شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

گروه سلامت: چندی پیش خبر ضرورت حذف شدن داروی بیهوشی‌هالوتان از سیستم دارویی کشور منتشر شد.

دکتر محمد‌مهدی قیامت، دبیر انجمن علمی‌بیهوشی ایران گفته بود که این دارو به علت عوارض جانبی باید به کلی حذف شده و داروهایی که عوارض کمتری دارند جایگزین آن شود.

پس از آن، دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با تاکید بر این که داروی‌هالوتان هنوز از سیستم بیهوشی کشور حذف نشده است، به موانع اصلی حذف این دارو اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت اصراری بر مصرف این گاز بیهوشی ندارد، اما عدم برخورداری از امکانات و تجهیزات لازم در بیمارستانها از قبیل قدیمی‌بودن دستگاه‌های تبخیر گاز، تحت پوشش قرار نگرفتن داروهای بیهوشی بهتر جایگزین‌هالوتان از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین عدم تمایل متخصصان بیهوشی برای استفاده از داروهای جایگزین از عوامل مهم تاخیر در حذف‌هالوتان هستند.

دکتر محمد مهدی قیامت، دبیر انجمن علمی‌بیهوشی ایران در رابطه با علل اصرار بر حذف‌هالوتان در این گفتگو توضیح می‌دهد.

  • آقای دکتر، چرا هنوز متخصصان بیهوشی دلیلی بر حذف‌هالوتان نمی‌بینند؟

مهمترین علت، هزینه کمتری است که تهیه گاز ‌هالوتان نسبت به داروهای بیهوشی بسیار گران دارد. این اصلی‌ترین مانع حذف‌ هالوتان از سیستم بیهوشی کشور محسوب می‌شود.

  • با این شرایط به نظر شما پزشکان را باید در استفاده از این دارو مقصر دانست یا وزارت بهداشت را؟

پزشکان به هیچ وجه مقصر نیستند. با اینکه اخیرا دو پرونده در دادگاه مبنی بر استفاده از این دارو داشتیم، و با اینکه قرار بود پزشکان متهمان این پرونده‌ها باشند، ولی قرار شد که اگر هم شکایتی از استفاده از این دارو شد، خود سیستم بهداشت و درمان و مدیریت بیمارستانها مسئول و مقصر باشند نه پزشکان.

  • داروی جایگزینی هم برای هالوتان وجود دارد؟

بله، داروی جایگزین هست فقط باید وزارت رفاه آن را در لیست بیمه‌ای قرار دهد تا پزشکان بتوانند از داروی جایگزین استفاده کنند. در واقع مشکل اصلی ما این است که این وزارتخانه داروهای دیگر که بسیار گرانند را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهد در حالیکه حذف داروی‌هالوتان کاملا منوط به این شرط است.

  • استفاده از این دارو در کل دنیا منسوخ شده. اینطور نیست؟

البته در دنیا استفاده از این دارو کاملا منسوخ نشده، ولی محدودیت‌های زیادی در استفاده از آن وجود دارد. مسئله این است که در کشور ما برخلاف سایر کشورها،‌هالوتان همچنان90 درصد موارد مصرف داروهای بیهوشی را در بیمارستانها به خود اختصاص داده است.

علتش هم این است که سازمان‌های بیمه گر اقدام به تحت پوشش قرار دادن داروهای دیگر نمی‌کنند.

  • عوارض جانبی این دارو شامل پرسنل اتاق جراحی هم می‌شود؟

قطعا همینطور است. ببینید عوارض قلبی، کبدی‌ هالوتان کاملا اثبات‌شده است. در ضمن به دلیل اینکه سیستم دفع گاز بیهوشی در همه بیمارستانهای ما کاملا مختل است، در نتیجه تجمع این دارو با گازهای بیهوشی علاوه بر بیمار مشکلات عمده‌ای را نیز برای پرسنل به همراه دارد یعنی همه عوارض جانبی‌ هالوتان متوجه پرسنل هم می‌شود.

کد خبر 28659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز