شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نخستین شب از اجرای سوئیت سمفونی«رسول عشق و امید» با حضور چند وزیر و معاون و مدیر کل به رهبری لوریس چکنواریان و کارگردانی سید مهدی شجاعی در تالار وحدت اجرا شد.

این اجرا که به شکل قابل پیش بینی با شکوه و عظیم انجام گرفت، این حسن را داشت که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در تالار حاضر شده و خبرهای خوشی بدهد.

محمدحسین صفارهرندی پس از تماشای تلاش طولانی 170 هنرمند موسیقی و نمایش، گفت: به نظر من برای اجرای این سمفونی در خارج کشور باید مقدمات لازم را فراهم کنیم چون زبان موسیقی زبان بین‌المللی است و همه جا می‌تواند برد داشته باشد.
اما علاوه بر آن، وزیر وعده‌هایی نیز درباره اجرای این کار در شهرهای دیگر کشور داد: جهت استفاده تمام مردم از چنین اثری باید آن را در جاهای دیگر نیز اجرا کرد.
با این وصف به نظر می‌رسد سفارش دهنده اصلی از دست پخت مشترک چکنواریان و شجاعی راضی است؛ سوئیت سمفونی رسول عشق و امید در واقع حاصل سفارش معاونت هنری وزارت ارشاد است که از یک سال پیش برای ساخت آن نخستین مذاکرات را آغاز کرده و نیمی از آن را به هر ترتیبی که بود در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته اجرا کرد. شاید به همین علت بود که صفارهرندی همراه با 2 وزیر دیگر برای تماشای کار نهایی به تالار وحدت آمد و طوری از شرمندگی سخن گفت که گویی مربوط به خود اوست: «به نظر من هنرمندان ما پیش روح بلند رسول‌الله شرمنده نشده‌اند. امشب کاری که انجام شد کاری در خور این نام بزرگ بود و باید زمینه برای کارهای بزرگتر هم همچنان فراهم باشد. »
در واقع، اجرای این سمفونی که از مدت‌ها پیش با تبلیغات رسانه ای گسترده ای همراه بود، نخستین اقدام جدی وزارت ارشاد برای تولید موسیقی مذهبی و فاخر نیست، اما حتما
 بزرگ ترین و مهم ترین آن است. به ویژه آن که پل محکمی برای ارتباط با چهره‌های مطرح موسیقی ایران هم محسوب می شود. پلی که شاید بتواند کمی از حجم بسیار زیاد نارضایتی در حوزه موسیقی را از شانه‌های وزیر بردارد، بدون آن که او را مجبور به عدول از معیارهای خود کند.
اما رسول عشق و امید، گذشته از این کارکرد، آشتی خوبی هم بین مردم و سیاست‌های موسیقایی دولت محسوب می شود. هرچند که با وجود قیمت 10 هزار تومانی بلیت، یک چهارم از آن در پیش فروش باقی ماند و به گیشه رسید تا مسئولان تالار وحدت پس از یک اجرا، هنوز نتوانند با اطمینان درباره تمدید کار صحبت کنند.
با این حال، اجرای روز نخست سمفونی با استقبال بسیاری همراه شد، آن چنان که هر سه بالکن تالار وحدت مملو از جمعیت و حتی فراتر از ظرفیتش بود. این استقبال بدون شک در روزهای آینده بیشتر خواهد شد، چرا که پیش بینی می شود با آغاز تبلیغات شفاهی و سینه به سینه، میل مردم به مشاهده تاریخ خلقت و وقایع مهم زندگی حضرت محمد ص به شیوه متفاوت چکنواریان_شجاعی، بیشتر شود.
در اجرای تازه این اثر 20 قطعه‌ای، 12 قطعه‌ تازه وجود دارد، اما هشت‌ قطعه‌ واقعه‌ عاشورا تکرار همانی است که پیش‌تر توسط ارکستر ارمنستان به رهبری لوریس چکنواریان در جشنواره‌ موسیقی فجر اجرا شده بودند. راوی داستان - با صدای ژاله صادقیان – از خلقت آدم تا اکنون را با تمرکز بر میلاد حضرت مسیح ع و حضرت محمد ص روایت می کند و موسیقی و حرکات موزون آن را اجرا می کنند.
در اجراهای دو شب گذشته، 30 نفر اجرای حرکات موزون، 80 نفر ارکستر و 60 نفر گروه کر را همراهی کردند. امشب نیز قرار است حوزه‌ اقیانوسیه شبکه‌ جهانی صدای آشنا و رادیو سراسری ایران برنامه‌ این ارکستر سمفونیک را ساعت ‌21 به وقت تهران به‌صورت زنده پخش کنند.

کد خبر 28684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز