پدیده گرد و غبار که از شنبه شب گذشته آسمان خوزستان را فراگرفته بود دیروز مدارس شهر اهواز و برخی شهرهای دیگر استان خوزستان را برای چندمین‌بار در سال‌جاری به تعطیلی کشاند.

آلودگی هوا

شهروندان خوزستاني سال‌هاست كه با پديده ريزگرد دست و پنجه نرم مي‌كنند اما امسال ميزان غلظت اين پديده به 66برابر بيش از حد مجاز هم رسيد. روز گذشته هم غلظت گردوغبار در اهواز به بيش از 35برابر حد مجاز رسيد.

اهوازي‌ها امسال نسبت به سال‌هاي گذشته روزهاي بسيار ناگواري را تجربه مي‌كنند. آنها با معضلي دست به گريبانند كه خود كمترين نقشي در بروز آن ندارند. دكتر اسماعيل كهرم، مشاور طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست دراين باره به همشهري مي‌گويد كه هواي نامطلوب اهواز ناشي از مجموعه عواملي است كه ريزگردها يكي از آنهاست.

به گفته اين عضو هيأت علمي، منشأ ريزگردهايي كه هر از گاهي نفس خوزستاني‌ها را به شماره مي‌اندازد تالاب خشك شده هورالعظيم است؛ تالاب عظيمي كه بخش عمده آن در ز مان دفاع‌مقدس به دستور صدام خشك شد تا مانع عمليات ايذايي رزمندگان ايراني عليه ارتش عراق شود.

خشك شدن اين تالاب به قيمت نابودي معيشت 4هزار شهروندي تمام شد كه معيشت‌شان نسل اندر نسل وابسته به حيات هورالعظيم بود.به گفته كهرم با خشك شدن تالاب هورالعظيم، لاشه حيوانات و گياهاني كه طي ساليان سال در كف اين تالاب وجود داشت و آب آنها را حفظ مي‌كرد اكنون با كمترين وزش بادي حتي با سرعت يك متر در ثانيه به حركت درمي‌آيد. ريزگردها كه ريشه مواد آلي دارد بخشي از ريزگردهايي است كه دامنگير خوزستاني‌ها مي‌شود.

اين استاد دانشگاه مي‌گويد: بخش ديگري از ريزگردها با ريشه مواد معدني مثل شن وماسه داريم كه قطر آنها كمتر از 2.5ميكرون است. اين ريزگردها با ورود به آسمان شهرهاي خوزستان نفس شهروندان را به شماره مي‌ا ندازد.

  • فقط ريزگردها مقصر نيستند

آلودگي هواي اهواز اما منحصر به ريزگردهاي با منشأ مواد آلي و معدني نيست حتي زماني كه هواي اهواز ساكن است و بادي هم نمي‌وزد كارخانجات متعددي كه در اطراف اين شهر وجود دارد و اغلب فاقد فيلترهاي مناسب است هوا ي اهواز را آلوده مي‌كند.

كهرم تنها توصيه‌اي كه براي شهروندان اهوازي دارد اين است كه بدون ماسك از خانه بيرون نيايند به‌ويژه خردسالان، سالمندان و بيماران در خانه بمانند. علاوه براين شهروندان از سفرهاي غيرضروري بپرهيزند. درعين حال اين استاد دانشگاه نكته درخور تاملي را يادآور مي‌شود: «دولت مسئول سلامت شهروندان است. براين اساس موظف است براي اهوازي‌ها و ساير شهرهاي درگير با ريزگرد، ماسك‌هاي مناسب را تهيه كند؛ ماسك‌هاي مجهز به فيلترهايي كه بتواندمانع ورود ريزگرد به ريه شهروندان شود. اين ماسك‌ها بايد به‌صورت رايگان در اختيار شهروندان قرار بگيرد.»

  • از توسعه جنگل غافل نشويد

مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست توصيه‌اي براي دفع ريزگردها هم دارد. هر هكتار جنگل در سال 7.5 تن ريزگرد را جذب مي‌كند. اين آمار مستند و علمي است كه نيازي به اثبات ندارد. براين اساس دولتي‌ها همت كنند براي توسعه پوشش جنگلي به‌خصوص در اطراف اهواز. گونه‌هاي سازگار با طبيعت خوزستان تاغ و گز است كه به گفته كهرم مي‌تواند پوشش گياهي مناسبي براي دفع ريزگردها در اطراف شهرهاي خوزستان ايجاد كند. منشأ بخشي از ريزگردها، كانون‌هاي بحران بيابانزايي در عراق است كه به گفته كهرم، دولت مي‌تواند با كمك‌هاي بين‌المللي اين كانون‌هاي بحراني را چه در عراق و چه در داخل كشور با جنگل كاري و مالچ پاشي مهار كند.

کد خبر 286735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha