حاضر می‌شود این برنامه را عملیاتی کند:« فقط فدراسیون بوکس نیست که با مشکلات مالی روبه‌رو است. بیشتر فدراسیون‌ها همین وضعیت را دارند.

قبول می‌کنیم که فدراسیون پولی برای هزینه کردن ندارد، اما برای گرفتن مدال باید هزینه شود. اگر کسی حاضر نشود برای روزبهانی خرج کند، بازی‌های 2016 هم مثل المپیک‌های قبل می‌شود که بچه‌ها یکی دو شب درگیر مسابقات می‌شوند و شکست می‌خورند و کنار می‌روند.

احسان سهمیه را گرفته و از اینجا به بعد دیگر کمیته ملی المپیک مسوولیت آماده کردن او را به عهده دارد. امیدواریم مسوولان بیشتر حمایتش کنند تا بتواند در شرایط خوبی آماده شود.»

سرمربی تیم ملی از وضعیت فعلی روزبهانی راضی است اما معتقد است او برای حضور در المپیک ضعف‌هایی هم دارد:« احسان در مسابقات نشان داد که خیلی مشکل ندارد.

خوب مبارزه کرد و وضعیت جسمانی‌اش هم خوب بود. در همین مسابقات نیمه‌حرفه‌ای که سهمیه را گرفت، قهرمان دوم المپیک را حذف کرد. همه بزرگان بوکس در این مسابقات بودند. مبارزه در هشت راند برگزار شد.

اولین باری بود که احسان هشت راند مبارزه می کرد. باید وضعیت جسمانی و روحی‌ات خوب باشد که بتوانی این مسابقه طولانی را دوام بیاوری. البته احسان ضعف‌های تکنیکی و جسمانی هم دارد که باید تا المپیک برطرف شوند.

در المپیک داشتن بدن آماده و چابک خیلی مهم است و مدال را به کسی می‌دهند که بدنش آماده‌تر باشد. ما هم سعی‌مان این است که بدن احسان را بیشتر تقویت کنیم.»

روزبهانی در لیگ جهانی بوکس برای تیم آستانه قزاقستان مبارزه کرد. او می‌گوید اگر در فصل آینده هم آنها بخواهند، برای مبارزه به آنجا می‌رود.

به نظر می‌رسد دلیل اصلی روزبهانی برای رفتن به این تیم تامین هزینه‌هایش باشد اما احدی این تصمیم را اشتباه می‌داند:« برای کسی که سهمیه المپیک گرفته و می‌خواهد در این بازی‌ها مدال بگیرد، اصلا مناسب نیست که در این لیگ شرکت کند.

از نظر من این مسابقات ثمره‌ای نمی‌تواند برای احسان داشته باشد. اگر به این تیم قزاق برود، حتما مثل دوره قبل به او آسیب می‌زنند. آنها اجازه نمی‌دادند که احسان رشد کند. دوره قبل هم خیلی خوب با او رفتار نکردند.

کتفش آسیب دید. مربی قزاق هم مدام با احسان درگیر می‌شد و چند ماهی هم اجازه نداد او مبارزه کند. به هرحال قزاق‌ها هم مدال المپیک را می‌خواهند و بعید نیست کاری کنند بوکسور خودشان راحت‌تر در المپیک مدال بگیرد. من با احسان صحبت می‌کنم که به این لیگ نرود.»

بوکس ایران از یک سهمیه ریودوژانیرو خیالش راحت شده اما احدی نگران دیگر سهمیه‌هاست؛ به خصوص اینکه با تصمیم فدراسیون در حال حاضر دو تیم ملی بوکس وجود دارد: « اگر فدراسیون غیر از این سهمیه، سهمیه دیگری می‌خواهد قبل از هرچیزی باید تیم‌ملی را یکی کند تا تیم انسجام داشته باشد.

در مسابقات جهانی و آسیایی می‌شود سهمیه گرفت و خیلی سخت نیست، اما اگر برنامه‌ها و شرایط همین باشد، کار خیلی سخت می‌شود. ما بچه‌های زیادی داریم که می‌توانند سهمیه بگیرند اما باید شرایط برایشان فراهم شود.»

  • شناسنامه احسان روزبهانی

احسان متولد دوم تیرماه سال 1367 و اهل شهر بروجرد است.
بوکسور یک متر و 80 سانتی‌متری در وزن 81 +کیلوگرم مبارزه می‌کند.
روزبهانی سال 2006 در مسابقات آسیایی جوانان قهرمان شد. سال 2013 مدال برنز مسابقات آسیایی را گرفت و در بازی‌های آسیایی اینچئون هم این مدال را تکرار کرد. او سال 2014 در رنکینگ جهانی، جایگاه پنجم را در وزن 81 + داشت.

منبع:همشهري‌جوان

کد خبر 287215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha